oktober 23, 2012

Hemfärden från Koh Lanta

Lill-Åsa bloggar om hemresan från Koh Lanta

Fredagkväll

Den sista middagen på Koh Lanta för denna gång intogs på Relax Bay. På fotot ser det ju ganska folktomt ut, men det kom några till sällskap efter ett tag. Kvällen avrundades sedan på Fat Monkey med några biljardomgångar.

IMG_0973

Vi fick också se en jättevacker uggla på vägen hem som satt och kollade in oss på nära håll. Vilket coolt djur. Ingen av oss hade koll på kameran, men vi tyckte alla att den såg ut som en katt och nu när jag googlade på det så hittade jag den. Coolt nog heter den kattuggla också. Jag vet inte om det finns gott om dem på Koh Lanta, men vi hörde en uggla var och varannan kväll precis vid huset också.

428px-Strix_aluco_aluco

Lördag och hemresedag

Vi hade ingen frukost kvar så det fick bli en frulle på German Bakery. Kanske jag var lite stressad för att åka hem…

IMG_0976

Vi Åsor är lika på många sätt, men ibland så är vi faktiskt lite olika. Åsa är lite mer åt det salta hållet när det kommer till mat och godsaker.

IMG_0978

Och jag tycker om det söta. Mycket god frukost.

IMG_0979

Det började spöregna så vi fick sitta och vänta ut skuren.

IMG_0980

Det blev snart fint igen så vi kunde åka hem och packa. När vi kom hem hade vi fått en gäst. I poolen. En krabba hade ramlat i poolen och kunde inte komma upp. Hur i hel… hamnade hon där.

IMG_0982

Först försökte Åsa få upp den med håven, men den bara blev rädd och kröp in i hörnet.

Asa

Den försökte desperat klättra på det hala kaklet och jag fick lite smått ångest för den stackars lilla krabban tyckte nog inte om klorvatten. Det fick bli ett sista dopp även om det skulle innbära att få packa ner en blöt bikini.

Lill-Asa

Det slutade lyckligt och krabban har nu återförenats med sina föräldrar. Om han nu lyckades ta sig oskadd över vägen…

Happy Ending

Vi hittade ju en nytt ställe som vi tidigare aldrig hade provat, Krua Kritsana. Maten var väldigt god där så det fick bli en sista lunch där. Åsa försöker imitera en häst eller nåt.

IMG_0984

Det finns gott om örnar också. Stora och så vackra när de flyger. Den här örnen landande strax nedanför huset.

IMG_0985

En fin blomma på väg upp mot huset.

IMG_0989

De håller fortfarande på att plantera lite och det kommer nog bli jättefint när de växer till sig lite.

IMG_0990

Här säger vi hejdå till Djungelstigen. Vårt hus är det första till höger.

IMG_0991

Åsa och Pontus låser dörren för den här gången.

IMG_0993

När vi kom hem till Sydney fick vi höra att en svensk lärarinna hade avlidit i en mopedolycka på fredagsnatten på Koh Lanta. Det hängde lite över oss hela dagen. Hon jobbade på samma skola som Pontus gick på, men vi vet inte om hon jobbade där då när Poppe gick där. Så fruktansvärt hemskt.

Som vi bloggade om tidigare kom vi ju hem till total kaos. Inte en möbel stod där den skulle stå.

IMG_0997

Vi slapp i alla fall skruva ihop sängarna igen. Det var vi tacksamma över.

IMG_0998IMG_1000

Vi lyckades hålla oss vakna till 21.30 du vi alla tre stupade i säng.

Måndag

Jetlag är underbart. Det kändes som att klockan var mitt i natten när klockhelvetet ringde. Åsa gick iväg till jobbet och jag satte igång med lite fortsatt röjande och tvättande. Skönt med en hemmafru såna gånger. Pontus hade tagit semester på måndagen också, men han måste ju ändå ställa klockan på 12.00 för han kan sova hur länge som helst. Han är en sjusovare. Jag gick och handlade och hade mig, men när klockan var 15.30 hade jag fortfarande inte sett honom. Han sov fortfarande. 18 timmar på raken. Nytt rekord.

Tisdag

Idag har Åsa jobbat hemifrån då hon skulle på återbesök till tuttdoktorn. Vi hade också en inspektion på lägenheten så det kändes bra att kunna visa vad som fortfarande inte blivit gjort. Allt skulle ju vara klart när vi kom hem från Thailand, men den meningen har vi hört sedan i mars. Det gick bra med både inspektionen och hos tuttdoktorn, tack och lov. Doktorn ville att Åsa ska komma en gång om året för säkerhetsskull och det kan ju vara bra.

Jag fick just ett samtal från uthyrningsföretaget som jag jobbar för och nu ska jag jobba hemifrån i en vecka ungefär. Ringa lite samtal och registrera lite. Det blir nog bra det.

3 kommentarer:

Marie KJ sa...

Jesus så fint ni kommer att få det agom till jul oc att vi kommer typ hehe.
Det är ju en hel del moppeolyckor utomlands med svenskar om jag förstått saken rätt. Inte så ofta med dödlig utgång kan man tro. Så sorgligt.
Kul med jobb!

Kram Marie

Anna sa...

Först och främst underbara tuttnyheter!

Kul att det rör på sig med jobbet!

Vad spännande hur det kommer se ut i mars när allt växt till sig!
Härliga sista bilder!

Otroligt sorgligt med lärarinnan. När vi vaknade först och läste om det var vi så tacksamma att ni redan var på väg därifrån men så kan man ju inte resonera heller. Man kan ju bara vara försiktig och sen måste man ju våga leva. Man undrar ju om hon hade hjälm men det kanske inte räcker så långt.

Skönt med nya mattor nu när allt är fixat och klart.
Ser galet mycket fram emot lördagen. Puss

Mamma/sväris sa...

Hemsk olycka. Jag ska försöka köra försiktigt när jag är där.
Ni kan väl tipsa mig lite om de nya ställen som ni varit på. Den tyska bagarn tex.
Så roligt att de hört av sig med jobb, Åsa.
Jag måste boka om hotellet i Trang. Det blev fel datum och det fanns bara en fläkt, inte AC.
Eftersom det är jättevarmt då så behöver man nog AC.
Det såg föresten väldigt trevligt ut i Trang också.
Kram