maj 07, 2011

Picnic med utsikt

Åsa skriver som vanligt om arbetsveckan

Det här var min sista vecka i min gamla roll och det känns faktiskt väldigt bra. Det var en bra tjänst att börja i medan man hittade språket och fick en känsla för företaget och arbetskamraterna men nu är jag glad att jag snart får nya utmaningar.

Diyana fortsätter att förgylla mina dagar med sina humörsvängningar och galna historier. Störtskön tjej som jag är glad över att ha i teamet. Matt har varit galet stressad i veckan och nästan varit på gränsen till att inte vara trevlig. Han ser fram emot att jag ska börja i min nya roll då det kommer att innebära att han och jag ska dela på arbetsbördan.

Mina lunchraster börjar ofta med att jag äter min matlåda med rester från gårdagens middag. Sen går jag ut på en promenad runt stan för att få lite luft och röra på mig.

Igår gick jag bland annat igen The Strand som är en fin galleria som går mellan George Street och Pitt Street.

photo

Den här korsningen går jag genom på väg till och från jobbet. Det fina med den här korsningen är att man kan gå rakt över på diagonalen för att på så sätt slippa ett övergångsställe. Detta underlättar då man får vänta galet länge på att det ska bli grön gubbe här.

photo (1)

Diyana bjöd mig på ett mumsigt té igår. Kanel- och äppelté. Riktigt sött och gott. Nu ser det ut som att jag dricker whiskey på arbetstid men det är det alltså inte. Jag tycker ju inte ens om skiten.

photo (2)

Den sista fredagen i varje månad blir vårt kök på kontoret förvandlat till en bar. Vi skulle alltså ha haft detta evenemang förra fredagen men då trodde visst bolaget att alla ville hem och titta på det kungliga bröllopet. Därför var det dags igår istället.
Det skulle börja 16.30 men alla satt så prydligt kvar och jobbade ända fram till 17.15. Innan jag flyttade hit hade jag hört att aussiefolket inte var några arbetsmyror direkt utan tvärtom ganska arbetsskygga. Detta gäller definitivt inte där jag jobbat. Jag jobbar med ambitiösa gänget vilket passar mig ganska bra då jag tror att jag skulle reta mig på folk som latar sig. Jag menar, vi har ju en gemensam gruppbonus som man vill ha :)

Jag pratade bland annat med en irländsk tjej som flyttat hit från USA och vi hade så otroligt mycket att prata om och jag fick en massa nyttiga tips som jag är tacksam för att hon delade med sig av.

När jag kom hem från jobbet hade min fru (som skämmer bort mig så att jag nästan skäms) fixat hemgjord pizza och vi njöt av en mysig fredagskväll.

Lördag

Vi vaknade upp till en knallblå himmel och efter frukosten blev det en sväng ner till löparbandet. Vi hade nämligen planerat att gå kustpromenaden som Lill-Åsa gick häromdagen och ville då kunna fingå utan att behöva tokmotionera.

Vi gick till Moore Park där vi tog bussen till Coogee Beach. Sedan satte vi igång.

IMG_4140

Den här galningen låg i och badade i den lilla naturpoolen och det såg riktigt strömt ut. Vågorna slog in över men han såg glad ut ändå.
 IMG_4145

Det här är en så vacker promenad att det nästan är löjligt. Vi har så svårt att förstå att vi har tillgång till allt det här vackra i vår vardag.
 IMG_4147

Vi satte oss ner på en klippavsats och åt lunch och tittade ut över havet.
 IMG_4153

Den här sötnosen smilade upp sig inför kameran.
 IMG_4155

Det var inte bara vi som njöt av solen och utsikten. För säkerhets skull har hon badmössan på sig om hon skulle trilla i. Gunilla hatar att bli blöt i håret.
 IMG_4156

Vi passerade ett träd där det satt två helt orädda papegojor och mumsade. Den ena fastnade på film.


De här prydliga herrarna spelade något som liknade boule men kloten är mycket större. Idén verkade dock vara densamma. Att komma närmast den lilla kulan.
 
IMG_4165

Som sagt är det så vackert att man måste stanna upp och bara ta in allt det mäktiga.
 IMG_4166

Det var varmt och skönt idag och då blir man ju törstig. Efter vägen har de såna här finurliga vattenpåfyllningsställen. Filtrerat vatten till och med. Är det lördag så kan man ju lyxa till det.
 IMG_4167

När vi var framme vid Bondi Beach tyckte vi var värda en annan dryckespaus. Den här gången med lite starkare grejer. Tyvärr har de inte såna påfyllningsställen efter vägen. Eller det är nog kanske tur.
Det här var vår utsikt när vi satt och sög på en öl/vitt vin.
 IMG_4170

Det har blivit många kilometer idag och mycket frisk luft. Vi kommer nog att somna ovaggade kväll också.

5 kommentarer:

Hans sa...

På er går det då ingen nöd!
Ha en fortsatt trevlig helg.

Birgitta sa...

Tänk att ha så nära till havet.

Mamma/sväris sa...

Underbart exotiskt och vackert. Fortsatt trevlig helg
Kramar

Lotta sa...

Så bra ni har det tjejer, vad härligt!

Kramkram

Anna sa...

Kul att läsa om din jobbvecka!
Härligt att du trivs.

Visst är det en underbar promenad. Det känns lyxigt att faktiskt kunna göra sådant varje helg om man vill.
Lite bättre än en sväng till Gömmaren...

Hoppas att ni får en lika fin dag idag.

Kram