mars 22, 2011

Uppe i de blå

Tisdag

Utcheckning var redan klockan 10.00 imorse och det passade oss bra eftersom vi ändå var sugna på att komma iväg.

Här knatar Åsa in på Central för att köpa tågbiljetter. Helt otroligt men det kostar nästan lika mycket att åka två timmar med tåg till Blue Mountains som att åka ett par futtiga stationer inne i Sydney.

Tågen är nästan på tre våningar och vi var naturligtvis mest sugna på att sitta högst upp. Vi fick kånka alla våra ägodelar uppför den smala trappen. Självklart var det en aussiekille som hjälpte oss.

Det kanske verkar lite överdrivet med allt bagage för två nätter men som ni vet är det här ju i stort sett allt vi äger och vi kunde ju inte gärna lämna kvar det på hotellet i Sydney.

Efter ca 30 minuter och strax efter att vi passerat Paramatta blev det mer lantliga vyer och efter en dryg timme kan man se att landskapet blir lite mer kulligt.

Det var otroligt vackra vyer som passerade utanför tågfönstret. Efter två timmars tågfärd kom vi fram till Katoomba. Vi hoppade av och tog en taxi till vår lägenhet. Den visade sig ligga ett stenkast från The three sister som vi gick till direkt. Visst är det lite småfint? :)

Mycket imponerande vyer så långt ögat nådde.

Då de fortfarande höll på att städa vår lägenhet gick vi till en restaurang för att äta lunch. På bilden ser det bara ut som att vi dricker Victoria Bitter men maten kom in senare.

Vi hade några djur som var intresserade av vår mat också. Vi hade föredragit papegojor men det här var nog närmast skator.

En gräshoppa var också intresserade av våra baconrester efter vår BLT.

När vi satt där fick vi ett sms om att nu var lägenheten klar för oss att flytta in i. I brevlådan låg ett kuvert med vårt namn i och där låg en nyckel snyggt och prydligt.

Lägenheten är faktiskt nästan iskall och vi kan inte förstå hur det är möjligt när fönstren står öppna och det är typ 25 grader ute. Kanske är det för att det blir så kallt på nätterna. Här ska vi ligga och värma varandra i natt. Det ska även finnas elfiltar i lägenheten om vi behöver extra värme. Tydligen ska det bli ca 12 grader i natt här uppe.

Familjen Holmström har tillbringat mycket tid här i Blue Mountains och har bland annat bott på ett B&B i närheten av The Three Sisters.
Var det detta månne?

Vi ville bekanta oss med Katoomba och även handla mat och dryck och tänkte ta bussen men det slutade att vi fångade en taxi som passerade.

Katoomba påminner starkt om många andra småstäder i Australien. En huvudgata med affärer under tak.

Den här stan kryllade av butiker där de sålde så mycket krims-krams att vi blev fascinerade. Vem köper?

Då vi nu har haft semester i några veckor och alkoholintaget ju har varit konstant tyckte vi att det här lät frestande. Bara att byta ut.
$ 8 för en helt ny hjärna. Inte illa :)

Vi var inne i en sån där billighetsaffär och här kan aussiebarnen tidigt lära sig hur det här med BBQ fungerar.

När vi kom till The three sisters satt en kille och spelade på sin didgeridoo och det var hur maffigt som helst i kombination med utsikten. Det var så att håret på armarna reste sig.
Killen här på gatan inne i Katoomba bidrog också till en lite magisk stämning.

Vi slank in i en liten delikatess/vinbutik.

Där som på alla andra ställen sålde de svensk Rekorderlig cider. Endast $ 7,99 för en flaska (54 spänn). Det är inte billigt att köpa alkohol i en vanlig spritbutik. Ett sexpack öl kostar ca 100 kronor. Om man vill köpa billigt vin finns det dock något som kallas cleanskins. Det är tokbilligt .och oftast lika bra som ett vanligt vin Det är vin utan namn men man vet druva och distrikt.

Den här etiketten var så söt så det vinet var vi tvungna att köpa. Många viner håller samma prisklass som i Sverige och den här flaskan kostade ca 67 kronor. Nu när vi sitter här och bloggar kan vi dessutom meddela att det var ett gott vin. Skål!

När vi hade handlat mat på Coles tog vi en taxi tillbaka till vår kalla lägenhet. Vi gjorde en chansning när vi handlade mat och köpte pasta för att vi ganska övertygade om att det borde finnas en spis. Vi hade fel. Nu ska vi tillaga pasta i micron. Spännande.

Åsa är i denna lägenhet kall om fossingarna för första gången sen vi lämnade Sverige. Det är läckert med strumpor i flip-flops.