april 16, 2008

Torsdag i New York

Då vi har två resor och ganska många foton att visa, delar vi upp vårt bloggande på flera dagar. Idag bloggar Tok-Åsa om första dagen i New York och imorgon bloggar vi båda om fredagen från varsitt resmål.

Taxin kom och hämtade mig klockan 06.00 och den första etappen var inte så lång då jag skulle hämta upp min kollega Delphine (ja, hon är från Frankrike) som bor i Liljeholmen. På mycket gott och pirrigt humör åkte vi mot Arlanda.

Vi mötte upp de andra i incheckningskön och alla var väldigt förväntansfulla. Tjohoo vi ska till New York! Då det är väldiga kontroller när man ska till USA stod det en man i incheckningskön och frågade en massa frågor om man själv packat sitt bagage (männen svarade att de själva packat fast de allra flesta fått hjälp av sina fruar..). Vi fick också visa våra pass och det är då det händer det som inte får hända. Det visar sig att man nuförtiden antingen måste ha ett maskinläsbart pass eller amerikanskt visum för att bli insläppt i USA. Det hade vi alla utom stackars Delphine som är fransk medborgare och hade ett pass som såg ut att vara från Andra världskriget. Det blev under samtalet med denna snustorra man allt mer klart att hon inte skulle komma med flyget. Luften gick ur oss alla helt totalt och tårarna brände på insidan av Delphines ögon. Jag kunde knappt titta på henne med risk att själv börja tjura. Stackars stackars henne. Vi fick alltså åka iväg utan henne medan hon åkte till amerikanska ambassaden för att fixa ett visum och att sen fixa en ny biljett och komma senare. Vi försökte få tillbaka stämningen och intalade oss själva att hon skulle komma efter snart.

På flyget slog vi oss ner och gjorde oss hemmastadda. Bakom mig satt vår VD och vice VD, Jerker och Daniel.

Efter 8,5 timmars smärtfri flygning landade vi på Newarks flygplats som ligger i New Jersey, ungefär 45 minuters taxiresa från Manhattan. Vårt hotell var varken fint eller fult men helt ok. Vi fick inte checka in på en gång om och då ställde vi in våra väskor i bagagerummet och satte oss på en uteservering på andra sidan gatan och åt en BLT med pommes och drack öl i solen. Det var 23 grader varmt och det värmde oss nordbor.

Efter en väldigt lång och omständig incheckningsprocedur (där den runde receptionskillen även hann stöta på Daniel) fick vi ställa in våra väskor. Jag hade turen att få ett eget rum vilket kändes lite skönt faktiskt.

Vi begav oss sen till kameraaffären som var det absolut största jag någonsin sett. När man stod och pratade med säljaren kom ens kamera åka i en svindlande fart på ett band under disken och där han sen öppnade en lucka och plockade upp den så att man fick se att allt som man beställt fanns med. Väldigt nöjd med den inköpta kameran åkte jag tillbaka till hotellet och la den på laddning.

Huh, så stressigt det blev sen då vi hade bord på en mexikansk restaurang ganska tidigt. Jag sprang genom duschen och fick gå ut med halvblött hår. Vi gick mot restaurangen La Esquina (hörnet på spanska) som från utsidan såg ut som en diner men när vi kom in öppnade vakten en dörr som ledde till en lång trappa och där.. öppnade sig en stor lokal som var otroligt mysig.

Bild 009

Maten var helt otroligt bra med en massa smårätter som man aldrig smakat förut. En stor upplevelse faktiskt.

Det här är väl ett roligt foto på Cissi som är fotad bredvid vår kollega Johan som har helskägg :-)

Bild 094

Väldigt mätta och nöjda med första dagen gick vi tidigt tillbaka till hotellet och alla sov nog redan klockan 22.00.

Fortsättning på resan och fler foton följer imorgon.