januari 26, 2009

Operationen

Lill-Åsa skriver

Idag var det då dags för inskrivning inför operationen. Lite nyfiken har man allt varit eftersom det finns olika sätt att genomföra operationen. Först vid inskrivningen fick jag ta lite prover och en sjuksyster berättade lite om vad som kommer att hända och lite allmänna saker. Sedan fick jag prata med gynekologen som ska göra själva operationen. Han hette typ Rickard, men han såg ut som en ung Göran Persson. Antingen tar man ut livmodern genom den södra porten, om ni förstår vad jag menar, eller så får man ett så kallat bikinisnitt och då skär de längs den streckade linjen. Det sista alternativet är att man skär upp från naveln och söderut. Jag kommer att få ett bikisnitt och i värsta fall även ett snitt från naveln. Då blir det plötsligt ett ankarsnitt. Det hoppas jag att jag ska slippa, men det beror tydligen på storleken på myomen och hur rörlig den/de är. Min myom är stor som två knytnävar. När jag gick därifrån började jag fundera på om det var mina knytnävar eller Göran Perssons knytnävar. Det är en väldig skillnad och vi håller tummarna för att det var mina knytnävar. Görans väger dock mer… hmm

Operation

Efter det var det dags att träffa narkosläkaren. Det var en tjej i min ålder. Jag är transportplanerare. Vad mycket coolare det hade varit att vara narkosläkare. Jag skulle dock tuppa av vid varje operationstillfälle och det är väl ingen bra egenskap antar jag. Hon berättade att man brukar få mycket ont av de här operationerna så om det inte kommer in något akut ikväll eller natt kommer jag att få en ryggbedövning. De kan nämligen bara ge en patient om dagen den bedövningen för det krävs mer personal och uppsyn efter och under operationen. Dessutom skulle man få bästa rummet då också, så vi håller tummarna för att det inte kommer in någon akut sjuk kvinna i natt.

Operation2vit

Jag kommer att få komma hem på torsdag eller fredag under tiden så kommer mina lilla fru att uppdatera er.

3 kommentarer:

Anonym sa...

De kommer att gå som en dans. Vi ses efter uppvaknandet imorgon. Kramar mamma

Anonym sa...

Hej!
Vi håller alla tummar och tår att du får ta ut dem genom den södra porten. Måste ju bli mindre smärtsamt efteråt eller?

Vi ser fram emot dina illustrationer när du piggnat till igen. Under tiden så hoppas vi på täta rapporter från Åsa så vi slipper oroa oss.

Stor kram
Anna

Anonym sa...

Detta kommer gå så bra så välkommen "syster"
Jag har samma snitt plåckar ut barn den vägen !?!
Be dem kolla & se så att ingen liten söt ligger där & skvalpar & vill ut LeR*

KRAMAR Lova lyft inget på länge så kommer nog Dr Göran &så säga !

Lollo