december 07, 2010

Har ni en tumme över?

Åsa skriver

Jag hade ett möte i Telefonplan idag och tyckte därför att det passade väldigt bra att jobba hemifrån.

När man jobbar hemma kan man unna sig att att äta lunch med Oprah Winfrey som sällskap. Idag hade Oprah besök av Drottning Rania av Jordanien. Vilken kvinna! Både vacker och väldigt klok.

queen-of-jordan3

Som ni säkert har förstått är det rätt mycket att fixa inför vår kommande flytt till Australien och även med husköpet i Thailand. Allting känns roligt och påminner oss om att vi faktiskt äntligen snart är på väg. Det enda molnet på himlen är det här med jobb och visum. Drömmen är naturligtvis att allt ska vara på plats innan vi åker men det känns inte som att vi vågar hoppas på det längre. Jag måste först hitta en arbetsgivare som vill anställa mig och som vill sponsra mitt visum. Sen ska både arbetsgivaren och jag fylla i tonvis med papper som sen ska skickas till Department of Immigration and Citizenship. (Vi tror ju ofta att vi i Sverige har mycket byråkrati men nope, inte i närheten av hur det är i Australien.)

logo

 
När ansökan väl är inne tar det sen upp till två månader innan allt är klart. Ja, ni hör ju. Problemet har varit att jag ju inte har kunnat börja jobbsökandet tidigare för då har ju arbetsgivarna inte varit intresserade. De har ju inte varit så sugna på att diskutera anställning med någon i september som inte är på plats i Australien förrän i mars.
Jag har i dagsläget sökt ca 15 jobb och har just nu kontakt med tre olika företag. De tre tjänsterna är helt olika och det gör det lite extra spännande. Imorgon bitti har jag en telefonintervju med bolaget vars namn översatt till svenska blir arbetskraft. Jag vill som vanligt inte skriva ut några företagsnamn. Tjänsten låter jättespännande och skulle vara en utmaning.

Så har ni en tumme över imorgon klockan 08.00 svensk tid och 18.00 Sydney-tid så får ni gärna hålla den.

6 kommentarer:

Sväris sa...

Du kan ge dig på att jag kan. Jag håller båda. Kram

Lotta sa...

Jag håller tummarna för att det ska gå bra.

Kramkram

Anna sa...

Vi lovar att hålla alla tummar vi kan!
Vi vet hur jobbigt detta är men det är ju värt det i slutändan.

Vilken bra tid du fick så du slapp gå upp i ottan.
Ska tänka på dig massor.
Puss

Birgitta sa...

Lite opraktiskt att hålla tummarna när man skall klä på sig och äta, men med de mentala tummarna går det bra. Du är så duktig så det går nog bra.

Gun sa...

Håller båda tummarna
Kraaaaam

Hans sa...

Jag håller mina så att det blivit skrynkliga.

Vi har spikat 2:a Januari. Återkommer med mer detaljer senare.

Lycka till med Jobbsöket. Får du bara prata med arbetsgivaren löser det sig, det är jag säker på.