maj 09, 2012

Det ska vara tunna skivor av dig…

Onsdag

Morgonen började lite ovanligt faktiskt. Åsa åkte iväg till jobbet i vanlig ordning och när jag ca 45 minuter senare bäddade sängen insåg jag att min fru åkt iväg till jobbet utan datorn. Utan dator kan hon ju faktiskt inte jobba. Jag slängde i mig lite gröt med vaniljsmak (mumma), medan bygg-gubbarna började göra hål i väggen utanför vårt sovrum från balkongen sett. Just nu blir jag bara glad ju fler hål de gör då vi får billigare hyra. Kanske jag går lös med släggan imorgon. Vi får se… Sedan hoppade jag på direktbussen in till stan och här står jag och väntar på buss nummer två som ska ta mig över Harbour Bridge. Åsa har verkligen fin väg till jobbet. Inget industriområde där inte.

photo

Jag har aldrig varit i North Sydney så det var kul att få se något nytt. Kan inte ens minnas att jag har åkt över denna bro, men det har jag nog säkert.

photo (1)

Åsa kom och mötte mig men jag var tydligen tvungen att gå upp och hälsa på hennes kollegor så det gjorde jag. De var hur trevliga som helst. Efter att ha hälsat på de flesta tackade jag för mig och tog tåget över bron. Vid Town Hall får man sedan promenera en kort sväng till Hyde Park. Där börjar det se riktigt höstigt ut men temperaturen har legat på behagliga 25 grader och det är ju inte speciellt höstigt.

photo (2)

Väl hemma har det blivit jobbsökning, lite mer tvättning, 20 minuter i solstolen och lite mat förberedning. Det är ju trots Lill-lördag idag och ikväll blir det kycklingfilé, klyftpotatis, greksallad och tzatziki.

På tal om köksregionerna. Osthyvlar växer ju som på träd i Sverige, men det gör de ju inte här i Australien. På Albert Street har vi tre osthyvlar. Från vänster har vi vår hundra år gamla favorit. Det var en present till Åsa från Pontus farmor och farfar och den har ju börjat bli lite sliten. Men den skär så tunna och fina skivor så det blir mest den som används. Osthyvel nummer 2 är klart finast. Det var en present från mamma, pappa och Gun när de kom och hälsade på. Den skär inte direkt skivor överhuvudtaget utan det blir mer åt smulhållet. Tycker man om ost- smulor är det här hyveln för dig. Längst till höger har vi en klassisk ICA-hyvel från Hägerstensåsen. Den är inte alls så tokig, men det blir lite tjockare skivor av den.

IMG_6512

Imorgon kommer ni få se våra smörknivar. Närå.

6 kommentarer:

Den glömska frun sa...

Tack igen älskling för att du i ilfart tog dig till mitt jobb och för att du kom upp och hälsade på mina arbetskompisar.
Du är bäst!

Mamma/sväris sa...

Klart hon är bäst:-)

Marie KJ sa...

Dalahästhyveln vinner åtminstonepris för snyggaste hyvel! Jag har aldrig hyvlat med en hyvel som ger smulig ost men däremot typ alla lågfett ostar är ju smuliga, särskilt de lagrade starka. Hopplösa skulle jag säga, så hopplösa att vi slutat köpa dom.

Kan knappt bärga mig tills morgondagens smörknivsrecention!

Kram från en som också skulle kunna tänka sig att hemmafrua ett tag :)

Mamma sa...

Ja jag vill också hemmafrua ett tag.

anna sa...

oj så snygg dalahäst osthyveln är.

Låter som en riktigt bra dag, kul att åka på utflykt i nya områden.

Ha en fin torsdag i solskenet!

Kram

Gun sa...

Jag älskar eran blogg när du är arbetslös :-) upprökte idag att det uppdateras ofta och med bilder som visar allt.
Knivigt med osthyvlar,hihi