april 05, 2011

Orsa

Lill-Åsa skriver måndag till fredag.

Tisdag

I går kväll regnade och blåste det så vi fick riktigt höstmysigt här hemma i Waterloo.  Hade vi haft ljus hade vi tänt dem. Igår blev det ingen träning då Åsa installerade vårt trådlösa internet. Det blev lite strul för vi hade nog glömt bort vårt lösenord eller så hade vi aldrig fått något. Det löste sig i alla fall och nu så äntligen kan jag blogga hemifrån.

Imorse regnade det fortfarande men vad gör väl det.

IMG_3508

Jag har som bekant en förkärlek till matvarubutiker. Jag älskar att handla där. I söndags när vi storhandlade hittade jag portionsförpackningar med gröt. Den provade jag imorse och den var mycket god.

IMG_3507

Våra morgonrutiner är att vi går upp vid 06.30 och medans Åsa hoppar in i duschen förbereder jag frukosten med mina kompisar från Today. Mycket mysigt morgonprogram med mycket humor i. 

IMG_3509

Strax efter 07.30 så pussar jag min fru hejdå och så går hon till sitt lilla jobb. Jag röjer sedan undan och tar en liten titt på min “att-göra-lista”. Om ingenting brådskar, som imorse, stannar jag kvar och pratar lite med mina vänner från Today.

Eftersom vi fick igång internet igår kväll så gick jag igenom lite gamla mail. Jag hittade ett som Åsa hade skickat vidare till mig sin först dag på jobbet. Det är ett mail som Åsa chef har mailat ut om att Åsa börjat jobba hos dem och första meningen är så skön.

“It’s with great pleasure that I introduce Asa (pronounced Orsa) to you all as a new face ….”

Så nu vet ni hur ni ska utala vårt namn om ni får funderingar kring det.

orsa_sjo

Det blev ett litet uppehåll i regnet och jag hade så lite på min “att-göra-lista” så jag spände på mig mina nya gympadojor och gick i riktning mot Centennial. Alla ni i Sverige som inte vet vart vi bor blir inte klokare av det här, men Eva (som inte bor så långt i från oss), här bor vi. Om Supacentra ligger rakt fram till vänster så bor vi rakt fram till höger vid den typ fjärde eller femte lyckstolpen. Det står Meriton på taket. Fast det ser man inte på bilden.

IMG_3510 

Angående gårdagens funderingar på vart vi bor om man ska översätta det till Stockholm så ligger ju Bromma ganska bra till. Fint område med närheten till flygplatsen och ändå ganska nära till stan. Blackeberg får då bli Redfern. Det kör vi på nu.

Att ta sig över den här vägen kan ta lite tid och det drar ut på tiden det tar att ta sig till parken. Men det tar allt 15-20 minuter att ta sig dit.

IMG_3511

Sedan var jag framme i den underbara parken.

IMG_3512

Där på andra sidan är Bondi Junction.

 IMG_3513

De här små rackarna tror alltid att de ska få mat, men det fick de inte idag heller. Inte av mig i alla fall.

IMG_3517

Målningar på en liten stenbänk.

  IMG_3519

En pippi till…

  IMG_3521

I det här träsket har vi traskat förut. De andra gångerna när vi varit här på semester.

IMG_3523

Jättemysigt ,men fladdermössen som sitter i träden låter så man nästan får ont i öronen. Fast det känns ju väldigt exotiskt så man går och ler lite fånigt hela tiden.
 IMG_3524

Vet inte vad den här blomman heter men den borde heta papegoja-blomman.

IMG_3532

Vad roligt det skulle vara att jobba som trädgårdsmästare i den här parken. Om någon gick före och plockade bort spindlar och andra levande saker.
 IMG_3534

Vackert.
 IMG_3535

När jag kom hem igen provade jag på att komma in i garaget från själva garagenedfarten  och lyckades faktiskt komma in. Men sedan virrade jag bort mig och jag hittade aldrig till vår parkeringsplats. Förbaskat stort garage det där. Nästa gång ska jag ta med mig kompass och matsäck.

I Sverige brukade jag ofta äta en favorit till lunch som kallas kesorulle. Tunnbröd med lite majonnäs på och sedan slänger man på makrill och keso och lite gurka. Hur gott som helst, förutsatt att du tycker om makrill och keso förstås. Idag gjorde jag en Oz-variant som jag döpte till makrillstårta. Pitabröd i botten med en burk makrill på och keso och en liten sidosallad till det. Lika gott var det som den svenska varianten. Kanske något att bjuda på vid något kalastillfälle i ställe för den traditionella jordgubbstårtan :)

IMG_3540

2 kommentarer:

Mamma sa...

Ja, Orsa låter välbekant för mig på något vis:-)
Du har så rätt Åsa, blomman heter faktiskt papegojblomma, åtminstone här i Sverige. Så skönt att ni fått in ert internet nu. Då kan ni Skypa hemifrån.
Kramar från mig

Marie KJ sa...

Det där fladdermusträsket kan vi hoppa över när vi kommer. Makrilltårtan med, har ännu inte lärt mig äta denna nyttiga fisk. Men alla andra parker och blommor vill vi gärna se! Och några vingårdar vore kul!
Kul att se att även ni har mulet en dag. I morse sol men sen råkallt och duggregn.
Kram kram