april 11, 2011

Middag i BJ och gardinproblem

Söndagskväll

Vi måste fixa cyklar. Vi bor verkligen på andra sidan parken från familjen Holmström och med cyklar skulle det ta ca 10 minuter om man cyklar. Eller för Micke tar det 10 minuter och för oss skulle det i alla fall ta säkert en kvart. Ingen dålig cykelväg skulle det vara heller. Rakt igenom hela Centennial. Vi bor på B på kartan och Holmisarna bor på A.

Map Waterloo-BJ

Vi har ju inga cyklar så det fick bli bussen istället och tur var väl kanske det då det började spöregna. Här har vi precis hoppat av bussen i Bondi Junction.

 IMG_3634

En lite blöt Åsa.

IMG_3635

Två torra ungar som kom och mötte upp oss.

IMG_3636

Tyvärr kunde vi inte sitta ute och äta då regnet öste ner. Men vad gör väl det när man har så fint inomhus. Lägenheten var verkligen jättefin medfinurlig och lite annorlunda planlösning. Den kändes tokmysig och stor.

IMG_3638

Från ballisen ser man in i Eric och Tildas rum åt ena hållet och köket åt det andra hållet.

IMG_3639

Det här är deras utsikt när det är skitväder.

IMG_3640

Här blev vi bjudna på en underbar trerätters. Anna är en klippa på matlagning och vi är klippor på att äta.

IMG_3641

Gulle-Micke förde över lite tv-serier på deras mobila hårddisk och vips så hade vi en massa underbart att titta på. Efter middagen tackade vi för oss och åkte hem och la oss i sängen och tittade på tre avsnitt av Modern Family. Världens bästa tv-serie. Tusen tack familjen Holmström för både trevligt sällskap, god mat och all underhållning på hårddisken som vi fick låna!

IMG_3642

Måndag

Natten var varm. Vi vaknade tusen gånger och när klockan ringde fick vi äntligen gå upp.

När Åsa knatade iväg till jobbet började jag röja bort berget av kartonger i Poppes rum. I Pontus rum har själva snöret som man drar upp gardinen gått sönder så den kan man varken dra upp eller ner. Idag när jag skulle dra upp gardinen i vardagsrummet hoppade det snöret ur gängorna så den fastnade på hälften. Jag har dessutom en rejäl portion PMS på detta och det här gjorde inte mitt humör bättre. Förbannade skitgardiner. Det känns inte som jag gör något annat än att springer ner till Violet och klagar på allt som gått sönder. På två veckor har vi pajat en fläkt, ett fönsterhandtag och två gardiner. Min tanke är att det bodde latmaskar här innan oss som sket i att springa ner till Violet. Hon är ju trevlig nu och sa att hon skulle skicka upp någon och fixa problemen. Det lät som att hon var van med gardinproblemet.

I Sverige vill man nog gärna ha en solig och ljus lägenhet men jag börjar ana att det kanske inte är lika lyckat i Australien. Herre min skapare vilken värme det blir när solen ligger på. När man öppnar ballisdörrarna och inte kan dra upp gardinen så står de och slår hela tiden. Extremt irriterande ljud och man vill plötsligt slå någon.

IMG_3643

Istället för att angripa någon stackars oskyldig människa snörade jag på mig mina förbränningsskor och gav mig iväg till Centennial. Jag har redan fotat parken så mycket så idag struntade jag i kameran och fokuserade bara på att få bort min sura sura min. Igår kväll ritade Anna en karta på hur jag skulle hitta en liten gömd possum uppe i ett träd, precis i ingången till parken. Idag när jag fick se hans söta lilla rumpa blev jag genast på bättra humör. De sover ju på dagtid men så här ser de ut på kvällen när de är vakna. Bilden är tagen från Hyde Park när vi var här på semester för ett par år sedan och matade dem med frukt.

Possum

Marie du undrade vad det var för soffa som vi köpt. Den heter Karlstad och den är i liksom grovt tyg. Så här:

IMG_3644

Nu skulle vi bara vilja ha lite tavlor på väggarn i vardagsrummet/köket. Vi hade tänkt oss något åt det hållet som jag ritade på vår gamla Australien-blogg förut. Det är ju rätt färger till och med. Fast jag har bara den bilden kvar i det lilla lilla formatet så då måste jag rita en ny. Kanske att den ska vara lite lugnare också.

Australian-art-kvadrat

Nu ska jag gå och se om det finns några fler gardiner jag kan ta sönder. Ha en trevlig måndag på er!

4 kommentarer:

anna sa...

Äsch, vad trist med en sådan måndag. Tur att den possumen kunde få dig på lite bättre humör iallafall.

Tack tjejer för igår, jättemysigt!

Nej, här är man sällan i solen eller låter solen lysa in i hemmet. Det blir för varmt helt enkelt. Alla aussisar jag känner vädrar nattetid, drar för alla gardiner och stänger fönster och dörrar dagtid för att behålla kylan eller åtminstone hålla värmen borta. Svårt för oss svenskar att vänja sig vid.

Håller tummarna att morgondagen blir bättre.

Kram

Birgitta sa...

Det var bra att se en karta över var ni bor. Hans och jag tittade på en karta härom dagen, och gissade att det var ungefär som ni visade. Cykla är bra, det är ju lagom avstånd mellan er systrar. Om man får cykla i parkerna så är det ju fantastiskt. Vilken natur det är.

Marie KJ sa...

Härligt att se att aven ni kan ha regn :) I dag har Lukas åkt till Thailand!

Anonym sa...

Men hörrö, vad vore inte en måndag på jobbet? Kanske du saknar det? VÄLKOMMEN TILLBAKA :-) /Helene