juni 09, 2011

En invandrare bland många andra

Torsdag

Att jobba med rekrytering innebär ju förstås att träffa en massa olika människor. Det tyckte jag var roligt redan i Sverige men här är det faktiskt ännu mer intressant. De flesta kommer ursprungligen från andra länder och många av oss har kommit hit av samma anledning, vår kärlek till detta land. Vi har också alla gått igenom liknande visumprocesser och kämpat för att få rätt att jobba här. När jag frågar kandidaterna varför de valde just att flytta till Australien säger de ofta att det tycker att vädret är så perfekt men också att det förekommer så lite rasism här. Jag tycker att detta är så rasande uppfriskande. År 1997 var det 17 miljoner som bodde här och nu är siffran uppe uppe i 21,6 miljoner. Denna ökning beror ju till största delen på oss invandrare. Jag är så stolt och glad att jag får vara en del av denna härliga mix av människor med olika kulturer.

När det gäller min strävan efter chefstjänsten kan jag berätta att nästa onsdag har jag den första intervjun. Klockan 14.00 (svensk tid 06.00) är det dags för mig att sitta på andra sidan av intervjubordet än jag gör i vanliga fall.

Vissa dagar har man ju ingen ork för att träna. Jag kände så vansinnigt lite för det idag och började gruva redan efter lunch. Hela vägen hem pratade jag med mig själv fram och tillbaka. För och emot träning.

 good-and-bad-your-inner-voices-white

Jag är så stolt över att jag kom iväg och sprang på bandet i bra tempo och är ju känslan så underbar när man är klar. När jag tränar lyssnar jag alltid på något för att hålla borta tankarna om hur synd det är om mig som tränar. Förr hade jag väldigt svårt för Alex Schulman. Tyckte att han var en dryg jävel men så lyssnade jag på hans sommarprogram för ett par år sen och har sen dess läst hans blogg till och från.
Det har lanserats en ny radiokanal i Sverige som heter Radio1 och på den har han ett pratprogram som kort och gott heter Schulman. Jag laddar hem det via iTunes och det är riktigt underhållande. Jag tittar dessutom på hans webb-TV kallat Schulman Show där han har kända gäster i soffan. Då skrattar jag ofta rakt ut när jag springer där på löparbandet.

4863_90824303 

Precis när jag kom hem från träningen idag och slog på datorn så ringde pappa mig på Skype. En uppskattad överraskning och vi fick en mycket trevlig pratstund.

Nu blir det TV och sen är det snart dags att sussa och ladda för ytterligare en casual Friday som avslutas med drinkar på stan. Jag kommer därför inte att blogga imorgon men återkommer självklart på lördag.

4 kommentarer:

Hans sa...

Nu har jag kollat Skype-appen lite bättre, och trycker man videosamtalknappen när man ringer upp så får man bild också. Så nästa gång....

Frun sa...

Vad duktig du är som kom iväg till gymet. Själv har jag fjällvandrat så det faktiskt känns i benen. Ha en mysig kväll med jobbet. Puss och kram

mammaxtre sa...

Vad duktg du är som tränar. Jag kommer banne mig inte igång :-(

Anna sa...

Vad duktig du var som kom iväg, du lät inte speciellt sugen när vi pratade i telefonen.

Visst är det en fantastisk mix av människor från olika kulturer. Jag är så nyfiken på olika kulturer och tycker det är så spännande att få veta mera när jag träffar människor från länder man aldrig besökt.

Tack för tipset. Jag lyssnar just nu på Spanarna och längtar efter sommarpratarna.

Ha så kul ikväll syster och välkommen imorgon.
Puss