maj 05, 2011

Kustpromenad mellan Coogee och Bondi Beach

Onsdag kväll

Igår kväll möttes vi upp på The Clock Hotel för en liten AW. I alla fall för Åsas del. För min del blev det nog en BW, Between Work. Den här anti-kampagnen som sitter på insidan av toadörren mot Ecstasy är bra.

IMG_4058

Efter en öl/ett glas vin gick vi den fina vägen hem. Efter en liten bit passerar man en restaurant som ser jättemysig ut. Ofta är det proppfullt så man ska nog boka bord där skulle jag tro.

 IMG_4061

På vägen hem passerade vi sushistället och valde ut massor av de godbitar som passerade på bandet.

IMG_4066 Torsdag

Efter jobbsökning-stunden var det dags för en annan promenad än vanligt. Jag tog bussen till Coogee där jag började den underbara 6 km långa kustpromenaden. Det var blåsigt och cirka 20 grader så det var perfekt väder.

IMG_4069

Här var det något typ av minnesgrej åt de 88 australiensare som dog i bombattentaten i Bali 2002. Många var från dessa trakter.
 IMG_4073

Delar av den här promenaden har jag och Pontus gått med Holmisarna för en massa år sedan. Närmare bestämt den 25 december 2006.

 IMG_4074

Här är första stranden man kommer till. Fast den tycks vara mer för båtar.

 IMG_4081

 IMG_4083Jag försökte power-walka men det blir väldigt svårt när det är sådana fantastiska utsikter överallt. Nu kommer jag till den tredje stranden, Clovelly. Där har vi aldrig badat, men det kommer vi garanterat göra.

IMG_4090

 IMG_4091

Den stranden går liksom in så man kan bada även om det är vågigt.

 IMG_4094

Efter en stund kommer man fram till en enorm kyrkogård. De liken måste ju ha den bästa utsikt man kan ha.

 IMG_4099

 IMG_4101

Ibland går man på gångvägar, ibland stigar och ibland som uppbyggda fina banor som här.

 IMG_4102

Sen kommer Bronte. Där var ju jag och Åsa för någon vecka sedan.

 IMG_4104

Inte många på stranden idag inte. Man får ju bada mellan flaggorna men jag såg inte ens några flaggor idag. Det var nog lite väl vågigt för att bada helt enkelt.

 IMG_4105

Sedan gick man längs vägen en kort sträcka.

 IMG_4107

Tamarama Beach. Här har vi inte heller varit förut.

 IMG_4108

Rejält med frisk luft har jag fått idag.

 IMG_4111

Den här utsikten undrar jag om det inte var som vi hade hemma på vår vägg, men då med ett gäng fåglar som satt i en cirkel. I sådana fall är det Tanjas tavla nu. Vi kan ju ta en ny. Om fåglarna kommer.

 IMG_4116

Här tror jag att jag börja närma mig Bondi Beach, slutdestinationen på promenaden.

 IMG_4119

Den här stenen ser ju ut som ett krokodilansikte. En arg och inte alls trevlig krokodil.

 IMG_4120

Några som gör rent bassängerna vid Bondi Beach.

 IMG_4121

Bondi är nog den största stranden. Jättelång.

 IMG_4122

Så här såg Eric, Pontus, Anna, Tilda och Micke ut  2006. Stackars Åsa var brakförkyld så hon kunde inte gå promenaden. Åsa har alltså inte haft äran att gå den, men om det blir bra väder ska vi garanterat gå den i helgen. Med matsäck.

PC250037

Från Bondi Beach tog jag bussen till Centennial och hoppade av bussen där för vidare promenad hem. Mycket friskluft blev det på denna fina promenad.

5 kommentarer:

Mamma/sväris sa...

Låter som en underbar långpromenad tycker jag. Vi har hela veckan haft Regn/snö, mulet och grått. Men värmen ska komma tillbaks till helgen.
Kramar

Maribella sa...

Tack snälla Åsa för hjälpen!
Kram Maribel

Helene sa...

Jag säger bara Lyllosar............

Lotta sa...

Är det på Bondi Beach, i de bassängerna där som Therese Alshammar tränar med herrlaget?

Vilken underbar miljö.

Ha det fint

Anna sa...

Visst är the coastal walk så mycket finare nu med den nya delen förbi kyrkogården?
Viken med båtarna är Gordon bay, ett mecka för alla dykare. Clovelly är ju vår favvo strand här i Eastern suburbs, världens bästa. Tamarama ska man vara riktigt försiktig med, det sägs vara den farligaste stranden längs hela kusten. Micke har en kompis som jobbar som lifeguard där.
Har aldrig sett dem tömma rock pools förut men det klart att de måste göra det någongång för att rensa ur skit och sand.

Kram