maj 02, 2011

Birdie nam nam

Måndag

För några veckor sedan fick jag helt galet dålig andedräkt. Det luktade helt enkelt skit från munnen. Jag trodde först att jag börjat ruttna från insidan men det var ju värt att ändra på något litet i kosten. Det visade sig vara ett glas apelsinjuice som jag druckit till frukosten varje morgon som var boven i dramat. Min mage är väl kanske lite känslig för sådan saker. Istället för juice får det istället bli lite färsk frukt och idag köpte jag fikon för första gången i mitt liv. Jag har bara pallat dem innan. Mycket gott.

IMG_4020

Lunchen intogs framför Ellen och mitt i tv-programmet bröts det för extrainsatt nyhetssändning om att Bin Ladin var död. Sedan kom Ellen aldrig tillbaka igen och det kändes ju lite tråkigt. Det  fick bli en liten promenad för att smälta lunchen och det var varken bra eller dåligt väder.

IMG_4021

Gulliga Sköldis kom för att säga hej. Jag får sådan lust att plocka upp honom/henne och skrubba rejält.

 IMG_4022

Ett stycke Swamphen. Kan det månne bli träskhöna på svenska?

 IMG_4024

Är det en gås månne.


IMG_4025

En Ibis. Jag håller på att lära mig några fåglar men ha inte för höga förhoppningar för jag glömmer de väldigt fort.

 IMG_4026

Det här är ingen fågel utan ett träd som nästan har tappat alla blad och konstigt nog blommar det fina blommor i det lövlösa trädet. Om jag googlat rätt så är det en Coral tree flower.

 IMG_4029

Den här är klurig. Men det är en fågel.

 IMG_4030

En klurig kompis till.

 IMG_4031

Det blir höstigare och höstigare och mörkare och mörkare. Jag har alltid gillat hösten och njuter av de ganska varma men mörka kvällarna. I Sydney gick solen idag upp klockan 06.30 och ner går den 17.14. Typ alltså för 30 minuter sedan.

I Stockholm gick solen idag upp (och då hade jag redan ätit lunch) klockan 04.48 och ner ska den inte gå förrän 20.42. Bara så att ni vet.

3 kommentarer:

Marie KJ sa...

Imponerad av din ornitologiska kunskaper :O)
Kan du inte ta med någon kemiskalie och hälla på sköldpaddan som fräter bort möget han har på ryggen?

Kram Kram

anna sa...

Missade helt om Bin Laden tills jag öppnade Facebook. Synd att det finns flera idioter som honom som säkert tar över hans roll.

Idag har det verkligen luktat vinter, det här är inte höstväder i Sydney. Eric sa att han inte frusit i shorts idag men jag tyckte helt klart att det var svalt.

Centennial är alltid lika fint, bjuder alltid på något att titta på.

Trevlig kväll!

Kram

Mamma sa...

Ja vi har långa ljusa dagar nu som kompensation för den långa mörka vinter. Det kan vi nordbor behöva. Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig med dina pippin.
träskhöna (låter bra)Gås,Ibis och häger. Den sista syns för dåligt.
Hägern är den enda fågel som flyger med de långa benen bakåt.
Idag har vi grått och tråkigt väder och imorse frost på sina håll.
Kram från mig som saknar dig