maj 09, 2011

Ballat ur

Måndag

På vädret imorse sa de att det kommer att bli en mycket kall vecka i Sydney. Tydligen är det något kallt som kommer nerifrån. Åsa har ju lite tur som åker norrut till lite varmare klimat. Hon fick i alla fall därför klä sig ordentligt när hon gick hemifrån imorse. Tydligen hade folk till och med hade haft fingervantar på sig på busshållsplatsen. Det var ju faktiskt så kallt som 12 grader imorse…


IMG_4193

När jag gick till Surry Hills för några ärenden på eftermiddagen så var det ca 18 grader. Jag behövde inga fingervantar.

IMG_4196

När man går till Surry Hills går man på gator med Townhouses. Jag tror inte det finns någon riktig översättning på det, men så här säger Wikipedia. Stadshus låter inte riktigt rätt. Husen är i väldigt olika skick.

De som inte gör någonting åt utsidan.

 IMG_4198

Eller de som gör det fint. Jag skulle nog ha det fint om jag ägde ett sånt hus.

 IMG_4199

Parkeringen på Surry Hills Shopping Village.

 IMG_4200

Det är inte så många affärer där inne, men det finns en post, en skomakare några småaffärer med krimskrams-kläder, om ni förstår, och en stor Coles och ett Liquorland.

 IMG_4201

På vägen hem stannade jag på vårat vanliga Coles och där vet jag inte riktigt vad som hände. Jag tror att det var pms kanske. Eller så tycker jag synd om mig själv för att Åsa ska åka långt bort imorgon. Vi har ju ätit rätt nyttigt sedan vi körde igång vårt vanliga liv här nere och det finns ju så många onyttiga saker som man inte riktigt vet hur de smakar. Jag ballade helt enkelt ur. Imorgon är en ny dag och då kan jag återgå till grönsakerna, makrillen och keson. Idag fokuserar vi på KAKOR.

 IMG_4202

Redan innan jag hade börjat blogga hade jag hunnit klämma i mig en Custard Tart. Custard betyder vaniljkräm och Tart betyder "glädjeflicka". Det kan det också betyda bakelse. Jag åt även dessa Custard Tarts i London och minns dem som jättegoda. Det var ju över 20 år sedan och mina smaklökar tyckte att de fortfarande var goda men inte så överdrivet faktiskt. Jag har också hunnit smaka en utav anzac-kakorna och de var jättegoda.


IMG_4203

Det är ju lite svårt att förstå hur stort Australien är. Jag kollade upp hur lång tid det skulle ta med buss upp till Brisbane, som ju typ är nästgårds på kartan, om någon utav oss skulle få Åsa-abstinens. Det tar 16 timmar med bussen dit så jag tror nog att vi får bita ihop helt enkelt. I värsta fall om det blir riktigt illa får man nog ta sig en kaka. Australien är det sjätte största landet i världen. De länder som är större är Ryssland, Canada, China, USA och Brasilien. Australien är bara lite mindre än USA. Så man kan säga att jag kommer vara kvar i Florida medans Åsa åker upp till Washington DC.

usaAust

4 kommentarer:

Helene sa...

Håll ut kompis!!! En vecka (arbets) går fort.

Anonym sa...

Tim tam'men är godast ;0)
Kul att följa dina dagar dom såååå liknar mina då jag Bode där, just nu längtar jag ner, jätte mycket ...
Tur att jag har min Mats som håller hårt i mig !!
Men det är så roligt att läsa er blogg
Kram Lollo

anna sa...

Man kan väl inte kalla det balla ur när man inte håller någon speciell diet. Tränar man så mycket så får man unna sig lite gott då och då!

Det är verkligen rekordkallt här nu. Alla jag träffade igår sa samma sak, alldeles för kallt för maj månad.

Jag hoppas att veckan går fort för er båda så ni snart är tillsammans igen.
Kram

Anonym sa...

Tart betyder i detta sammanhang "paj". Det kommer av franska ordet tarte, som har latinets torta som bas.
Det har ingenting med fnask att göra, även om en tart kan vara en lösaktig kvinna så är det alltså inte detta som åsyftas.
I bagarsammanhang är en tart en fylld paj utan deglock.