maj 24, 2008

Veckan i backspegeln

Tok-Åsa skriver

Hela veckan ser man ju fram emot helgen då man får sova länge på morgonen och sen när lördagen väl kommer... vaknar man 07.00! Men jag kände mig utsövd så det var bara att stiga upp. Lill-Åsa jobbar i helgen och Pontus är hos Björn så jag hamnade framför datorn och har nu betalat räkningarna och uppdaterat matsedeln för nästa vecka på Solrosens förskolas hemsida. Lite småpyssel sådär i väntan på att dagen ska börja på riktigt. I väntan på det tänkte göra också göra en liten summering av veckan som gått.

Den här veckan hade vi högt satta mål på jobbet. Vi skulle tillsammans genomföra minst 35 intervjuer. Tufft mål med tanke på den akuta bristen på IT-folk i Sverige. Läs mer här. Vår VD Jerker hade utlovat en belöning på fredag eftermiddag om målet nåddes. Den här veckan har vi därför jobbat lite extra hårt och lyft på varenda sten för att hitta bra kandidater.

I onsdags åkte jag till Uppsala för att hålla en intervju. Kandidaten hade svårt att komma ifrån och hade tidigare föreslagit intervjutider på fredagkvällar... Nej men det går ju fetbort så jag förslog att jag skulle komma till honom istället. Om inte Muhammed kommer till berget...
Det visade sig bli en mysig resa. På tåget satt jag med musik i öronen och läste min goda bok. Känner mig alltid lite orolig när jag läser den offentligt eftersom man då och då brister ut i ett spontant skratt. Här kommer nu Boktipset... ninaninaninanaaaa... Anybody Out There av Marian Keyes. Måste läsas på engelska för hennes humor går inte att översätta.

På tal om Boktipset drabbades vi på jobbet av någon 70-tals-barndoms-nostalgi i veckan mellan intervjuerna. Länkar från Youtube mailades runt med en vild frenesi.


En till.

Bara en till.

På hemmafronten var det här Pontus sista läxvecka hos oss innan sommarlovet. Nedräkning, nedräkning. Vi vuxna ser nog minst lika mycket fram emot hans sommarlov som han gör.

Viktväktandet går bra och vi är faktiskt fortfarande tok-motiverade. Nu har även jag gått ner två kilo och det känns faktiskt i kläderna. Najs.

I torsdags var Pontus och jag och spelade badminton och skitungen spöade mig i alla matcher :-) Lycklig över sin insats ropade han detta till männen som spelade dubbel på banan bredvid oss. Spontanapplåd utbröt.
Jag har länge känt att jag borde köpa ett par nya skor att spela i och som av en händelse hade de rea på ett par bra skor på rackethallen. Jag slog till.

Vecka 21 012Ja och så blev det så fredag. Hade vi klarat målet med 35 intervjuer? Japp, 39 stycken blev det!

Vi har alltid möte klockan 14.00 på fredag eftermiddag och efter mötet tog Jerker fram belöningen... massor med Ben & Jerry's och Lejonet och Björnen-glass. Lite snopet för mig som inte kan äta. Många poäng är det. Men till min glädje hade han köpt hallonsorbet som jag tog ett par skedar av.

glass300x298

Den fortsätta fredagen får vi blogga om i kväll eftersom fotona finns i Lill-Åsas mobil som hon har med sig till jobbet.
Återkommer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEj syster yster!
Oj så ni har svårt att rekrytera rätt folk till er. Jobbigt. Micke har samma problem på sitt jobb och ser nu fram emot att åka till Texas och försöka hitta flera folk till sin grupp. De senaste månaderna så har han försökt ha telefonintervjuer med folk från hela världen men ofta brister språkkunskaperna och då fungerar det ju inte riktigt.

Kul med boktips. Ska verkligen kolla upp den boken när jag läst igenom min bokhög. Har 8 böcker nu som pockar på uppmärksamhet.

Underbara youtube tips. Hade den översta i huvudet bara häromdagen!

Grattis Poppe! Vad coolt att du spöar morsan! Bra jobbat!!

Det ser ut som vi har samma tennisskor. Mina ser exakt likadana ut!

Strongt att motstå glassen. Fast för mig är det superenkelt att stå över efterrätter. Värre med förrätter, allt som är salt flirtar med mig.

Kram Anna

Anonym sa...

Vi rekryterar inte till oss på Safemind utan till våra kunder. Det är ju liksom det vi gör på dagarna. Rekryterar åt andra företag. Om Micke vill ha hjälp med deras rekrytering och skulle kunna tänka sig svenskar som vill flytta så får han gärna maila över beskrivningen på vad de letar efter för person så kan jag alltid ha dem i åtanke när jag letar åt mina kunder. Såg en LabVIEW-person fladdra förbi mina ögon för en tid sen.

Ja efterrätter är inte så svårt att avstå för mig heller. Min last ligger ju som bekant också inom den salta delen. Chips, nötter, ostbågar mm mm