maj 30, 2011

Lill-Åsas första arbetsdag.

Måndag

Lite pirrigt var det allt att gå till jobbet i dag. Skitväder har vi också för tillfället, men det är ju nästan sista dagen på hösten så det får man väl kanske räkna med. Evelyn hade talat om redan från början att jag inte ska räkna med att hoppa direkt in i jobbet utan jag ska få gå bredvid i början. Det kan vara lite frustrerande och speciellt en morgon som denna. Tjejen som börjar klockan 07.00 sjukskrev sig imorse och då fick Evelyn gå dit och ta över hennes jobb. Då blev det ju dock lite svårt att ta hand om mig. Telefonerna ringde konstant och det var riktigt brandsläckarjobb, sånt som jag är väldigt bekant med från mitt förra jobb. Det här stället har dock ett system som de jobbar i som verkar vara väldigt bra. Om man kan det, och det kan ju inte jag än. Jag önskar bara att jag kunnat hjälpa till mer men jag har ju inte ens någon arbetsplats än. Jag ser skitmycket fram emot tills jag kan jobbet. Jag tror att jag kan bli grym på det. Alla tjejerna har olika arbetstider. Hon som är sjuk idag jobbar 07.00-15.30. Klockan 08.00-16.30 jobbar jag (det känns som jag fick den bästa arbetstiden). Sedan har vi en tjej som heter typ Shaina som jobbar 8.30-17.00, sedan har vi Donna (som har jobbat längst) mellan 09.00- 17.30 och sist en tjej som heter typ Kathlyn som jobbar 09.30-18.00. Jag har nog stavat alla tjejers namn fel, men vad gör väl det. De kan ju ändå inte läsa den här bloggen på svenska. Hon som var sjuk kommer jag inte ihåg vad hon hette, men hon är tydligen en slarvmaja om jag förstod det hela rätt. Jag har inte lärt mig några nya svordomar idag men jag har fått höra en hel del bekanta svordomar. Donna bad också om ursäkt för att alla satt och pratade med sig själv och då känns det verkligen som mitt gamla jobb. Oj vad man pratade med sig själv då. Jag tror att det är för att det är så många olika saker som man måste komma ihåg och då känns det fint att prata lite med sig själv. Något annat som jag också kände igen från mitt förra jobb var att många åt vid skrivbordet. Måndagar är alltid värst och ofta stressiga, men det är ju sådan jobb jag tycker om. Jag behövde inte vara på jobbet förrän klockan 09.00 idag och efter några minuter var klockan redan 13.20. Inte konstigt att magen kurrade. När klockan var strax efter 15.00 tyckte chefen att det var dags för mig att gå hem för hon kände inte riktigt att hon hade tid tror jag. Hon frågade om det var okej för mig att sluta för dagen. Det tyckte jag var helt okej. Dagen har gått supermega snabbt och nu vill jag bara lära mig allt väldigt fort.

IMG_4450

Som sagt har det spöregnat hela dagen. Här ska man vanligtvis se stan på andra sidan, men inte idag.
 IMG_4451 IMG_4452

Här uppe på Darling Street åt jag lunch på Subways. 
 IMG_4453

Jag hade både regnjacka och Paraply, men blev ändå väldigt blöt.
 IMG_4454

Här står jag och väntar på bussen.

 IMG_4455

Det känns väldigt skönt att ha första dagen gjord. Hoppas att det blir lite lugnare imorgon så jag hinner lära mig ännu mer. Men då behöver jag inte ens vara pirrig när jag ska till jobbet.

6 kommentarer:

Mamma sa...

Skönt att ha sin första dag gjord. Det känns ju som som du kommer att trivas med jobbet, tror också att det är bra att jobba en vecka och att det får sjunka in medan du är borta ett tag. Om en vecka vid den här tiden sover du nog på söta örat i Stureby får vi hoppas
Kramar

anna sa...

Vad roligt Åsa, det här jobbet låter perfekt för dig! Skönt att du slipper vara nervös imorgon när du åker dit.
Helt galet att du är i Sverige om en vecka.

Vilket väder det har varit idag. Detta är den kallaste och blötaste maj-veckan på 40 år. Hua.

Kram

MAJA sa...

Kul att det verkar vara en bra arbetsplats! Önskar dig all lycka till! Kram från Enebyberg. PS. Vårsolen skinner så vackert i den ljuvliga grönskan. Något att se fram emot!

Lotta sa...

Efter att det första arbetspasset är avklarat kan allt bara bli bättre. Du lär dig snabbt, det är jag säker på.

Kram till er båda

Marie KJ sa...

Skönt att ha första dagen gjord, nu blir allt bara bättre!

Helene sa...

Ja, en klippa är vad dom har fått... Klippan som vi har förlorat. KUL Åsa, du kommer ta över stället inom 2 veckor :-) KRAM