maj 12, 2011

Dendrologi

Torsdag

I morse när jag reste mig ur sängen insåg jag att jag var knas-yr. Dagen har alltså varigt lite snurrig, men jag låtsas att jag är lite berusad. Dagen börjades nere i poolen och jag vet inte alls om jag simmade rakt. Jag simmade inte in i något eller någon i alla fall. Jag har märkt att jag får lite ont i svanken när jag simmar. Jag tror att det är bristen på muskler i magen och ryggen så idag har jag börjat göra lite situps och ryggövningar. Troligtvis blev det så här för att jag blivit så enormt biffig på övriga kroppen ;). Ärligt talat är det nog för att jag inte simmar riktigt rätt. Men jag är ju så himla snabb nu så lite ont i ryggen har ju ingen dött av.

Solen har skinit från en klarblå himmel och temperaturen har legat på ca 14 grader. På eftermiddagen blev det en sväng till parken igen. Idag har jag fokuserat på träden. Nu lämnar säkert 75% av läsarna bloggen…

IMG_4248

Det här är nog någon typ av eukalyptus. Mitt favoritträd. Lukten gör mig lycklig.

 IMG_4250

Det här skulle kunna vara African Tulip Tree. Samma familj som Bigonian för er som kan något om växter. Jag googlar bara och chansar så ska ni lära er något på riktigt ska ni nog vända er till någon annan blogg.

IMG_4256

Det här tror jag är ett Queensland Firewheel Tree. Det trädet ska vara som vackrast på hösten.

IMG_4251  Och så här ser själva blommorna ut.

IMG_4253

Det ser ju ut som ett Bottle Brush, men de brukar ju vara röda. Jag kan inte ens chansa på det här.

 IMG_4254 IMG_4255

Det finns över 15.000 träd i parken och det här är ett utav dem. Jag döper det till långsmalbarrträd. Det finns alldeles för få svenska namn på träden.
 IMG_4260Det är häftig med en park som har träd från nästan hela världen. Bara ett fåtal tappar löven om jag har förstått det rätt.

 IMG_4262

Det här trädet tappar dock sina blad och heter Liquidambar. Trädet växer vanligtvis i östra USA, från New England till Mexikanska gulfen och Texas. Nu ligger väl inte Texas i östra USA men det står så.

IMG_4263 IMG_4264

Det här trädet har långa lianer men jag vet inte vad det heter. Hittar jag inget jobb får jag väl köpa mig en bok om läran om träd, Dendrologi, och knata omkring i parken.
 IMG_4265

Det här är i alla fall palmer. Det finns omkring 2.600 arter palmer runt omkring i världen.

 IMG_4266

Det här är inte något träd utan några svarta svanar och lite annat smått och gott.

 IMG_4268

Hela trädet ser ut som en enorm ormbuske. Snake Bush Tree döper jag det till.

 IMG_4271

Imorgon är det fredag och Åsa kommer hem från Brisbane. Två roliga saker…

4 kommentarer:

Marie KJ sa...

Vilka fina bilder! Jag är kass på träd men ser ju att det finns likheter. Det ena trädet är defintivt kusin med Lönnen. +14, då slipper ni längkallingar ett tag till då ;o)

Gun sa...

Yrsel, kan det vara vätska i öronen....ont i ryggen = ostretchade muskler. Testa lite yoga övningar direkt efter träning, förslag http://www.totalen.se/halsa/traning/yoga.htm
skrolla ner så får du bra förslag
kraaaam

anna sa...

Kul att blogger fungerar igen!

Otroligt vackra bilder som man aldrig kan få nog av!
Skönt att du inte känner dig yr igen.
Underbart att ni är tillsammans igen och ha nu en riktigt härlig dag i solen!

Kram

Birgitta sa...

Jag hade skrivit en lång kommentar tidigare, men som bara försvann.
Det hade varit fantastiskt att få gå med dig på promenaden bland alla träden. Men att se dem på bild med dina kommentarer är kul.