maj 14, 2011

Veckan i Brisbane

Åsa bloggar om introduktionskursen i Brisbane

Om jag ska vara helt ärligt (och det ska man ju) så hade jag faktiskt inte alls någon lust att åka på den här kursen. Man har ju varit på liknande kurser tidigare och oftast är det spilld tid som man annars hade kunnat använda till att jobba istället.

Det var alltså en ganska omotiverad Åsa som steg upp ur sängen i tidsdags morgon (natt) klockan 03.30. Som ni kanske redan har förstått så har jag världens bästa fru. Tror ni inte att hon trots denna arla morgonstund steg upp upp ur den varma sängen för att fixa frukost till mig innan taxin kom.

Lite lätt illamående av trötthet hoppade jag på flyget efter en mycket rigorös säkerhetskontroll. Jag somnade sen och sov med hängande huvud och öppen mun ända fram till vi landade 1,5 timme senare.

Förutom mig var det en annan kille från mitt kontor som också skulle delta i kursen. Han heter Nick, bor i Woollahra och har två vuxna barn. Han jobbar som seniorkonsult och rekryterar inom finans. Han och jag möttes upp när vi landat och följdes på tåget in mot Brisbane. Vi letade oss fram till kontoret och mötte de andra 14 deltagarna från olika delar av Australien.

Kursledaren gav omedelbart ett bra intryck och uppmanade oss att gå varvet runt med en kort presentation av var och en av oss. Jag började snabbt förstå att vi alla hade väldigt olika roller på företaget. En del jobbar med rekrytering av gruvarbetare och andra med fabriksarbetare. Väldigt långt ifrån IT-rekrytering alltså.

Jag förstod snabbt att jag hamnat i en väldigt rolig grupp. Redan första dagen skrattade vi gott tillsammans under rollspelövningarna. Vi delades in i fyra lag och vårt döptes till The Famous Five (Femböckerna). Väldigt många olika personligheter men som ändå hittade en bra gruppkänsla.

Den första lunchen tog Emma och jag en promenad ner till floden. Emma är precis ny, jobbar på Melbourne-kontoret och kommer att ta över min tjänst nu när jag byter på måndag.
Solen sken och det var 22 grader.

bild

bild (12)

Kursen går ut på att man ska gå igenom alla moment som ingår i rekryteringsprocessen och få kunskap i hur man jobbar på Manpower. Det mesta är ju mycket bekant men det är alltid kul att lyssna på andras erfarenheter och få lite nya idéer om hur man kan förbättra sig.

Jo, vår kursledare förstod att vi alla var ganska mosiga efter första dagen så hon släppte iväg oss lite tidigare. Hela gruppen följdes åt och checkade in på hotellet. Väldigt fräscht med stora rum och en väldigt skön säng. Den såg väldigt lockande ut och jag var nästan frestad att gå och lägga mig direkt efter jobbet men man har ju inte åkt till Brisbane för att sova. Jag la mig dock och vilade i en timme innan vi alla samlades för middag i hotellets restaurang.

bild (1)

Redan första kvällen kändes det som att vi kände varandra redan. Ibland blir det ju så med människor man träffar. Jag har lärt mig mycket om vårt nya hemland under de här dagarna också. Jag har även lärt mig om maorernas historia då två av deltagarna tillhör denna folkgrupp. Detta folk kom till Nya Zealand från polynesiska öarna på 1200-talet och fortfarande vet alla människor vilken båt deras släkt kom med. Deras tatueringar visar deras släktträd och de är väldigt stolta över sin historia.

bild (2)

Något jag också lagt märke till under dessa dagar är att alla som kom från de stora städerna var normalviktiga eller smala och de som kommer från småstäder var alla kraftigt överviktiga. Man kanske ska flytta från Sydney :)

Jag hängde en stund med grabbarna i baren innan jag gick upp och knöt mig. De hade fortsatt och var väldigt matta i lacken dagen efter.

bild (10)

Onsdagens kurs var lika trevlig men kanske inte så intressant för er att höra allt om.

