februari 12, 2008

Inga brutna ben, tror jag i alla fall

(Lill-Åsa) I torsdags åkte jag och mina storasystrar upp till vår ömma fader i Sälen. Efter sex och en halvtimme nådde vi vårt mål efter att ha färdats i både bil och på skoter. Pappa hade då redan värmt upp stugan och det var underbart att sätta sig framför den öppna brasan.

På morgonen när vi vaknade sken solen och efter frukosten var det bara att spänna på sig skidorna. Vi stoppade en varsin mandarin i fickan och åkte mot Syndalen.

Knallblå himmel och gnistrande snö är som medicin för själen...
Till Syndalen är det jätteroligt att åka för det är nerför nästan hela vägen. Hem är inte lika roligt. Väl i Syndalen bestämde vi oss för att åka vidare mot Kläppenskjulet. Det blev nog en sju kilometer allt som allt på fredagen.
När vi kom hem blev vädret dåligt så vi kunde inte åka något mer den dagen. På kvällen spelade vi Trivial Pursuit från 80-talet. Man kan få frågor såsom Östtysklands huvudstad och dylikt, så det gäller att ha koll på historien samtidigt.

På lördagsmorgonen var det helmulet, så vi ställde in oss på en innedag när de på radion sa att det skulle vara övervägande sol i fjällen.

Vad gör man då i stugan om man har dåligt väder? Man tokrensar saker. Vi slet ut innehållet i garderoberna och Gun med fina pyroman-gener fick som uppgift att springa ner till elden och bränna saker.

Vädergubben på radion fick rätt och mycket riktigt började solen titta fram bland molnen och på en timme hade gått från helmulet till toksol!

Det var bara att spänna på sig skidorna och åka iväg. På lördagen var det några plusgrader vilket innebar att det blev högre hastighet under skidorna. Vi begav oss iväg med sikte mot toppen! Vilket underbart väder vi fick! Det är ca tre kilometer rakt upp bland molnen. Väldigt cool känsla att åka in i molnen.

Väl uppe på toppen var det fruktstund!

Det var ca sex kilometer ner eftersom man får kryssa över hela fjället annars går det på tok för fort.

När vi började närma oss stugan fick jag något tokryck och bestämde mig för att ta en liten omväg runt myren. Jag gjorde tre enorma vurpor och landade på huvudet rakt ner i snön och benen och skidorna rakt upp i luften. Herrejösses så mycket en människokropp tål! Jag är helt fascinerad att jag inte brutit något.


På kvällen blev det kortspel och alfapet.

När vi vaknade på söndagen så var det bara till att äta frukost och slänga sig på skotern för forsatt färd hem mot Stockholm. Gun åkte på skotern med Pappa och jag och Marie satt på släden.

Helgen var mycket trevlig kan jag konstaterna så här en dag efter hemkomsten. Jag har ont lite överallt, men då känner man att man lever :)

6 kommentarer:

Eric sa...

Tack Lill-Åsa för helt underbara bilder!! Vad roligt det var att se!
Hur gick det med hostan när du tränade? Bättre eller sämre?
Jag bara älskar den sista bilden på er, din blick och din rynkning på näsan gör mig full i skratt och på gott humör. Supersött kort!
En sak är ju säker att ska ni komma hit nästa jul så får ni sluta alfapeta på svenska och börja öva på engelska. Vi har ju självklart bara den engelska versionen och det är helt klart inte lika lätt.

Vilken tur ni hade med vädret, otroligt att få se så mycket sol.
Nu vill vi oxå få mera sol här innan hösten kommer dundrande in.
Kram på er

Anonym sa...

Så fina bilder. Jag längtar så! Och en resning i dom garderoberna var nog behövlig.
Kram mamma

Anonym sa...

Tack för en trevlig helg! Pappa lever nog länge på det här, eller hur?
Kram

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Pingvinfamiljen sa...

Hej Gun & Mamma,

Ja det var en välbehövlig rensning, men Pappa är väldigt förtjust i gamla saker så man får nästan lura honom lite, men det klarade vi galant ;)
Pappa lever som sagt på det här länge...

Kram Lill-Åsa

Pingvinfamiljen sa...

Hej Anna & co

Med hostan är det mycket bättre, så jag tror nog att jag friskförklarar mig nu. Det var riktigt skönt att få röra på fläsket igen :)
Hur ska det gå med alfapet på engelska! Jag kommer att tok-förlora, men det gör jag så gärna!

Vi hade verkligen otrolig tur med vädret. Egentligen skulle det bara bli sol på söndagen, men nu fick vi fint fredag & lördag iställe och mulet på "åka hem dagen", helt perfekt.
Hoppas att ni får mer sol nu även om den där elaka svärmodern var i stan ;)

Kram Lilla Å