maj 10, 2011

Alla är ute och reser…

Måndag kväll

Åsas nya byxor gick sönder redan första dagen (eller det var bara en knapp som ramlade ut) och det känns ju lite tråkigt när de är alldeles nya. Dessutom kändes de för stora redan efter några timmars användande. Jag åkte därför in till stan och mötte upp henne när arbetsdagen var slut med kvittot så hon kunde byta dem. Det gick alldeles utmärkt och Åsa blev också glad över att kunna gå ner en byxstorlek.

IMG_4204

Efter middagen struntade vi i att gå till gymmet utan vi kröp ner under varsin filt och tittade på tv och åt kakor.

Tisdag

Klockan 03.30 ringde Åsas klocka. Det är ganska mörkt ute vid den tiden. Vi hann med en liten frukost också innan jag vinkade av henne och hon hoppade in i en taxi och försvann mot flygplatsen. Det tog inte många minuter innan Åsa redan var framme vid inrikesterminalen. Vi har ju inte tagit taxi dit hemifrån än, men nu vet vi att det går raketfort när det inte är någon direkt trafik och det kostar 20 dollar. Eller 135 svenska kronor för er som föredrar att få det uträknat i svenska riksdaler.

IMG_4207Idag är det första gången jag ser minustecken på väderkartan. Inte så långt från Sydney heller…

IMG_4209

Jag gick och la mig igen då jag tyckte det var lite väl överdrivet att gå upp 03.30 som hemmafru utan varken barn eller fru att ta hand om. När jag vaknade hade Gunilla redan lagt rabarber på Åsas sängplats.

 IMG_4210

Jag har sagt att det är okej att sova där fram tills på fredag. Jag curlar henne lite nu.

 IMG_4211

I gårdagen gratistidning stod det hela två saker om Sverige. Helt otroligt faktiskt att det så pass ofta står något om lilla lilla Sverige på andra sidan jordklotet.

Första notisen handlade om att svenskarna har den längsta akademiska utbildningen i hela världen och att vi pluggar i en snittålder tills vi är 25.5 år. Fritt översätt av mig. Men typ så betyder det väl. Jag har inte pluggat i så många år så jag borde kanske hoppa över att översätta texterna…

 IMG_4212

Den andra notisen i serien "Det är faktiskt sant" handlade om att solen går upp klockan 03.30 i Sverige på sommaren och på vintern går den ner kl 15.30. De måste ha gjort något typ av snitt på hela Sverige för det kan ju vara väldigt skiftande i norr och söder.

IMG_4215

Idag har det blivit en totalt kakfri dag. Nej föresten. Jag åt en riskaka efter att jag träna imorse.. Det var inte mycket folk i gymmet runt halv tio tiden. Nytt i gymmet är att de satt upp en ställning med våtservetter så man kan torka av redskapen efter att man tränat. Kan det vara en följd av handduksincidenten månne? Skönt att ha träningen avklarat redan på morgonen. Efter lite röjande och putsandes i lägenheten blev det lunch framför först Ellen och sedan Oprah. Jag tyckte sedan att en 90 minuters promenad runt Centennial lät ganska bra. Himlen var så där sjukt blå och luften riktigt frisk och klar. Jag tror nog verkligen hösten är en utav mina favoritårstider. Jag tänkte förskona er bilder från parken idag då det blivit en hel del bilder därifrån tidigare i bloggen.

Nu är Mamma i Italien och Marie och Magnus är snart på väg mot Thailand. Kul, kul. Jag ser så fram emot att läsa deras bloggar om hur de har det eller har haft det.

Åsa har också haft en bra dag uppe i Brisbane. Fint hotellrum hade hon också. Hon berättar mer på lördagsbloggen. Det är många ute och reser nu…

2 kommentarer:

Frun i Brisbane sa...

Ja om det ska ligga en annan brud på min sida i sängen så är det nog bara Gunilla :)

Anna sa...

Väldigt busigt av Gunilla men om man är sådär söt så skulle det ju vara svårt att säga nej.
Smart med våtservetter och väldigt mycket mera hygieniskt än handdukar.

Tack för en härlig dag Åsa, muffinsarna hann in i ugnen och kommer hinna bli klara innan hämtning. Börjar redan gäspa efter all friskluft.

Kram