juli 28, 2011

OH&S

Åsa bloggar

Pontus var hemma från skolan igår då hans mage krånglade. Han är nog laktosintolerant (men inte så allvarligt) så därför provar han sig fram lite för att se vad hans mage klarar. Igår sa hans mage ifrån att han måste vara lite försiktigare och han hade jätteont och låg i sängen hela dagen.

Idag var han på benen även om han inte var helt återställd.
Han åkte till skolan och kom sen hem och berättade att hade haft en toppendag.

Min dag var dock allt annat än toppen. Jag blir sällan arg på jobbet men idag har jag varit irriterad mellan 09.00 och 15.00.
Jag var på kurs… En kurs kallad OH&S som står för Occupational Health and Safety. Alltså vad man som arbetsgivare måste göra för att i så hög grad som det bara går se till att våra konsulter som jobbar ute hos våra kunder, åker hem från jobbet i samma skick som de åkte dit. Allt detta är ju självklart för oss alla men den här kursen… Herregud, han som ledde kursen brann för ämnet (vilket ju också är bra) men han förväntade sig också att vi alla andra skulle brinna för säkerhet på arbetsplatsen. Hans utbildning var så långt i från den verklighet vi möter och hans historier som han malde hela dagen handlade om gaffeltrucksförare eller fabriksarbetare. "Våra konsulter sitter vid ett skrivbord hela dagarna" ville jag ställa mig upp och skrika mer än en gång idag.

Det han lärde oss idag hade en annan person hunnit med att igenom på ett par timmar men vi satt alltså där i 6 timmar! Medan jag satt där och kämpade mot instinkten att ställa mig och upp och skrika fylldes min inbox med mail och åter mail som behövde åtgärdas omgående.

images

När vi slutligen blev utsläppta gick jag med mycket lätta steg tillbaka till mitt skrivbord. Jag beklagade mig för min chef som sa att trots att det var över 9 år sen hon gick igenom samma utbildning med samma man, som lärare, har hon fortfarande starka minnen av panik och olust :)
Anledningen till att kursen fortfarande pågår trots att alla som genomgått den klagar efteråt är att vi måste visa att vi som företag har en heldagsutbildning i ämnet.

Nu har jag precis kommit hem från gymmet (Pontus vilade med magen och på Lill-Åsas jobb hade de köpt nya champagneglas som de bara var tvungna att inviga…) och ska nu slappa med ett leende på läpparna och tänka på att det redan är fredag imorgon.

4 kommentarer:

Mamma/sväris sa...

Ja, nog har man suttit av många tråkiga föreläsningar allt.
Inte kul. Men kul var det att Pontus mår bättre. Och att Åsa fått nya chamgagneglas:-). På mitt jobb idag har det fotograferats till Facebook. Vet inte om ni kan se det men BB SÖS söker man på.
Ha det gott
Kramar till er alla

Marie KJ sa...

Jag håller med. Har också varit på arbetsmiljöutbildningar och tänkt att detta gäller dom som har tunga industrijobb typ. Tanterna på mitt jobb tar upp att ringklockan ringer för högt när vi går skyddsrond.
Champagne på jobbet låter kul! Jag vill också!

anna sa...

Skönt att höra att Pontus trivs så bra. Han har verkligen varit duktig och kommit in snabbt i de nya rutinerna och det sociala!

Vilken pruttdag. Känner hur det måste ha krypit i benen.

Vad duktig du är som tränade helt själv. Vad jobbigt för Lill-Åsa att behöva inviga de nya skumpaglasen;-)

Trevlig fredag på er från en smått groggy Anna som sovit 10 minuter sen 2.30 imorse. Kan knappt hålla ögonen öppna men hoppas på att friskluften ska göra susen.

Puss på er

Gro D. Smit sa...

Hei,
Siden flere av barna våre i Djungelstien lider av laktose intoleranse, kan jeg anbefale at dere kjøper Kerutabs (laktase) tabletter til Pontus. De er helt ufarlige (ifølge vår lege) og inntas sammen med laktoseholdig mat og vips, så tåler kroppen laktosen.
Godt å høre at dere har det så godt down under og takk for omtanken i forbindelse med hendelsene i Norge. Idag har det vært minnegudstjeneste for 2 av ungdommene som ble drept fra vårt lokalsamfunn, en tung dag, men også tid for samhold.
Mandag forlater vi Secret Garden for denne gang, men håper vi ses her til neste sommer :-)
Klem fra Leon, Lucy, Axel og Gro