april 28, 2011

Fågelbajs

När vi vaknade i morse spöregnade det. Lite småmysigt faktiskt. Mina planer på en långpromenad grusades och istället öppnade jag en påse chips och satte mig i soffan. Närå, så får man inte göra som hemmafru. Inga chips måndag till fredag om det inte är något väldigt speciellt tillfälle förstås. Här tog jag ett foto för att visa hur mycket det regnade men det framgår tyvärr inte alls.

IMG_3966

På nyheterna idag har de sagt att de har inte haft så blöt höst på 21 år! De har inte spenderat en höst i Sverige de inte. Jag tycker ju att det har varit fint väder fram tills för någon dag sedan men så här skriver tidningarna här nere. ”Sydney has experienced its wettest March and April in 21 years, with a total of 371 millimetres of rain - nearly 30 millimetres of which fell in the last 24 hours.”

Eftersom jag är för klen och kort för att ha alla tallrikar ovanför spisen fick det bli en lite städning och omflyttning i skåpen i morse.

Innan

IMG_3967

Efter
 IMG_3968

Våra kära läsare börjar misstänka att livet som hemmafru utan barn börjar tråka ut mig efter gårdagens bloggning. Jag hade nog bara en sådan dag då man är lite för lat för att göra något och lite för rastlös för att uppskatta latheten i det hela. Men som Lotta så klokt kommenterade ska jag nu njuta för fulla drag för snart är man där i det gamla ekorrhjulet igen. Så idag har jag njutit av att inte ha något jobb och att gå hemma och pyssla när det regnat ute. Jag är ju faktiskt lite unik just för att jag tycker om att städa så jag har ju alltid något roligt att göra.

I ett uppehåll i regnet passade jag på att gå till Coles för lite handling. Idag ville jag unna mig något lite extra så det blev lite fler zip-lock-påsar. Kolla i de fina Elmo-påsarna. 
 IMG_3969

På våran Coles säljer de inte vanligt vanilj-te utan bara grönt te med vaniljsmak. Min fru tycker det luktar hö och hon vägrar att dricka det, men jag tycker faktiskt att det är riktigt gott. Det blir inte samma fina färg dock. Så det här brukar jag dricka framför vår tv på vardagskvällarna.

 IMG_3970

En annan reflektion jag också har gjort på matvaruaffären är att gul lök i Australien heter brun lök. Men det är samma lök. De säljer heller ingenting som heter vitkål (white cabbage) på våran Coles utan det står att det är grön savojkål. Men jag tror att de har fel för det ser ut som vitkål.

Till lunch blev det en riktigt proteinrik tallrik.

 IMG_3971

Vi har ett litet problem med fåglarna i vårt kvarter. De bajsar på våra fönster något så förbaskat. Ibland på ställen som man kan torka bort skiten på men allra oftast väljer de fönster där man omöjligtvis kan komma åt det. Här skulle man behöva spinkiga skelettarmar av gummikvalitet för att komma åt och göra rent då fönstret bara gå att öppna pyttelite. Jag förstår faktiskt inte heller hur de lyckas då vi har som ett litet tak över fönstren, men de är riktigt duktiga.

  IMG_3973

På tal om de balkonger som man ser på huset mitt emot. Var de inte lite snåla när de gjorde de balkongerna? Hade de murat en decimeter mer och gjort balkongräcket lite längre så hade det ju faktiskt blivit en normal balkong.

 IMG_3974

Vad är liksom poängen av att ha själva golvet utan räcke?

2 kommentarer:

mammaxtre.blogg.se sa...

Är det någon som matar fåglarna eftersom de bajsar just precis där? Kanske är det den sura grannen :-)

Kramkram

Marie KJ sa...

Teet du skriver om luktar inte bara hö. Det är ju fel och orättvist. Det smakar hö med vaniljparfym på. Hu så hemskt! Men gläds åt att du tycker om det. Fyllt med antioxidander och bra för vikt och huden har jag hört. Jag brukar dricka en kopp stor grönt te på jobbet varje dag. Tycker det är så snubbigt att jag väntar tills det är kallt då bäljar jag i mig det som om jag vore toktörstig :o)Och se vad smal och vilken fin hy jag fått :o)