oktober 17, 2012

Pontus, mopedambulansföraren

Tisdag kväll

Medan vi åkte till Saladan och åt middag, slappade Gunilla i hammocken med en Mai Tai. Eller det blev nog faktiskt fler än en för hon hade svårt att ta sig ur hammocken när vi kom hem.

Med lite bärhjälp lyckades hon ta sig till TV-fåtöljen men hon hade dock somnat innan signaturmelodin till Modern Family hade spelats klart.

Vi andra tre kollade både Modern Family och Big Bang. Myspys på Djungelstigen.

Onsdag

Idag har faktiskt solen lyst från en klarblå himmel hela dagen. Det powerwalk på Long Beach och vattnet var så högt upp så att det knappt fanns någon strand att gå på och vi fick vada med våra vattenflaskor och plånboken ovanför huvudet.

Sen åkte vi till vår bank i Saladan då vi behövde lägga till några mottagarkonton till vårt bankkonto. Vilket visade sig vara i stort sett omöjligt utan en thaitelefon men till slut dammade de av en gammal blankett. Gro, om du är riktigt snäll kan du snart få dina pengar :)

Klockan var närmare 15.00 när vi fick sätta oss för att äta lunch. Vi ville äta på stället med de halta och lytta hundarna. Vi tror inte att de dragit igång verksamheten på riktigt för säsongen än.

Men vi var så välkomna så. De fick åka och handla två gånger för att ha ingredienser till vår lunch. Och ölen förstås.

Vi råkade visst välja att ha på oss likadana linnen idag.
Hers and hers, liksom.

Det var det här vi hade kommit för. Så jävla gott!
Nu är klockan 18.30 och vi är fortfarande proppmätta.

Naturligtvis hann vi med en massage på Klong Dao idag också.

Medan vi låg och fick massage agerade Pontus mopedambulansförare. Precis framför honom körde ett par på en moppe och han reagerade på att de vinglade väldigt mycket. I en kurva åkte sen ena hjulet av deras moppe. Det bara lossnade. Moppen hamnade i diket och det unga brittiska paret blev liggandes på vägen sönderskrapade. Tjejen var ganska chockad och grät. Pontus erbjöd sig att köra dem en i taget till ett ställe där de kunde ringa efter hjälp. Han skjutsade först tjejen och åkte sen tillbaka och hämtade killen.
Sedan körde han väääldigt försiktigt hemåt.

Imorgon ska vi Åsor på båtutflykt till Phi Phi Islands. Samma typ av utflykt som vi gjort förut men till Phi Phi har vi aldrig varit förut. Det blir snorkling samt lite sightseeing på ön. Det ser vi fram emot!

Marie KJ sa...

PhiPhi är exploaterat till tusen men roligt att besöka (min personliga åsikt) Vi var ju där "off seasong" och på Lanta hade massa ställen stängt men på PhiPhi var det full kommers.
Hoppas ni får en bra resa!

Mamma/sväris/bonus sa...

Har hört fler än Marie säga likadant, faktiskt.Jag rekomenderar barfotaön Koh Lipe! Men det är klart ni får göra som ni vill:-)Kan ni titta hur lång tid det tar till Koh Lipe med båt?
Den där Gunilla har då inget hyfs i kroppen.
Vad strongt av Poppe att hjälpa de som körde omkull.Bra jobbat Poppe!
Kramar

Gun sa...

Ja de är så gulliga i Thailand, öppna restaurangen till er :)
Va bra att Poppe kunde vara en räddare i nöden :) Inte alla som klarar sånt.
Kram tiller alla

Anna sa...

Oj vilket drama. Skönt att kunna hjälpa till och göra något konkret. Duktigt.

Om ni åker färja som oss hyr då en long tail och be honom bara stanna på lite olika ställen för att hoppa i och snorkla. Trots att det är så exploaterat så hittade vi nästan den nästa snorklingen där av allt vi provat. Det är ju kul att åka dit, det tillhör ju nästan allmänbildningen;) ha en fin dag.

Den där friterade rätten åt vi aldrig när vi var där andra gången. Hur kunde vi missa det?

Kallt idag igen:( njut.
Puss puss

Birgitta sa...

Vilken son. Bra gjort av honom.