oktober 07, 2008

Myom

Jag (Lill-Åsa) var hos gynekologen igår. Alltid lika roligt. Jag har dock världens bästa gynekolog som heter Sule. Tok-Åsa går också där. I somras började det växa en liten bulle i min mage som bara blev större och större. Graviditet var ingenting som varken jag eller min fru misstänkte då vi inte tror på jungfrufödslar. Jag misstänkte redan då att det var myomen (som jag har haft i några år), som börjat växa.

Myom

Mycket riktigt var det så. Det kändes väldigt skönt att höra då man blir lite nervös för var det kan vara som växer i magen. Det hade kunnat vara en elak alien, eller jag kanske hade råkat svälja en melonkärna som nu hade börjat grott till ett jättemelonträd. Ja det fanns mycket man inte ville att det skulle vara som växte i magen.

Myom är något som alla i min familj har (förutom pappa tack och lov), så det känns ju ganska naturligt. För er som undrar vad myom är så är det muskelknutar någonstans djupt inne i de kvinnliga kroppsdelarna. Jag hade dessutom till och med två myom och den ena var över en decimeter lång och de trycker på andra små organ. Men nu ska skiten bort! Dr Sule skickade en remiss direkt till kvinnokliniken och nu väntar jag med spänning på att de ska operera bort min alien. I min lilla dagdröm väger de här muskelknutarna förskräckligt mycket, så när de har plockat bort allt så kommer den med i Guiness rekordbok för den vägde typ 10 kg. Så i drömmen måste jag börja äta en massa onyttiga saker för att lyckas gå upp i vikt. Sedan vaknade jag.

Om ni vill läsa om hur det gick till när myomet operades bort och om sjukhusvistelsen kan ni göra det här. Inskrivningen, operationen, sjukgymnastik och hemgång.

8 kommentarer:

Anonym sa...

men ska du ta bort livmodern? Räcker det inte med att ta bort myomen? Hu

Anonym sa...

Men fy så läskigt.
Skönt att det inte var något farligt.
Jag är helt övertygad att du kommer gå ner minst 10 kg.

Men när du ändå är inne för ingreppet så kanske du ska be dem kolla på att förminska dina fötter ;-)
Dem ser enorma ut :-)

Stor kram från svägerskan!

Anonym sa...

Jag tycker du har väldigt konstiga tår.

Anonym sa...

Hej Gun, svägerskan och Tilda,

Jag passar på att svara alla samtidigt. Lite smidigare.

Gun - en hyvling som du pratade om är tydligare ett mer kompliserat ingrepp och dessutom så sitter de tydligen så djupt så de måste nog ända gå in och ta bort livmodern. Jag tycker att ett enklara ingrepp låter som ett bra alternativ och dessutom så vill jag gärna bli av med min mens som ett liten bonus, hellelulja. Jag har ingen nytta av min livmoder i alla fall och känner att det ska bli skönt att bli av med den. Det var mitt förslag att ta bort den, men sedan får vi se hur det blir när operationsmänniskorna ska säga sitt också.

Anna - Ja mina fötter har växt något enormt sedan vi sågs sist. Får nu gå på specialbutiker och köpa skor. Jag tror dock att det är lite myom som har ramlat ner i fötterna så förhoppningsvis blir fötterna normala igen efter operationen :)

Tilda - Visst har jag konsiga tår! Vi får jämföra tårna när jag kommer till Australien. Kanske att jag har överdrivit aningens på bilden dock ;)

Kram på er allihop.

Anonym sa...

Åsa,
jag tycker det låter som ett jättesunt beslut.

Kunde inte öppna länkarna som du skickade med så jag har inte läst på men du verkar ju påläst.
Vilken bouns att bli av med mensen. Måste säga att jag är lite avis faktiskt. Inte på ingreppet men när något ändå måste åtgärdas så är det ju en grym bonus. Verkligen!

Så när tror du detta blir av? Är det jobbigt om du måste vänta på ingreppet. Störs du mycket av detta eller är det ok att vänta ett tag nu när du vet att det ändå inte är farligt?

Tilda tyckte bilden var hysteriskt rolig. Hon tvingade mig oxå att räkna alla tårna och tyckte det kändes som om det var minst två för många på varje tå.

Nu ska vi lägga oss o kolla på veckans nya 2.5 men.
Puss o kram

Anonym sa...

Hej igen svägerskan,

Hon visst inte alls hur lång tid det skulle ta, men om hon skulle gissa på något så trodde hon på 1 till 3 månader. Jag upplyste henne då om Australienresan så att det inte ska krocka. Det blir tydligen rätt så lång sjukskrivning efter en sådan operation (1 till 4 veckor), men jag hade nog planerat att bara vara borta en vecka :)

Det känns helt okej att vänta nu som sagt nu när jag vet att det inte är något farligt. Men innan mens är "bullen" så stor så det ska bli väldigt skönt att bli av med den. Hoppas lite på att jag snart får en tid så jag hinner återhämta mig innan Australien.

Nog har jag bara 10 tår allt :). Med eller utan myom...

Kram på er

Anonym sa...

Ser ut som vindrovor som växer där jag tog bort halva livmorde swisch så var den borta enkellt & snabbt tror jag som sov så sött, frågade om dem kunde ta bort hela men icka sa nicke...
Kram lollo en 1/2 kvinna ;O)

Anonym sa...

hej!
Jag tackar för att bra info jag fått! Jag skall in för en likadan operation och är rejält nervös och vill ha all info som bara kan uppbådas!
Tack!
/Jenny