mars 07, 2011

En barödla och en barfisk

Söndag kväll

Söndagsångesten låg tung. Närå.

Däremot kunde vi inte sitta på uteplatsen och dricka något gott före middagen då regnet hällde ner ute.
Vår husödla ville inte heller vara ute i regnvädret utan kröp in i vår lilla bar. Baren består av två flaskor. Det är dem ni ser på fotot.
Och så ödlan mellan dem förstås.

Så fort regnet avtog lite slängde vi oss på mopparna. Att åka nerför vår backe var som att åka moppe på snor. Det hade inte varit roligt att välta i den backen då man efter det skulle ha sett ut som en deltagare i gyttjebrottning.

På restaurangen var det folktomt sånär som på ett sällskap av 6 thailändare som hade spritkalas. Fast allt gick väldigt lugnt och städat till. I alla fall så länge vi var kvar.

Här är hon, Åsa i sin nyinköpta klänning.

Då det var så folktomt på restaurangen ville vi åka någonstans där man även kunde få se västerlänningar som drack sprit :)
Vi åkte till Barracuda i Saladan.

Där finns inte bara västerlänningar som dricker sprit utan även väldigt fina lampor i taket och två trevliga thailändska tjejer i baren.

Vi följde med spänt intresse hur dessa tjejer blandade drink efter drink och hur snabbt och effektivt de jobbade i denna provisoriska bar.

Medan Åsa drack paraplydrinkar slog Lill-Åsa på stort och tog en Jäger till sin Leo.

Den här lilla fisken (den suddiga uppe i mitten, resten är fiskar på menyn bakom glasskålen) höll oss engagerade under hela besöket. Han verkade inte så pigg och behövde syre. Hans polare guldfisken hade minsann en pump i skålen bredvid. Vi ägnade därför hela kvällen åt att vifta runt med fingret för att syresätta hans vatten. Han såg tacksam ut och viftade lite extra på sina stjärtfenor. Ikväll hoppas vi att det är några andra som orkar sitta där och röra om i hans skål.

Måndag

Imorse när vi vaknade sken solen igen och vi åkte till Long Beach för vår klassiska promenad längs vattnet. Vi konstaterade att det kommit till några nya ställen men det mesta var sig likt. Längst bort på stranden stötte vi på Lill-Åsa nu fd arbetskamrat Irene och hennes man Uffe. Vi visste att de skulle vara där så det var inget slumpartat möte.

Efter lite prat med dem gick vi sen tillbaka hela vägen och var sen lunchhungriga. Då vi inte ville ha med oss kameran på stranden idag har vi tyvärr inga foton att visa.

De har byggt ut lite runt vårt gamla favoritlunchställe på stranden. Imorgon får ni se bilder därifrån om solen lyser. Himla fint har det blivit i alla fall och maten var lika mumsig.

Klockan 15.00 hade vi bestämt tid med Thomas på banken. Det var äntligen dags att göra slutbetalningen på lånet.
Vi hade igår köpt billiga regnställ på 7Eleven (läs sopsäck med ärmar) som det visade sig redan kom till användning idag.

Så här fin ser man ut i ett sånt regnställ.

När vi kom fram till banken stod Thomas där och sa att det var strömavbrott på banken och att det var bättre att göra detta någon annan dag.
Vi passade då på att handla lite på Lanta Mart och när vi kom ut mötte vi det värsta regnväder vi någonsin har varit med om. Det inte bara vräkte ner utan blixt och dunder kom samtidigt.

Vi stod en stund och funderade på om vi skulle vänta till det värsta avtog men det såg mörkt ut på hela himlen så vi bestämde oss för att åka. Vattnet nådde ända upp till där man har fötterna på moppen och det var som att köra i ett badkar. För er som har provat det.

Resan hem till huset var faktiskt skrattretande. Åsa hade svårt att se då regnet var så hårt och studsade in i ögonen så att linserna hoppade fel i ögonen. När man satte ner fötterna gick vattnet långt upp på vaden.

När vi åkte upp för vår backe sögs Åsas ena flipflop fast i leran och fick hämtas senare. En moppetur vi aldrig glömmer och vi skrattade hela vägen hem. Så galet.