mars 30, 2011

Brottningsmatch

Tisdag kväll

Åsa kom inte hem förrän klockan halv sju igår heller. Hon hade haft en riktigt trevlig arbetsdag. Eftersom jag låtsas vara den optimala hemmafrun så var allt naturligtvis klart för att gå ner till grillen. Solen sken ju så fint och vi har ju inte hunnit med att prova på gasolgrillen nere på gården. Helt fantastiskt att det är gratis att använda dem när man vill . Ren och fin var den också. Det var lite blåsigt när vi kom ner så jag gick upp för att hämta ett par koftor. När jag kom ner var det redan färdiggrillat så ni får föreställa er att Åsa stod och grillade här.

Det blev Cecarsallad med kyckling.

Efter maten gick Åsa iväg för att kolla upp lite saker på internet och på vägen hem slank hon även förbi gymet en sväng. Livet som hemmafru suger musten ur mig så för min del blev det IKEA-planerande framför Tvn. Planera kan man ju alltid. Om de har de på lager är en helt annan sak. När Åsa kom hem blev det en kopp te framför "The Closer".

Onsdag

Klockan 10.00 skulle IKEA öppna och jag ville hänga på låset naturligtvis. Det gör säkert alla lyckade hemmafruar. Det visade sig vara väldigt smidigt att ta sig dit. Först bussen till Central och där byter man till tåget.

20 minuter senare är man framme i Rhodes där IKEA ligger.

Husen påminner om de i Waterloo. Eller Hammarby sjöstad.

Meningen hade väl vart att jag skulle träna i morse, men inte kan man väl träna med sådana här blåsor på båda lilltårna. Nu är jag nog sjukskriven i minst en månad.

Jag lyckades i alla fall ta mig den korta biten fram. Med blåsor och allt ;)

Allt gick till en början väldigt bra. Jag hade koll på varenda dollar som jag spenderade och de saker som jag ville ha fanns. Trodde jag. När jag vid 11.30 trodde att jag började vara klar gick jag ner till ta-själv-lagret för att hämta sängen. Den var slut! Det var en jättefin säng till ett bra pris och eftersom jag plockat på mig en massa andra saker kunde jag nu inte välja om vilken säng som helst. Suck! Så här såg den ut som vi ville ha.

Då var det bara att börja räkna om och hitta en annan säng som vi båda kunde tänka oss. Jag smsade Åsa och beklagade mig i mitt första sms. I de andra tre smsen frågade jag henne om vilka sängar som hon kunde tänka sig. Inget svar. Jag misstänkte att hon kanske var upptagen såg jag gick och åt och väntade på svar. Jag är ju svensk så det fick bli köttbullar.

Jag räknade under lunchen ut att den sängen jag mest ville ha skulle rymmas inom vår budget, men fortfarande inget svar från Åsa. Jag blev tvungen att ringa henne, även om det är svindyrt då hon har ett australiensiskt nummer och jag ett svenskt. När vi pratar med varandra låter det som man är på olika planeter, så det är omöjligt att höra vad hon säger. Jag tror att jag fick ett godkännande på Hemnes.

Eller så sa hon något hellt annat. Jag hade ingen lust att vara kvar på IKEA längre med de 2 miljoner barnfamiljer som var där så jag traskade ner till ta-själv-lagret igen. Den här gången hade jag försäkrat mig om att den verkligen skulle finnas inne. När jag kom fram till rätt lilla gång och hylla är det EN trasig liten kartong kvar. Innehållet var dessutom trasigt och de ville jag ju inte ha. De som idag besökt IKEA i Sydney har fått lära sig en hel del svenska svordomar. Jag trodde faktiskt ett tag att jag skulle förlora förståndet men det gick bra. Efter att ha andas i någon minut började jag leta lite bland de vita sängarna och där hittade jag en liten brun/svart som låg felplacerad. YES! Sedan skulle jag få på skiten på vagnen. Det är absolut sista gången jag åker själv till IKEA och handlar stora tunga saker. När man har lyckats brotta ner kartonger så glider ju vagnhelvetet bort. Efter ett bra tag hade jag två stora tunga kartonger på vagnen och kände mig som Pippi Långstrump. Sedan var det bara madrassen kvar. Oj oj oj. Efter ytterligare en rond på 20 minuter hade jag i stort sätt lyckats slita bort plasten på madrassen och då ville jag ju inte ha den längre. Helt blöt av svett fick jag inse mina begränsningar och be om hjälp. Killen som jag fick hjälp av hade ju någon typ av fuskvagn och då var det ju ingen match. Så här såg det ut när jag ramla ner mot kassan. Dessutom skulle det vara lite handdukar på det där lasset också, men de hade redan ramlat av när jag tog bilden, ser jag nu. Ett block tappade jag också bort mitt i någon fajt tror jag.

Allt som tillhör sängen skickade jag med hemleverans, men det här lyckades jag i alla fall få med mig hem.

9 kommentarer:

Marie KJ sa...

Jag har en gång gjort samma IKEA resa som du. När jag skilde mig skulle det handlas säng och köksmöbler + en miljon smågrejer. Köksbordet slut och jag bara måste ha ett för jag är för snål att ta hemkörning 2 gånger och hade bara en pytteliten bil. Hu, 2 vagnar proppfulla med tunga grejer är inte att rekomendera.
Vad mysigt med gårdsgrill. Gissar att hyran är dyr så det är väl bra att det ingår.

Man kan faktiskt gymma i badtofflor, gå på en crosstrainer kan man göra i strumplästen ;o)

Kram Kram

MAJA sa...

Hemma fru yrket är nog lite överskattat?!? (Om man inte har en Bree med sig när man är igång med allt!) Vi är dock väldigt imponerade av ditt nya karriärväl och din utveckling!
kram

Anna sa...

Men vilken dag. Vad synd att jag inte kunde vara med dig där idag. Kul att det blev en säng iallafall även om det inte blev den ni tänkt er först. Sängen var jättefin!

Jag kommer nog åka till IKEA i mitten av nästa vecka om du glömt något.

Kram

Anonym sa...

Ja, den typ av Ikea besök har nog dom flesta nyskilda varit med om.(nu är ju du tack o lov inte det)
Svetten rinner, man har alltid för mycket kläder på sig och det känns som dom hällt glidmedel över de inplastade saker man köper. Jag är bara nyfiken, men vad var det i de två kartonger du fick med dig hem? Nog kan man väl säga att det du gjorde motsvarar ett pass på gymmet, eller hur?
Det kommer att bli jättefint i er lägenhet det är jag övertygad om. jag. Snygga sängar! Kramar

Mamma sa...

Anonym var jag igen!!

Anonym sa...

Precis vad jag tankte. Alltsa att du gjorde ju ett gympass pa Ikea. Adam har en Hemnes sang i samma farg som ni, men han har en smalare och med en utdragssang och sedan har han ett sangbord i samma. Nasta inkop blir en byra, jag gillar verkligen Hemnes.
Ni kommer att fa det sa fint, skall bli kul att fa se vid tillfalle.
Kram Eva
p.s. glom inte att vi garna hjalper till om vi kan och om ni behover d.s.

Birgitta sa...

Skavsårsblåsor, fy, stackars dig. Trots det så fixade du en massa. IKEA är bra, men oj vad man kan bli trött. Hur fick du hem allt som sågs på bilden?

mammaxtre sa...

Att vara hemmafru är inte alltid en dans på rosor :-)

Gun sa...

Du är så fin hemmafru Åsa och kämpar på.
Kram till er båda fast de gjort er till en