april 21, 2011

Coogee Beach via Randwick

Onsdag kväll

Efter middagen igår kände jag så fruktansvärt lite för att träna. Min fru fick nästan släpa dit mig och det var ju tur för det är ju skönt när man äntligen är klar. Det var nog något fel på AC i gymmet också för det kändes som att träna i ett växthus. Jag fick hänga upp kläderna på tork när jag kom hem. Kvällen blev tidig. Tydligen är jag precis lika kvällstrött i det här landet som i Sverige.

Skärtorsdagen eller Maundy Thursday eller Holy Thursday

Jag vaknade redan klockan 06.00 imorse redo att fira min första australiensiska påsk. På favoritmorgonprogrammet sa de att Hot Cross Buns var det som verkligen kändes som påsk för programledarna och då måste man ju bara prova. Jag har ju även ätit Christmas pudding kring jultider i England och höll på att kräkas, men man ska ta seden dit man kommer. Efter påskstädning var det dags för en ny promenad. Idag gick jag i rak östlig riktning.

Efter att man passerat Moore Park kommer man till Randwick.

IMG_3820

Eller inte själva mitten av Randwick utan Alison Road som är jättelåååång.

IMG_3822

Fortfarande Alison Road och hästkapplöpningsbanan.

 IMG_3824

Fortfarande samma gata, men nu börjar det luta lite uppåt.

 IMG_3825

Det var mot stranden jag var på väg mot. Coogee, som är en utav favoritstränderna.

 IMG_3827

Jag har ju inget abonnemang utan kontantkort här i Australien så jag kan tyvärr inte använda mig av kartan i telefonen. Min fru sa att vattnet låg åt öster så kompassen fick styra mig. Här såg jag något blått lite längre bort och det kändes lovande.

 IMG_3828

Bingo. Äntligen framme vid Coogee Beach.

 IMG_3830

Det blev vatten och fruktpaus med denna utsikt. Jag hade tänkt ta med badkläderna men jag vet inte riktigt vem jag försökte lura då. Jag är ju en badkruka och nöjer mig gott och väl och titta på andra som badar.

 IMG_3832

Det blev en lite annorlunda väg tillbaka för att bekanta mig med området.

 IMG_3835

Här ser man faktiskt träd som har tappat sina löv. Ser ni vad höstigt det ser ut ;)

 IMG_3837

Totalt tog hela promenaden tre timmar och de stackars kalorierna försöker jag nu äta i kapp.

 IMG_3838

Det smakar som en bulle med choklad i. Det var gott och nu har jag det där ägget kvar, men det spar jag nog till efter middagen när jag har någonting innanför västen…

4 kommentarer:

anna sa...

Vilken härlig promenad Åsa, vad duktig du är!!
Precis innan det började gå uppför, mellan de två bensinmackarna på Alison rd var där vi bodde 2003. Vi hade utsikt över the race course som du fotade.

Vi kallar det för Kärtorsdagen, bra mycket gulligare tycker vi!

Trevlig kväll, syns imorgon
Kram

Helene sa...

Hello girls! Här har skärtorsdagen precis börjat och jag har putsat kvasten. Har ni nåt Blåkulla downunder I wonder....................
Glad påsk!

Mamma/sväris sa...

Du hade verkligen gjort rätt för den bullen Åsa!
Glad Påsk på er.

Marie KJ sa...

Undrar vad du fått oviljan till bad från? Jag är tvärtom, älskar att både bada och duscha (det är du ju inte heller så förtjust i) Ser underbart varmt och skönt ut. Vi hade det men när solen går bakom moln håller man på att frysa ihjäl!
Glad påsk!