maj 21, 2012

Australiensiska öl-favoriter

Måndag

Meningen var att jag skulle blogga om helgen idag, men min fru har åkt iväg med kameran till jobbet så det får bli imorgon istället.

Idag hade jag en telefonintervju med resebyrån. Jag känner mig lite tveksam till det jobbet. Lönen var jättedålig och det skulle innebära helgjobb. Jag kan absolut tänka mig jobba någon enstaka helg men jag vet inte hur pass ofta det här skulle innebära. Rätt så ofta är jag orolig för. Min årslön på mitt första jobb, här i Australien var 54.000 och på mitt andra jobb här i Australien halkade lönen ner betydligt, men den skulle då stiga efter ett halvår. På resebyrån skulle jag få 30.000 plus provision så om man var duktig kunde man komma upp i 45.000. Lönen är faktiskt inte viktig om man tok-trivs, men jag känner också att jag nu skulle behöva lära mig mitt tredje nya jobb på 1 år. Jag skulle mest av allt vilja ha ett jobb och skala potatis eller något. De skulle höra av sig igen inom 72 timmar så jag har ju lite betänketid.

Jag har sedan som hemmafru veckohandlat och rensat ur garderoben under trappen och gått en underbar morgonpromenad i parken. Är det konstigt att man blir kräsen på jobb när det är så trevligt att vara hemmafru…

Då jag inte har några bilder får ni se några utav mina australiensiska favoritöler. Australien ligger på åttonde plats över ölkonsumtion per invånare. Etta på den listan ligger Tjeckien och Sverige ligger på en blygsam 35 plats. Finnarna kommer dock ganska högt upp på 10 placering.

Nummer 1 på min öllistan är…

Carlton Draught | Type: Lager | ALC/VOL: 4.6%

Carlton Draught is a traditional, full-strength lager that is crisp on the mid-palate with a good malt character and smooth full-bodied flavour. Clean hop bitterness gives the brew a slightly dry finish. Synonymous with the origins of the brewery itself, Carlton Draught is renowned for tasting as fresh as it did the day it was brewed. And it’s that kind of consistency in taste that’s been important to Australians for generations.

Food Match: Steak, Prawns, Hot Chilli dishes, Vietnamese

large_4620_Carlton Draft stubbie

Nummer 2 nedan är nog nästan lika god som ettan.

Victoria Pale Ale | Type: Pale Lager | ALC/VOL: 4.4% 

A new refreshing beer from our master brewers. Why a pale lager? Well, until now the choice has been either big flavour that weighs you down or worse, sitting on a flavourless excuse for a beer that just left a bad taste in the mouth. The Pale Lager style has been expertly brewed to offer the best of both world's - 'clean full flavoured refreshment' from your first one to your last. And that makes 'Vic Pale' the first true beer of the session.

Victoria Pale Ale

Nummer 3 är en ny favorit för Åsa och den är inte tokig alls. Vet dock inte om den verkligen är min nummer 3 för det finns ju så många öl.

Pure Blonde  | Type: Lager | ALC/VOL: 4.6%

Pure Blonde is a light, crisp, aromatic lager that delivers a superior taste. It has been specially brewed longer to produce a beer that is low in carbohydrates.

Food Match: Smoked salmon, Thai fish cakes, Seafood, Wood-fired pizzas.

pure-blonde-wide

Ser nu att man tydligen dricker mest mellanöl i Australien. Så fint.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det perfekta jobbet kommer Åsa, det är jag helt övertygad om.

Min favoritöl utan tvekan är Pure blond.

Vilket väder vi hade idag, måste ha varit underbart i Centennial.

Kram

Gun sa...

Viktoria Pale Ale har snyggast flaska :-) Fick ju inte plats med den i väskan när jag åkte hem....Smaken kan jag inget om :-)
Kram