april 14, 2011

Clock och kaviar

Onsdag kväll

Eftersom det var lill-lördag i går hade Åsa och jag bestämt träff på favoritbaren klockan 18.00. Vi går mot vintern här i Australien och vid sextiden är det redan mörkt. Jag hittade fram ändå.

IMG_3687

Det är så himla mysigt på Clock. Men vi har ju knappt provat några andra ställen så nu har vi sagt att vi måste prova tre andra ställen innan vi får återvända hit. Vi är hårda mot oss själva.

   IMG_3690

Efter en mysig stund tog vi bussen hem (för Åsa hade höga klackar så hon ville inte gärna gå) och gick förbi det gudomliga sushistället för att hämta hem mat. Man måste ju äta fisk minst en gång i veckan och det blir inget dyrare just att hämta hem sushi än att köpa hem färsk fisk. Vi har inte lyckats hitta någon fryst fisk förutom fiskpinnar typ.

 IMG_3691

Torsdag

Det var blå himmel idag igen. Lite tråkigt att det vart så förbaskat fint väder hela veckan och till helgen nu ska det inte alls bli lika fint. I alla fall inte på lördagen då det ser ut att bli regn hela dagen. Jag tog på mig mina vanliga shorts och t-shirt och knatade ut i det fina vädret. Det fick bli en sväng runt kvarteret för när jag kommit en bit insåg jag faktiskt att jag hade gåshud över hela kroppen. Det fick bli en lite munkjacka på. Det här är den tredje vägen man kan välja att gå om man vill gå till Coles. Alla vägar leder liksom dit.

IMG_3692

I det här området var det fullt av trevliga killar som alla sa godmorgon till mig. Jag förstod inte riktigt varför de var så trevliga, men efter en stund kom jag på att det stod någonting med Jesus med stora bokstäver på huset. De ville kanske frälsa mig. Eller så var de bara väldigt trevliga.

IMG_3693

Det finns inte bara fina hus på väg mot Central. Här är ett fult hus. De ser så där riktigt bedrövligt ut med gardiner och sånt.

IMG_3697

Men mest fina hus finns det.

IMG_3700

Och en gullig buss. Det var nog med den bussen som de trevliga Jesus-killarna kom med.

IMG_3698

Sedan satte jag mig på tåget och åkte till IKEA. Igen. Men den här gången skulle jag bara ha värmeljus och ett par filtar. Sånt som man behöver nu när det är höst.

IMG_3701

Det finns ju fler affärer där i Rhodes än IKEA. Jag gick först in på Target och köpte tre par tokfina trosor.

IMG_3703

Sedan kurrade det till i magen, så det fick bli en 1-dollarskorv på IKEA. Den var lika god som i Kungens Kurva, men brödet var större.

IMG_3704Jag skulle också eventuellt köpa pallar. Vi köpte ju bara 4 stolar för vi har ju lite platsbrist och man har ju faktiskt inte gäster jämt. Men pallar är rätt fult och de ska man ju förvara någonstans när man inte använder dem. Den här bänken skulle nog bli mycket finare. Men vart har man den när man inte använder den? Nedanför sängen och slänger kläder på kanske.

IMG_3707

Det blev väl kanske lite mer än några värmeljus och ett par filtar köpta, men kul var det.

Sedan tog jag den röda linjen, Northern Line till Central igen. I London är den linjen svart för er som undrade över de.

 IMG_3708

Jag är ju faktiskt utlandssvensk nu och då får man köpa sådana här saker på IKEA. Jag kunde riktigt se hur Åsa och jag sitter på vår ballis under påsken med en silltallrik och en iskall nubbe i solskenet. Vi har ju varken balkongmöbler att sitta på eller nubbe, men det är ju en vecka kvar till påsk.

IMG_3710

Jag kunde inte ens vänta på att jag skulle fota mackorna så ni ser redan att jag mumsat ett par tuggor på mina knäckebrödsmackor med kaviar och rå lök på. Mumsfillibabba.

 IMG_3712

Idag har jag sökt jobb på “Australian Menopause Centre”. Det skulle väl vara perfekt för en svettig kvinna med humörsvängningar som jag.

5 kommentarer:

anna sa...

Verkligen hårda bud:-) Mysigt att ni har en favvobar redan!

Jag tror folk skulle dö om man sa att man ville köpa fryst fisk, här köper alla färskt från fiskhandlaren.
Men det finns liksom inget bättre än sushi så varför krångla till det.

Jag glömde köpa värmeljus på IKEA så jag måste också tillbaka.
Så nu är ni äkta utlandssvenskar som handlat hem svensk mat.

I era kvarter är Hillsong stora. Det märks när man kör i området på söndagar. Hillsong är stora i Sydney, känner faktiskt två som är med i deras kyrka.

Kram

Gun sa...

Åh vad bra att det finns ett IKEA där ni bor. Lite som hemma liksom, med kaviar och allt. På tal om allt, finns det messmör. Tror Lollo köpt det där... Glögg har de nog till jul, fast ni missar påsk nubben. Inget jag skulle sakna :)
Ja alla skulle ha en hemmafru, jag med.
Hoppas du hittar jobb snart, det går ju ändå mot kallare tider.
kram till er båda

Marie KJ sa...

Vad ska du göra på det Australiensiska klimakterie centret då? Låter onekligen spännande. Eller inte :)

Kram Kram

Anonym sa...

Ra lok pa kaviar knackemacka?? Det har jag aldrig provat och jag som alskar ra lok, maste provas.

Ni vet att det finns svensk nubbe att kopa pa stallet dar ni kopte vin forr? Kommer inte ihag vilken sort, men vet att Johan kopt det dar.

Om ni vill ha en gosig filt sa saljer vi electric throws pa Sunbeam for aud 50 (ord. pris 109) just nu. Vi har en och den lagger jag i sangen en stund innan det ar dags att ga och lagga mig for jag tycker det ar inte sa kallt sa man behover ta fram elfiltarna annu. Bara ett litet tips.

Kram
Eva

Anonym sa...

AHA nu har jag kommit på det - Jag tror du har ett snyggfilter på din kamera........ din lilla luring! /Helene