mars 15, 2009

Ojdå det blev en Sälenresa

Lill-Åsa skriver

Som sagt hände den här resan väldigt snabbt. Det kan vara svårt att få ihop tre scheman som ska passa till en sådan här tripp, men den här helgen passade ganska bra för oss alla. Jag missade tyvärr en middag med grannarna, men de fick istället njuta av Åsa och Pontus :)

Fredag

Vi vaknade upp till skitväder. Vi slappade mest och läste och på eftermiddagen åkte TP:t fram.

IMG_4573

För att kunna pressa ner extra mycket mat och onyttigheter åkte vi på en miniskidtur. Marie har varit brakförkyld så hon har tyvärr inte kunnat medverka på någon utav skidturerna. Nedan ser ni Gun med en skidstav från Gustav Vasas tid.

IMG_4566

Sedan är det ganska skönt att komma tillbaka och sätta sig framför brasan. Och äta någonting.

IMG_4574

Lördag

När jag vaknade upp på lördagen kände jag igen vädret. Sol från klarblå himmel. Pappa, Gun och jag packade ner apelsiner (det har vi alltid med oss på skidturer) och slängde på oss skidorna för en lite längre skidtur.

IMG_4577

Efter några kilometer (typ en eller möjligtvis två) och många svordomar gav Gun upp. Hon tycker inte det är så roligt om det lutar uppåt eller neråt.

IMG_4583

Pappa och jag swischade vidare mot Syndalen…

IMG_4586

Vidare i det finare vädret med siktet mot Kläppenskjulet…

IMG_4591

När vi kom fram dit lurade Pappa mig vidare, men vad gjorde det när det var så här vackert?

IMG_4594

Vackert vackert…

IMG_4595

Ända fram till Myrflodammen. Totalt blev det 15 km. Det är mycket för en som är totalt otränad. Då pratar jag INTE om Pappa.

IMG_4597

På vägen hem blev det lite väderomslag och mycket varmare och då var det tydligen inte bra med tejp under skidorna, som jag hade. Det fastnade en decimeter med snö under sidorna som vi fick stanna och ta bort en miljon gånger. Lite extrs träning blev det dock med lite motstånd.

IMG_4598

Så här satt Gun och Marie när vi kom tillbaka. Inte helt fel.

IMG_4605

Marie, sjuklingen, hade bakat kladdkaka medan vi var i spåret. Det var nog den godaste kladdkaka jag ätit.

IMG_4606

Jag var plaskblöt när vi kom hem så jag fick byta om till min gamla overall som Pappa köpte till mig när jag gick i högstadiet. Han tyckte jag skulle ha någonting och växa i, så det fick bli storlek 44. Jätteskön och rymlig.

IMG_4612

Söndag

Lite jobbigt är det allt att åka hem när det är så här fint väder ute.

IMG_4616

Tog de här bilderna när jag ut på dass vid sjutiden i morse.

IMG_4618

Här står Gun och ömsar hår.

IMG_4623

Sedan packade vi ihop och städade och slängde oss på skotern.

IMG_4634

Det ser ut som att vi var ovanför molnen och åkte.

IMG_4632

Nä nu ska jag gå och umgås med familjen. Ha en bra vecka.

6 kommentarer:

Marie KJ sa...

Tack för en mkt trevlig helg!
Fina bilder!

Anonym sa...

Gud i himlen så vackra bilder! Oj vad längtar. Det är en fantastiskt vacker men jobbig tur till Myrflodammen. Själv åker jag till Härjedalsfjällen på fredag. Inte så dumt det heller.
Undrar hur gammal du ska bli innan du växer i den overallen:-)
Kram mamma

Anonym sa...

Tack för en kanon helg! Tänk så mysigt och trevligt vi haft. Det känns så bra att få all den friska luften och samtidigt umgår med fina människor i lung och ro. Vi ses på torsdag
kram kram

Mrs Aspen sa...

Vilka fina bilder och vilket härligt väder ni fick! Kram, Mia

Anonym sa...

HEJ!

Vilka fantastiska bilder!!
Blå himmel, massor med snö och trevligt sällskap! Kan väl inte bli så mycket bättre än så!!
Anar nästan att du har lite träningsvärk nu?

Vi längtar efter vår skidresa nu, ska boka boende denna vecka!

Kram Anna

Anonym sa...

UNDERBARA BILDER !!!!


KRAM Lollo