september 14, 2011

Vårsjuka

Måndag till onsdag

Vilken sjukstuga det blev här då!
Pontus fick återigen laktoskänningar och låg hemma med magont under måndagen. Vi Åsor åkte till jobbet men fick båda vända och åka hem igen. Lill-Åsa med magont, illamående och ömma leder medan Åsa hade ont i bröstet och hostade. Lite klassiskt att bli sjuk så här på våren.
Pontus gick till skolan på tisdag medan vi gamlingar satt som två fågelholkar framför TVn även om Åsa fick springa till datorn för att även se till att jobbdatorns inbox någorlunda tom. Det är jobbigt med en sån tjänst som gör att man inte kan få vara ledig när man är sjuk och att man har andra som är beroende av en.
Idag gick vi till jobbet igen men Åsa fick återigen kasta in handduken vid lunch då hostan blev för jobbig och bröstet värker. Det fick bli en sväng förbi läkaren och hon är nu satt på antibiotika och diagnosen är nog något i stil med luftvägsinfektion. Typ. Så blev det med den lill-lördagen. Inget vin för fru Ricklid senior, inte. Det fick bli chips istället.
De är sannerligen mer frikostiga med att skriva ut antibiotika i det här landet. I Sverige hade man fått vänta på provsvar eller som Lill-Åsa som fick gå med lunghinneinflammation i nästan två veckor innan hon fick något recept. Det borde ligga någonstans mitt emellan dessa kontraster.

medication-luke-chueh

Här har vi sommarväder denna vecka. Idag var det T-shirt-väder ända in på kvällen. Helt fantastiskt och nu vill vi alla vara pigga till helgen så att vi kan njuta av de 28 grader som utlovas till på lördag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Krya på er alla tre, så att får njuta av våren./Birgitta

MAJA sa...

Krya på er! Och tack igen för de fina blommorna! Det var så roligt att se/prata med er igen.
Många kramar
Marilene

Anna sa...

Vilken tokig vecka det blev. Skönt att du fått medicin, hoppas att det hjälper och du blir frisk snabbt.
Jag ryser när jag tänker tillbaka till hur jobbigt det var att ens få träffa en läkare i Sverige.
Jag brukar alltid noga påpeka här hos dr att jag inte vill ha antiobiotika till mig eller barnen om de inter hundra säkra på att det verkligen behövs. Ibland brukar de då skriva ut ett recept och så får man gå och hämta ut senare om det fortfarande inte blivit bättre. Helt klart mera frikostiga med medicin men hellre det än som i Sverige.
Krya på dig nu. Själv ligger jag vaken m sånt jäkla halsont att det inte går att sova :-( puss

mammaxtre sa...

Jag håller tummarna för att sjukstugan skall gå över så att ni får njuta av helgen.

Hur fungerar sjuksystemet när man är frånvarande p.g.a sjukdom från jobbet?

Krya på er.

Kramkram

Marie KJ sa...

Lunginflammation heter det nog, tror inte man ska blanda in några hinnor :) I Stockolm och Sverige pågår nu en stor kampanj för att minska antibiotikaförskrivningen. Den resistenta TBC:n ökar fort. Annars viner det runt knutarna här, Katia heter hon den här gången. Vi stannar inne och tänder ljus och jag, knappar på min nya IPad :)
Kram och krya på er

Helene van Rooy sa...

krya på er brudar!