augusti 24, 2011

Prata svenska

Onsdag och Lill-Åsa skriver

För några veckor sedan fick Åsa en korkad fråga av en arbetskamrat med normalintelligens. Han har i och för sig precis fått sparken sen dess, men det var nog inte därför. Han frågade om vi pratade svenska hemma när det bara var vi tre!? Han såg helt förvånad ut när Åsa berättade att vi pratar svenska hemma.
Tidigare i veckan kom det upp en kille på jobbet som hade bott i Norge i fem år så vi pratade svenska/norska med varandra. När han gått fick jag samma fråga, om vi pratar svenska hemma. Alla mina kollegor verkade uppriktigt förvånade över att vi pratar ett annat språk än engelska hemma. Jag blir helt mörkrädd! Idag kom dessutom Anna på utbildning och vi pratade svenska med varandra så snart kanske de börjar förstå att engelska inte är mitt först språk. Jag trodde de skulle förstå det ändå med allt tokigt som jag säger på engelska ändå.

Innan lunch kom Donna fram till mig och sa att hon ville ha en "Catch up", med mig. You want to have a what, blev mitt spontana svar. Hon fick omformulera sig och säga ett litet möte (och ändå fattar de inte att jag inte pratar engelska hemma). Hmmm. Det var så Kaths anställning slutade efter bara 2 månader. Nu har jag varit där i två månader. Jag fick inte sparken utan det var bara ett litet avstämningsmöte om hur jag trivs och de tycks vara nöjda med mig, så jag blir väl kvar ett tag till. Nästa vecka ska jag få mitt nya område och då ska det tydligen bli lite lugnare. Ett tag i alla fall.

Idag har det varit underbart väder ute, så det fick bli en njutningsfull lunchpromenad ner till vattnet.


photo (31.)

En massa lianer från det här trädet.
 photo (32.)

Himlen var sådär löjligt blå.
 photo (34.)

I morgonkväll har vi personalmöte. Då blir vi utbjudna på thairestaurang med mat och dryck. Såna personalmötet kan nog vara rätt så trivsamma. Vi fick frågan om vi tyckte om thaimat. En utav tjejerna svarade att hon aldrig hade ätit thaimat. Dessa personer slutar aldrig förvåna mig. Av 5 co-ordinators vet jag att två utav dem aldrig har varit utanför Australien. Annorlunda. Det är roligt när man är så olika. Vi har nog mycket att lära av varandra.

Nu ska vi ha lill-lördag för två. Pontus sov när jag kom hem och han har nu klätt av sig och lagt sig för natten då han känner sig snuvig och allmänt krasslig. Så dumt.

2 kommentarer:

anna sa...

Ajdå, hoppas att Pontus kan sova bort eländet under natten. Klokt att lägga sig och vila på en gång.

Det är många som tror att vi pratar engelska hemma, jag tror att nivån på vår engelska är så pass bra att det förvånar folk att vi har ett andra språk som vi pratar hemma. Har man en sämre engelska är det nog lite mera solklart.

Utbildningen idag var klart bättre än den första, riktigt givande måste jag säga. Hon är ett riktigt charmtroll och bjuder verkligen på sig själv.

Kul att ses idag. Ha en riktigt mysig kväll!
Själv sitter jag alldeles ensam. Micke jobbar fortfarande och barnen ligger och läser. Det är faktiskt riktigt synd om mig när jag tänker efter;-)

Kram

mammaxtre sa...

Jag skulle ta det som en komplimang. Din engelska är så bra att det tror att det är ditt första språk. Kanske vet de inte att det finns ett språk som heter svenska.

Kram