juli 02, 2011

Sverigeresan - sista delen.

Söndagen

Jag hann ju aldrig säga hejdå till mormor då hon ju somnade in innan vi ens hann fram till Australien. Vi åkte därför till Hågelbytrakterna och sa hej till mormor. Harry ligger ju på samma ställe så vi sa hej till honom också.

IMG_4609

Det finns faktiskt inte så mycket mat som jag har hunnit sakna. Svensk pizza är dock förbannat gott. En capricciosa och en stor stark kändes svenskt och gott. Det var det också.
 IMG_4610

Sedan var det meningen att moster Ulla och kusin Patrik skulle komma men det blev avbokat i sista sekunden. Mamma och jag gick istället ner och hyrde en film, The King’s speech, som jag ger ++++. Mycket bra alltså. Mycket skönt var det också att bara slappa en kväll.

Måndag

Mamma hade bytt till sig så att hon fick en massa lediga dagar när jag kom och hälsade på. Vi tog därför hennes lilla röda och åkte mot Kungens Kurva.

IMG_4611

Vi åkte in på ICA Kvantum och köpte oss en varsin picnicsallad.
 IMG_4612

Sedan körde vi vidare mot Gömmaren.
 IMG_4613

Mamma är nog den enda i familjen som inte är en badkruka så hon var i plurret innan jag hade hunnit sätta mig ner. Jag har ju inte ens badat i havet sedan vi kom till Australien så jag tittade bara på när mamma badade. Burr.
 IMG_4615

På kvällen tog jag med mig mamma och åkte in för att träffa mina underbara före detta arbetskollegor.
 IMG_4616

Jag skulle gärna vilja ha tagit med mig dem tillbaka för finare arbetskamrater kan man inte få.
 IMG_4617

Det blev en sen kväll och jag var inte avundsjuk på alla stackare som skulle upp och jobba dagen efter.
 IMG_4618

Tisdagen 

Både mamma och jag var lite matta i lacken denna dag. Vi skulle dock till systemet i Globen och dit fick det bli en promenad. Den här svampen var stark och tog sig upp i asfalten.

IMG_4619

Hade det inte vart för den här byggnaden så kanske inte jag och Åsa hade blivit tillsammans för snart 13 år sedan. Avdelning 21 på Stureby sjukhem är avdelningen vi båda har arbetat på. Vid olika tillfällen dock men ödet förde ändå ihop oss. Nu är det inte avdelning 21 längre utan äldrevård för finsktalande. Det hade blivit mycket svårjobbat.

 IMG_4620

Kvällen blev mycket lugn.

Onsdag

Mamma jobbade denna dag så jag fick underhålla mig själv. Jag hade dock bestämt träff med min systerson Axel som skulle få ta över min mobil och abonnemang. Så himla smidigt för jag kan ju ändå inte använda telefonen i Australien. Jag hade också en lista med saker som jag skulle handla åt min fru och svägerska. Svägerska hade önskat sig många saker med svenskt tema så Gamla stan kändes som ett tryggt kort.

IMG_4622

Gamla Stan kändes tyskt. Det var tyskar precis lite överallt. Nästan lite fascinerande. Tyskarna måste ha gått på tidig semester i år.
 IMG_4623

När man tog sig förbi Västerlånggatan blev det lite lugnare.
 IMG_4624

Det blev en sväng förbi slottet innan jag gick Drottninggatan in mot stan.
 IMG_4625

Nästan framme vid Sergels Torg gick jag in en butik där jag hittade de här glasunderläggen. Helt underbara så jag var bara tvungen att köpa dem.
 IMG_4626

Onsdagskvällen spenderade vi på mammas ballis. Sol mat och vin och sedan fick det bli en tidig nattning. Mamma var så gullig att hon erbjöd sig att skjutsa mig till Bromma flygplats tidigt på torsdagsmorgonen.

Torsdag

Askmolnet hade bråkat över Australien denna gång. Jag var mycket orolig över om vi skulle komma iväg. På Bromma fick vi också äntligen träffa Poppe efter nästan 3 månader. Han var sig lik men kanske några centimeter längre. Lite konstig känsla att flyga till Australien från Bromma. Lite jobbigt och sorgligt är det också att säga hejdå till mamsingen, men vi ses ju snart igen och det funkar så bra med Skype. Vi pratar ju oftare nu än när vi bodde på Åsen.
 IMG_4628

 IMG_4629

Efter att vi gått på planet och det var dags att åka stängdes helt plötsligt motorerna av. Jag blev skitnervös att det var något askmoln som hade ställt till det, men det var en motor som krånglade. Sådana saker kan också oro mig då förseningar kan leda till att vi missar något utav de andra planen. Det gick bra och här har vi landat i Bryssel och har 1 timme till godo att slå ihjäl. Inte förrän här börjar jag bli mig själv så jag hade varit rejält nervös för att något skulle strula.

IMG_4630

I Bryssel steg vi på nästa flygplan och det var nog faktiskt det finaste flyg jag någonsin flugit. Jag tycker ju om randigt och naturfärger så sätena var nästan som gjorde för mig.
 IMG_4631

Pontus var också mycket nöjd. Han brydde sig nog inte så mycket om de randiga sätena utan mer tv-skärmen. Vi flög med Etihad airways och det kan vi rekommendera.
 IMG_4633

Nästa stopp blev Abu Dhabi. Det var en förbaskat bra flygrutt med precis långa stopp. Ca två timmar på varje flygplats. Inte för långt och inte för kort.

 IMG_4634

Vi hann också med en öl och en Cola under de två timmarna, men sedan var det dags att kliva på det sista, lite längre rutten tillbaka hem till Sydney. Hela 13 timmar på samma flygplan, men det gick så bra så.

 IMG_4635

Vi hann se en hel del filmer och tv-serier. Maten var inte lika god som när man flyger med Thai Airways, men så kanske inte Förenade Arabemiratisk mat är lika god som thailändsk. Servicen var dock mycket bra.

1 kommentar:

Mamma sa...

Oj, så rolig läsning. Så otroligt fina dagar vi hade när du var här. Det kändes faktist längre än det var. Antagligen för vi hann med så mycket utan att det kändes stressigt. Det var bara mysigt.
Kram på dig goa unge.