april 04, 2011

Liljeholmen eller Märsta?

Lill-Åsa skriver

Måndag

Igår kväll luktade det ovanligt äckligt ur vår fläkt. Den har dessutom varit så skitig och jag har inte lyckats få ren den. Att lampan blinkar istället för ett fast sken har väl inte gjort att vi tyckt direkt mer om den. Sedan smällde det till och den tvärdog. R.I.P fläkten.

Jag brukar ha en lista som vi skriver upp en massa saker som måste göras. Den har krymp betydligt sedan förra veckan, men nu är det måndag igen och dags att pricka av några ärenden.

Jag började med en sväng ner till Violence i receptionen. Hon är faktiskt så pass trevlig nu att jag nog ska börja kalla henne för Violet igen. Jag felanmälde ett fönsterhandtag och fläkten, kollade om mitt nykelkort verkligen skulle funka på garaget (inte för att det är någon brådska för vi har ju faktiskt inte tänkt skaffa någon bil) och lite andra smågrejor.

I lördags fick vi en lapp om att vi hade ett paket att hämta ut på posten, men då var ju posten stängd, så det fick bli idag istället. På vägen dit lämnade jag in Åsas tjejskor som hade tappat sin lilla lilla sula (eller den där gummibiten som sitter längst ner på klacken). Mannen på skofixarstället sa att han kanske måste göra om båda för annars kommer jag att gå som en anka. Med eller utan den där gummibiten skulle jag garanterat gå som en anka i Åsas högklackade...

På vägen dit fanns den här lilla minnesplatsen

Är det en hund eller en människa som dött månne. Det är ju båda ett för och efternamn och det skulle man ju kunna tolka som lite mänskligt, men sedan är det som tassar runt omkring på stenen. Keith låter ju inte direkt som ett hundnman. Jag får gräva lite djupare i den saken. Eller kanske det är dags att fixa ett jobb nu ;)

Efter skoinlämningen gick jag vidare mot posten och passerade en gullig kyrka.

Framme vid den stora postbyggnaden. Det visade sig vara vårt trådlösa internet som kommit. Stor lycka. Nu kan jag börja leta efter ett extremt välbetalt jobb också :)

Vi har dock ingen CD-enhet på vår dator så jag kunde inte köra igång det hela själv utan får nog helt enkelt vänta på min tekniska fru att komma hem och trolla lite.

På vägen hem passerade jag den här busken. De luktar väldigt starkt, nästan lite väl.

Men blommorna är väldigt fina

När jag kom hem var det dags för lite lunch. Korvarna här är lite annorlunda. Liksom inte alls lika röda och hårda. Ostekta är de faktiskt riktigt sladdriga, men stekta var de jättegoda. Köttiga liksom. Det gick bra att steka dem utan fläkt också. Fönsterhandtaget brevid spisen har jag ju också felanmält idag. Jag kan nu se hur det gick till när det gick sönder. Fläkten blinkade och luktade skit och då slet hon/han upp fönstret för att vädra ur matoset och då slet de sönder handtaget. Så gick det nog till.

Sedan knackade ”vaktmästaren” på dörren och drog en lång harang och jag förstod inte ett ord. Jag fick säga va ett antal gånger innan jag förstod. Det finns många invandrare här i Australien med skiftande engelskakunskaper och den svåraste att förså är nog typ de som från början kommer från de östliga staterna i Europa. Han var i alla fall trevlig och kunde också konstatera att fläkten var tokdöd och det skulle bli dyrare att laga den att beställa en ny så nästa vecka skulle vi nog få en ny fläkt. Åtminstonne tror jag att han sa så. Fönsterhandtaget skulle ha också fixa så fort han hittade en skruv. Tror jag.

Eftermiddagen har jag spenderat i IKEA-katalogen för att se vad som ska prioriteras inför veckans IKEAbesök. Det lutar åt Matbord och stolar, tvbänk och soffa, bäddmadrass, och skoställ. Om det nu fins på lager... Det skulle vara förbaskat skönt att ha lite möbler till helgen.

Marie frågade i en kommentar om vi bor i typ Liljeholmen eftersom vi har så nära till "söder". Det här är något som vi brukar pyssla med på resor. Att helt enkelt översätta städer till Stockholm och dess förorter. Jag har också tänkt att vi bor i Liljeholmen men det är inte helt enkelt. Närheten till flygplatsen gör det ju också till att vi skulle bo i Märsta. Dessutom räknas Waterloo till de östra förorterna och det är det fint att bo tydligen. Skolorna här har tydligen det bästa ryktet om jag fattat allt rätt. Men det slutar inte där. Ett stenkast från oss ligger Redfern och där är det inte så fint att bo. Tvärtom. Sydney är helt enkelt svart att översätta, men jag kör på att vi bor i Liljeholmen med lite inslag av Märsta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallojsan.
Hoppas verkligen inte att du jamfor Redfern med Marsta, jag ar namligen uppvaxt dar (-:

Haller med dig oma tt det kan vara svart att forsta hantverkare, just darfor att dom ar av olika nationaliteter.

Sa kul att lasa eran blogg, ni beskriver allt sa roligt. Ser faktiskt fram emot att fa lasa den pa kvallarna.

Kram Eva

Marie KJ sa...

Hmm, Östra Stockholm och lite finare? Nacka ligger ju öster om stan och det är nära till söder! Men där finns ju ingen flygplats såklart.
Det ser så varmt och fint ut på era bilder. I dag på em har solen äntligen tittat fram här efter en helt gråmulen helg, guuud så man längtar efter en Brassestol vid vattnet på Getis nu.

Kram Kram

PS Jag har skickat paket också, men ett vadderat kuvert mer. Kanske det kommer i brevlådan? DS

anna sa...

Vad kul att du köpt dem skorna Åsa. Har varit jättesugen på att prova dem, tror de skulle vara kanon för knät nämligen. Du får helt enkelt vara försökskanin.

Tavlan blev kanonfin!!!

Kram