På kvällen var vi några som kände för att gå på stand-up. Vi hängde på några stycken som jobbar på Brisbane-kontoret. Vi åt middag där och sen började showen. Vissa komiker var jättebra och vissa var bara så där pinsamma så att man bytt kanal om man sett det på TV.

bild (3)

Vi avrundade kvällen tidigt då man fortfarande var seg. Jag kröp ner i min stora säng och fick välbehövliga timmars sömn.

Under torsdagen gjorde vi den helt klart roligaste övningen. I vårt jobb ingår ju mycket försäljning och här skulle vi öva på vår förhandlingsförmåga.
Vi skulle lämna kontoret och gå ut i grupper och tigga till oss gratissaker. Man fick snabbt in rutinen och när vi kom tillbaka hade vår grupp fått ihop saker till ett värde av över 300 AUD. Helt galet!
Sam från Hobart visar upp vad han bland annat fått gratis.

bild (9)

Torsdagskvällen var den roligaste och vid det här laget kändes vi verkligen tighta. Vissa på kursen var inte ute på stan en enda gång utan låg själva på hotellrummet och kollade på betalfilmer. Ja ja alla är vi olika.

Den klicken som jag hängde med är alla i tjugoårsåldern men ålder är ju bara en siffra, eller hur? Vi gick till Bavarian Bier Cafe nere vid floden och hade en fantastisk utsikt från vårt bord.

Emma från Melbourne (som kanske borde byta smink…), Belinda och Jack från Perth.

bild (8)

Den godaste rätten jag ätit på restaurang sen jag kom till Australien. Prawns med linguini i chilisås och med parmesan.

bild (5)

Betty från Melbourne. Störtskön tjej med rötter i Grekland. Vi umgicks även utanför kursen och vi hade jättekul ihop.

bild (4)

Ölen serverades i literstora glas och Belinda var helt inställd på att hon självklart skulle vara lika tuff som killarna.

bild (7) 
Hon blev hysteriskt rolig när hon blev på pickalurven och gick gladeligen med på att låtsas hamna på parkbänken medan vi andra fotade henne.

bild (6) 

Fredagen sprang fullkomligt iväg och den avslutades med en stor tävling under eftermiddagen. Sen var det dags för en liten AW innan vi skildes åt och Betty, Emma, Nick och jag tog en taxi tillsammans till flygplatsen.

Betty och Emma hoppade på flyget till Melbourne och Nick och jag valde Sydney-flyget.
När jag kom ut i gaten i Sydney stod hon där, världens bästa fru. Vi delade en taxi med Nick och sen njöt vi två av att äntligen vara tillsammans igen över ost och vin.

4 kommentarer:

Birgitta sa...

Verkar ha varit en bra kurs, kul att se alla nya platser. Visst är det underbart att bli mött på flygplatsen efter en resa.

Marie KJ sa...

Behöver ni låna pengar? Tänker på kommenteran om att jag ser smal ut :o) Inte skulle väl jag publicera bilder där jag ser tjock ut, tokfior!
Men tack för tipset om myggspiraler! 42 myggbett sent (inte överdrivet)men nu har vi en tänt och som grädde på moset hittade vi myggspray! När ni skrev det kom jag på att det hade vi ju på Lanta Loft. Vi var dit i går och kikade. Vi har varit 2 dagar på Long beach och 2 på Klong Dao. Både är helt folktomma så jag tycker om båda lika mycket. I dag träffade vi en trevlig svensk man som vi spåkade med, han hade varit på Koh Lanta flera gånger varje år i 20 år!
Vi älskar att vara här och är så tacksamma att få ynnesten att låna erat hus!
Tack och Kram

Lotta sa...

Vad bra att kursen gav något. Då kan det vara värt att tillbringa så lång tid hemifrån.

Sköt om er

Anna sa...

Vilken jättekul vecka du verkar ha haft!! Toppenbra att det blev bättre än du trodde och att du verkligen fick ut något av den!

Det måste ha kännts lite speciellt att få komma "hem" till Sydney när du landade och dessutom få komma hem till fina frun!

Puss