maj 16, 2011

Helgmys och IKEA-måndag

Fredag

Vi hoppar tillbaka till fredagen där vi var sist när jag bloggade. Jag gick till Green Square Station och därifrån tar det ju bara 5 minuter till flygplatsen. När jag kom till inrikesterminalen visade det sig att det inte fanns någon bar utan bara en kallt och tråkigt café. Det var ju inte alls vad jag ville ha. Damen i informationsdisken upplyste mig då om att jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen om jag ville ha en öl och då kunde jag även möta upp Åsa vid gaten. Så fick det bli. Så fort jag kom igenom säkerhetskontrollen fick jag resfeber och lite fjärilar i magen. Jag älskar flygplatser.

IMG_4277

Här satt jag och njöt i drygt 30 minuter. Underbart. Sedan landade äntligen Åsa. Vi delade att taxi med en annan deltagare från kursen och sedan blev det tokmys med lite ost, kex och vin medans Åsa berättade ikapp om sina dagar i Brisbane.
IMG_4278

Lördag

Vi vaknade upp till en underbart fin dag. Vi hade dock en del datorpyssel som vi var tvungna att göra innan vi kunde ge oss ut på en snabb promenad runt Centennial. Jag har hittat en liiiiten genväg genom två bostadshus nu också. Man spar säkert tre minuter.

IMG_4279

Det var skolturnering i parken. På en lördag. Tydligen är det ganska vanligt här.

IMG_4280

På eftermiddag provade vi en utav de barer som ligger allra närmast oss, Bar Cleveland. Inte den absolut närmaste men typ näst närmast. Det tar väl en ca 10 minuter långsam promenad dit mot Surry Hills hållet. Så här ser den ut på kvällstid. Bilden lånade jag från deras hemsida.

bar_cleveland_surry_hills_1

Solen sken ju så det verkade dumt att inte sitta ute.

IMG_4282

Hit kommer vi absolut gå fler gånger. De har mat här också så det får nog bli ett middagsbesök nästa gång.

IMG_4283

Tredje helgen på rak har vi nu gjort egen pizza. Så gott, smidigt och billigt. Lördagens topping blev salami, tomater och rödlök. Skitgott. Svårt att säga vilken min favorit har varit. Vi har hittills provat på köttfärs/lök och tonfisk/lök och så lördagens pizza förstås. Hmm. Kanske köttfärspizzan vann.

När vi sedan sjönk ner i tv-soffan visade de eurovision på tv. Tänk att den visas även här på andra sidan jordklotet.

IMG_4286

Söndag

Det blir ju ganska kallt på kvällar och morgonar i lägenheten. Igår morse lyckades Åsa få på värmen i AC. Det värmde upp ganska så snabbt och det känns skönt att man kan dra på den om det blir för kallt. Vi har dock känt ett stort behov av pyjamasar men inte riktigt tyckt att vi borde lägga pengar på det. Igår var vi bjudna på en tidig middag hos Holmströms, så vi passade på att ta en stilla promenad dit redan efter lunch. Vi hade tänkt ta en kaffe i parken men det var ca 20 meters kö så det skippade vi. Istället gick vi till Bondi Junction och köpte oss en varsin pyjamas. Min till vänster och Åsas till höger. De är helt sjukt mjuka och sköna så nu sitter jag och längtar tills jag får hoppa i den igen.

IMG_4313

Igår blev det nog en fyra-rätters när jag tänker efter. Här står Anna och håller på med det första gudomliga knyterna som vi fick öl eller bubbligt till.

IMG_4288

Naturligtvis intogs den på ballisen med den fantastiska utsikten.

IMG_4290

Fina Herr och fru Holmström.

IMG_4295

Söta dottern Holmström.
IMG_4296

Snygga sonen Holmström

IMG_4297

Här kommer förrätten. Mycket gott var det. Jag vågar mig inte på att säga vad det var med risk för att jag säger något fel, men det var skaldjur inblandade och en stark sås.

IMG_4298

Pappa och dotter.
IMG_4299

Syster och syster.

IMG_4301

Här på Holmströmarnas anslagstavla hänger min mamma. Det är hon i snöovädret.

IMG_4302

Solen går ner över Sydney.

IMG_4303

Eric tittar ut.
IMG_4304

Tilda tittar ut.

IMG_4305

Anna tittar inte ut, men ni ser henne jobbandes i köket.

IMG_4306

Huvudrätten som var jättegod. Kyckling och rödkål med en liten indisk kling. Till det lite yoghurt och hembakat ljuvligt bröd.

IMG_4310

Mmmmm. Ja ni ser själva vad gått vi fick till efterrätt. VÄLDIGT mätta i magen tackade vi sedan för oss och åkte hem mot Waterloo. Tusen tack för all god mat och trevligt sällskap.
IMG_4311

Väl hemma hann vi med att skypa med både Poppe och Mamma. Trevlig avslutning på den veckan tyckte vi.

Måndag

Det visade sig igår att Anna och jag hade samma planer idag. Nämligen att handla på IKEA. Jag åker ju till Sverige om typ 20 dagar och då måste ju Poppes rum vara klart. Anna behövde köksbord och stolar så då passade det ju utmärkt att göra det ihop. Vi träffades strax före tio vid Central och åkte mot Rhodes där IKEA ligger. Efter något varv var det dags för lunch. Det blev köttbullat och mos. Det tyckte vi passade bra. Jag passade på att ta en kort när telefonen ringde.

IMG_4312

Vad mycket enklare allt blir när man är två som kan lyfta och dra i saker. Strax före klockan två började vi bli klara. Det tar några timmar när man är på IKEA…

Imorgon kommer leveransen så morgondagen kommer nog att bli en dag full av skruvande.

5 kommentarer:

Mamma/sväris sa...

Vilken tur att det är bara på väggen jag hänger:-)
Vilken fantastisk fin bild på solnedgången över Sydney! Och vilken middag. Förra veckans frukost såg lite annorlunda ut kan jag lova,Här sitter jag på jobbet efter att bara har druckit en smothy och gått en rask promenad på en timme. Måste säga att det kurrar ordentligt i magen efter att ha sett bilderna på er middag igår.
Kramar från mig som ser fram emot att hämta dottern om tre veckor på Arlanda

Anna sa...

Oj, blir alldeles rörd i ögat när jag ser Karins kommentar. Åh så mysigt att få hämta Åsa på flygplatsen, vilken lycka att få umgås och fira födelsedagen ihop.

Jättefina bilder som vanligt, alltid lika kul att se. Sååå avis på era PJs, hoppas att IKEA kommer tidigt så jag får gå och leta imorgon.
Ska bli så himla kul att få skruva möbler imorgon och fixa till köket. Tack för trevlig sällskap!

Kram

Anna sa...

Jag fick leverans mellan 8-11. Kanon!!

Kram

Marie KJ sa...

Och du som gav bort din fina Lexingtonpyjamas! Underbara bilder, vi längtar så tills vi kan åka och hälsa på!

Lotta sa...

Vilka underbara livsnjutare ni är, som gjorda för varandra. Tänk vad bra att just ni träffades :-)

Kram till er båda