april 02, 2011

Första arbetsveckan down under

Åsa skriver

Min första arbetsvecka

Sammanfattningsvis kan jag ju börja med att säga att veckan har varit fullpackad av intryck. Veckan började med att jag skulle försöka hitta själva kontoret. Det låter ju inte så komplicerat när man har en adress med sig men det visade sig vara svårare än så. När jag kom till byggnaden var det ett hus med tre separata skyskrapor. Vilket skulle jag till? Tiden var knapp och pulsen slog. Jag frågade mig fram och blev hänvisad till fel torn och jag ringde då min chef för att höra mig för. Hus 2 var det. Rusade dit och hittade rätt hiss. Kontoret ligger på våning 22 och rätt hiss går till våning 20-27. Detta innebär att den rusar iväg de första 19 våningarna och japp, lock för öronen blev det.

Min chef, Matthew även kallad Matt, kom och hämtade mig I receptionen och visade mig runt lite på kontoret. Jag är ju född utan lokalsinne och det här kontoret är inte gjort för mig då det är som en labyrint. Han presenterade mig sen för gruppen jag ska jobba med och de fick mig att känna mig välkommen från första sekunden. Jag förstod väldigt snabbt att det här är människor i imin smak. Jag gjorde en liten mental suck av lättnad då jag tycker att det nästan är det viktigaste på en arbetsplats. Ja det är klart att arbetsuppgifter och en bra summa pengar på kontot inte heller sitter i vägen. Jag ägnade sen måndagen åt att plöja igenom en hel mängd med introduktionsmaterial och utbildning på intranätet som alla avslutades med en test. Otroligt överambitiöst och nästan lite löjeväckande. Men alla som börjar på företaget genomgår detta så det var bara att köra på.

På tisdagen ägnades förmiddagen åt möten med högre chefer som också de kändes prestigelösa och avslappnade. Sen efter lunch fick jag äntligen börja sätta mig in i det som jag verkligen ska jobba med. Äntligen. Jag har lite svårt för allt det flummandet då jag snabbt vill komma igång och visa vad jag går för. Prestationsångest? Ja, kanske.
Arbetsveckan rullade sen på och i fredags kände jag att jag börjar få koll på de olika delarna och vad som förväntas av mig och jag har redan börjat med intervjuer och att presentera kandidater för IBM.

Veckan avrundades med en sk Success series där den högsta chefen informerar alla anställda i Sydney-området om det ekonomiska läget, vad som åstadkommits och vad som ligger framöver. Ett sånt där möte fullt av floskler och stora ord, ni vet. Men han verkade vara en riktigt skön snubbe och när jag tidigare blivit presenterad för honom sken han upp med hela ansiktet och sa att han hört mycket om mig och att de i hemlighet kallat mig för “Åsa the awesome”. Ingen press på mig, alltså :)

Efter detta möte var det dags för drinkar, snittar och mingel. Ingen dum avslutning på min första arbetsvecka down under.

Fredag kväll

Innan jag kom hem hade min hemmafru fixat och städat här hemma. Hon tog sig sen en kall på balkongen och väntade på mig.


Vi åt räkor och avokado till förrätt och försökte hinna prata ikapp lite. Det känns inte som att vi har setts på hela veckan och dessutom har det ju hänt så galet mycket den här veckan.

Vi njöt sen av en fortsatt mysig fredagkväll som vi dock avrundade ganska tidigt då vi båda var ganska möra i både kropp och själ.

Lördag

Vi hade bestämt oss för en powerwalk i Centennial park men så bidde det inte. Nej då. Jag hade tidigare i veckan varit och fixat en iPhone 4 med abonnemang. Väldigt trevligt. Den trevliga säljaren sa att jag måste vänta i max 24 timmar innan mitt nummer skulle flyttas över. När jag vaknade I morse morrade jag lite över att den fortfarande inte funkade. Jag behövde därför ta mig tillbaka till butiken inne i city. Promenaden fick alltså bli in till stan istället. Härligt att bo så nära stan att man kan gå. På med träningskläder och skor och sen iväg.

På vägen dit tvärnitade min spindelrädda fru då det satt en rackare precis där vi gick.

Det finns gott om townhouses i varierande skick längs vägen. En del står obebodda och fallfärdiga och man blir nästan lite sugen på att rusta upp ett sånt. Men nä.

Vid Central fanns lite fina väggmålningar.

Framme i stan.

Den trevliga säljaren jobbade visst även idag och han fick Igång luren efter lite pillande i hans datorsystem. Tralalalala jag har nu en iPhone 4 med ett läckert matt rött skal. Fint som snus.

Sen en rask promenad hem igen och schas in i duschen.Efter en snabb lunch var det dags att ta med sig den stora plånboken och gå till SupaCenta.

Först var vi tvungna att ladda med att dela på ett banana bread. Lunchen var liten och promenaden lång.

Där handlades vinglas, tallrikar, bestick, soptunna till köket, tavla och sänglampor och en högtalare att använda med datorn och iPhones. Snacka om att vi fick bära på vägen hem. Tavlan var en hyfsad vindfångare och påsarna skar in i våra stackars små händer.

Medan jag nu bloggar springer frun omkring och packar upp det fina vi handlat. Tavlan sitter på plats ovanför vår säng och fotot på det får ni nog se här imorgon.

Högtalaren faller in under tekniskt ansvar förstås så den står kvar i kartongen och ropar på mig.

Ha en skön lördag, hörni!

6 kommentarer:

Marie KJ sa...

Jag tycker du är så himla modig! Att börja jobba med ett så ansvarsfullt jobb i ett främmande land på ett språk som inte är ens modersmål finns inte på min världskarta. Dessutom att riskera att möta skitäckliga spindlar på väg till jobbet...
Är så nyfiken på ert hem!

Hans sa...

Att komma tll ett nytt jobb med ett sådant rykte, det förpliktar må jag säga.
Iphone4 är en väldigt bra pryl som man dessutom kan ringa med! Har haft en sedan den kom till sverige.
Väntar just nu ivrigt på en Ipad2 som jag får 27 April. Teknikprylar är kul grejor!
Ha en trevlig helg!

Susanne sa...

You go girls!
Det är så spännande att följa ert nya liv.

Birgitta sa...

Vad roligt att läsa om era nya upplevelser. Så mycket som är nytt, jobb, land, språk, lägenhet, möbler. Ni är väldigt duktiga på att fixa allt möjligt.

Torkel sa...

Otroligt spännande! Det kommer att gå så himla bra.. du kallas inte Awesome för intet.. det vet ju jag :) Lycka till!

anna sa...

Åh så kul att läsa ikapp! Härligt att det går så bra för dig på jobbet, tänk att nu har du snart jobbat två hela veckor!

Trevlig helg så syns vi på söndag.
Kram