april 18, 2011

Badbomber och sköldpaddor

Söndag

I går smög Gunilla in i vårt sovrum och målade sina tånaglar. Hon blev jättenöjd med resultatet.

IMG_3743

Vi skulle ha Anna, Micke, Eric och Tilda på middag och vid lunch insåg vi att vi endast hade porslin för fyra personer. Det kan lätt bli så när man har ett nytt hem. Eftersom vanliga pallar inte alltid är så snyggt fick det bli två stycken fotpallar istället. Skönare att sitta på och mycket snyggare. Vi köpte även ytterligare än uppsättning av porslinet vi hade tidigare. Tallrikarna är faktiskt ganska lika de Höganäs vi hade hemma i Sverige.

Holmströmarna kom med presenter. I påsk får vi bada med en lyxbadbomb. Underbart. Anna hade också gjort en egen chiliblandning och Tilda hade gjort etiketten. Den ska vi prova till woken ikväll. Tusen tack!

IMG_3750

Vi trodde det skulle kännas lite trång då vi inte har så jättestort kök/vardagsrum, men det gjorde det verkligen inte. Positivt märkte vi också var att man ser inte köksbänken, så om man vill kan man lämna köket i total kaos och sätta sig ner och ända slippa se skiten :). Nu är jag ju som bekant det ultimata hemmafrun så naturligtvis lämnade jag inte köksbänken i kaos…

IMG_3751

Birgitta, här kommer de utlovade bilderna på systrarna tillsammans. Här med vit bakgrund.

IMG_3759 Här är samma fina människor med beige bakgrund. De var flyttbara.

IMG_3762

Anna och Micke kom med en bra idé igår. Det enda negativa med lägenheten är att köksskåpen sitter så förbaskat högt upp att jag måste stå på tå för att nå den nedersta hyllan. De tyckte man kunde köpa ett vitrinskåp och ha allt porslin i och det skulle ju sannerligen underlätta. Så får det nog bli så småningom. Eller så köper jag platådojor.

IMG_3764

Vi har ju en extremt liten datorskärm. Igår kom Micke med sladdar åt  oss, så nu kan vi koppla datorn till tvn och kolla på serier och filmer. Perfekt bild och Ljud. Tack snälla gulliga.

IMG_3765

Just nu kollar vi på Nurse Jackie. Den serien gick ju i Sverige och vi såg på några avsnitt då, men det var ju inte från början. Nu har vi kollat från avsnitt 1 och vi älskar sjuksyrran.

nurse-jackie-edie-falcoMåndag

Idag gick ju Åsa till jobbet igen så då sken ju naturligtvis solen från en klarblå himmel. Vid 10-tiden blir det så varmt när solen ligger på och steker så då fick det bli en sväng till Centennial igen. Utsikten från Moore Park tröttnar man inte på.

IMG_3766

Det här trädet tyckte jag såg lite höstigt ut, men jag hade nog fel ser jag nu.

 IMG_3767

Ibland känner jag liksom för att krama livet ur Australien och jag vet inte hur jag ska göra. Det är lite svårt att förklara. Man får små korta lyckorus, men jag är också hopplöst sugen att se allt i Australien på en gång och det går ju inte. Jag vill krama en känguru och en koala, åka ut i öknen, se krokodiler, men just nu får jag nöja mig med Centennial Park och det är minsann inte dumt. IMG_3768När jag stod och njöt av livet och tittade ut över den här lilla dammen så fick jag syn på en sköldpadda! Lilla gumman skulle nog behöva en rejäl dusch. Och någon som skrubbade henne på ryggen.

IMG_3778

Sedan kom det här gänget med kakaduor och flög över mig. När jag tittade ner i dammen igen så fanns det tre sköldisar där :)

IMG_3775

På vägen hem från parken blev jag uppring av en rekryterare som ville att jag skulle börja jobba som transportplanerare för ett gas och el-bolag. Det ligger en bra bit utanför Sydney, och det skulle ta ca en timme med tåget men åka tåg är ju kul. Nu får vi bara hålla tummarna på att gasbolaget vill samma sak som rekryteraren.

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Låter som om man måste se kollegan Jackie då! Spännande med jobbet! Jag sitter i väntrummet hos doktorn. Inte sjuk men min spiral har passerat bäst före datum :)

anna sa...

Men grattis! Vad kul att vara efterfrågad. När ska du träffa rekryteraren?

Jag får sådana där lyckorus fortfarande efter snart 5 år. Då man har lust att rycka tag i någon och bara få prata om hur mycket man älskar Australien.

Åh man skulle bara vilja ge sig ner till parken nu med ett spa kit och skrubba sköldpaddan på ryggen. Undrar om han simmar så långsamt att algerna hinner växa på honom.

Tack än en gång för senast.

Stor kram

Mamma/sväris sa...

Så spännande med jobbet. Hoppas, hoppas! Ser ut att ha varit en trevlig middag. Och tänk ett helt gäng med kakaduor. Fantastiskt!
Ha det så gott och var rädd om er
Kram kram

Mamma/sväris sa...

Ja inte niförstås , menar jag, utan dom i parken. hihi

Birgitta sa...

Åsa, tusen tack för den fina bilden på systrarna. Glädjen i Hans ögon när han såg på den, kändes bra. Kul att du passar på att upptäcka så mycket, nu när du har lite mer tid. Att vara hemmafru är också ett jobb, men kanske inte heltid varje dag. Det beror ju lite på vilka krav du har. Gunilla är väldigt företagsam. Jag tror hon trivs hos er.