oktober 05, 2008

10 år av resande | Del 8

Marmaris, Turkiet juli 2004

På Pontus sommarlov mellan tvåan och trean åkte vi till Turkiet. Till Marmaris närmare bestämt. Vi hade året innan tyckt att Grekland började bli lite dyrt och ville prova en billigare variant. Vi fick senare dock veta att vi råkat välja den dyraste orten i Turkiet så det var inte så stor skillnad på prisnivån.

På väg till Arlanda kan man alltid roa sig med GameBoy.

Marmaris 001

Vi kom fram till hotellet på natten så det var i stort sett bara att krypa ner direkt. Vi hade lite problem med en droppande AC som fixade en inomhuspool som väskorna låg och flöt i på morgonen. Det var dock inte den stora händelsen den natten. Vi vuxna vaknade med ett ryck av att hela världen skakade. Sängarna och garderoben stod och hoppade. Tok-Åsa som hade satt i öronproppar för att inte behöva höra AC-droppandet, slet ut dessa och Lill-Åsa sa lite lugnt "Earthquake” för att inte skrämma Pontus. Pontus låg i sin vibrerande säng i det andra rummet och sov så sött och hade inte märkt ett dugg. Hundarna skällde och alla billarm tutade och levde om. Men Pontus han bara sov och sov.
Dagen efter pratade vi med personalen på hotellet och de sa att det var ett litet skalv. Vi vill inte vara med om något större, tack.

På morgonen blev det ett dopp i poolen.

Marmaris 006

Utsikten från vårt hotellrum. Kanske inte den bästa vi haft.

Marmaris 010

Grannhotellet hade en bar med biljardbord där Pontus gärna ville vara på kvällarna.

Marmaris 018

En turkisk ko.

Marmaris 022

En svensk tjej.

Marmaris 023

Vi tillbringade mycket tid vid poolen och plöjde en hel del böcker. Det enda störande momentet var hotellpersonen (läs killar) som envisades med att sätta sig i fotänden av solsängarna och pratade och pratade och pratade. De förstod inte ens vinken när man lyfte upp boken och tryckte den mot näsan. Heja Grekland!

Marmaris 024

Ett annat hotell hade värsta vattenrutchkanorna som vi hade fri tillgång till. Mycket populärt bland oss alla tre.

Marmaris 029

Man var tvungen att åka buss för att komma till de fina stränderna.

Marmaris 036

På vägen upp från stranden stod en turkisk Fiat parkerad.

Marmaris 042

Efter strandbesöket tog vi en dolmus hem till hotellet.

Marmaris 044

Hotellet var vi väldigt nöjda med.

Marmaris 045

Ett utav Pontus partytrick.

Marmaris 052

Sista kvällen ordnade hotellet middagsbuffé. Efter ett tag började de slänga folk i poolen med kläderna på och då gick vi vidare ut på stan.

Marmaris 055

Sammanfattningsvis är det mysigt i Turkiet och Marmaris. God mat (faktiskt många gånger godare än i Grekland), fint väder, fin natur och Marmaris var en mysig stad. Ett stort minus är alla inkastare både utanför restauranger, barer och affärer. Om man inte gick in i deras affär fick man en utskällning. Till slut tog vi så mycket omvägar för att slippa utskällningar så att vi nästan hade svårt att hitta hem. Det här gäller säkert inte hela Turkiet för Lill-Åsa har varit i Turkiet två gånger tidigare och har inte upplevt det så tidigare. Som två tjejer kommer vi troligen inte återvända till Turkiet då vi är alldeles för förälskade i grannlandet.