december 13, 2007

En heldag med morsan

Tok-Åsa skriver
Igår kväll var det styrelsemöte i bostadsrättsföreningen igen men denna gång var det i alla fall uppiffat med lite julmat och öl. Det var nästan lite småmysigt och när jag gick hem kom jag fram till att man alltid skulle ha en starköl innanför västen under dessa möten. Ser redan fram emot nästa möte i januari...
Lill-Åsa är fortfarande sjuk och har feber så idag tog jag fram den myndiga rösten och uppmanade henne att gå till doktorn (hon har inte varit där på det här årtusendet) och hon fick lite starkare hostmedicin och nu är det tyvärr bara att vänta ut skiten. Hon har legat i soffan hela dagen och är hjärtligt trött på att känna sig så orkeslös, stackarn.
Själv har jag varit med i Pontus klass idag. De började med matteprov och då hade jag en rätt passiv roll men jag satt och läste i Pontus alter-ego-bok (förklaring kommer längre ner) och tittade även igenom matteprovet. Det börjar bli ganska avancerade tal nu och det sista klurar jag fortfarande på hur i hela friden man ska lösa. Pontus hade gått bet på det men löst alla andra så han var nöjd.
Pontus sitter precis vid fönstret framme vid fröken som heter Helena.

Efter matteprovet blev det ett tvärt kast över till julpyssel. De fick noggranna instruktioner på hur de skulle göra lerkrukor som sen skulle fyllas med antingen blå eller röda kulor (lingon eller blåbär). Helena anvarade för det lite för kladdiga jobbet med att fylla krukorna.

Visst blev de jättefina!


Som jag nämnde tidigare har de ägnat mycket av höstterminen åt sina alter ego. Pontus person heter Kevin och gillar hårdrock precis som Pontus. Dessa personer ska åka jorden runt och på så vis lär de sig om världens alla länder. De har nyss kommit till Israel. Visst är Kevin en riktig snygging? :-)

På Elevens val (för de som inte är med i kören) har de fått göra arbeten om något som intresserar dem. Pontus har valt att berätta om ett av sina favoritband; Slipknot.

Jag åt även lunch med dem i skolmatsalen och idag serverades risgrynsgröt, skinksmörgås och klementin.

De pysslade sen ytterligare en stund innan det var dags för lussefika med lussebullar och pepparkakor.

Direkt när vi kom hem bytte vi om och packade gympaskorna och vattenflaska och begav oss till rackethallen för en hård timme badminton. På parkeringen konstaterade Pontus att det här var en heldag med morsan.

6 kommentarer:

Eric sa...

Hej,
jag måste säga att jag gillar att Åsa inte jobbar, det blir så mycket mera blogande!!

Skönt att du skickade iväg lill-löken till dr, det där låter ju inte bra. Hoppas att det vänder tills helgen så ni kan ha lite mys.

Vilken dag, snacka supermom. Vet inte om jag skulle vilja vara med en heldag, tycker det räcker en timme hit och dit. Men stora barn kanske inte låter lika mycket.
Vad tyckte Pontus, pinsamt eller roligt?

Krukorna var ju jättefina, skulle vilja ha en av varje.

Vi gillar Kevin, ser lite läskig ut bara. Det är så kul att se att det är lite nytänkande på skolan om man jämför med vår skolgång.
Roligt att ni kom iväg på badminton igen. Vad tycker Poppe?

Nej, nu ska vi skynda på här. Nannyn kommer inte så jag ska försöka plugga med Tilda hemma. Mest synd om Tilda eftersom det är strålande väder ute idag. Solen lyser för första gånger på riktigt länge.

Kram på er och en extra stor kram till Lilla Å, hoppas du snart är piggare.

Pingvinfamiljen sa...

Idag ska vi ju bägge egentligen på julfest med Safemind men jag börjar misstänka att jag får gå själv.

Pontus tyckte att det var roligt att jag var med i skolan. Han fick ju bestämma om han ville att jag skulle komma eller inte och jag klarade nog hela dagen utan att göra något vuxen-pinsamt :-)

Pontus ääääälskar badminton. Han räknar dagar tills vi kommer iväg igen nästa vecka. Kul att vi har hittat något som vi trivs med lika mycket.

Skönt att ni har fått tillbaka det fina vädret.

Lycka till på språktestet imorgon. Det kommer att gå jättebra!

Massor med kramar från syster yster

Eric sa...

Så kul att han inte blev generad över att du var där. Bra betyg till morsan...

Hur är det med min favvosvägerska idag?

Så kul med badminton!!
Ha så kul ikväll
puss anna

Pingvinfamiljen sa...

Din favvosvägerska har fortfarande feber, är yr, saknar aptit (vilket gör under på vågen) och hostar.
Jag ska hyra filmer och köpa glass och så ska hon äta ugnspannkaka (eftersom det är det ända i matväg hon är sugen på). Vem blir inte frisk av det?

Kram och sov gott

Anonym sa...

Nej men lilla gumman, vad sa dr egentligen. Är du säker på att hon verkligen var där;-)
Fanns det inget bättre än hostmedicin att få?
Det låter som en underbar kur dock: filmer, glass och ugnspannkaka. Släng in lite saltlaktrits så kommer jag!
Skicka massor med kramar till henne!
//syster yster

Anonym sa...

Hej på er! Måste erkänna att jag känner mig gammal med tanke på Pontus val av band,har aldrig hört talas om dom. Snart är Adam där, men han kommer nog fortfarande gilla Mora Träsk...eller, kanske inte. Han gillar dom inte nu så han kommer nog inte göra det om ca. 2 år. Läskigt vad tiden går fort. Krya på sig Åsa och ha det så kul på festen, Åsa.
Kram Eva