december 04, 2010

En Väl Godkänd fredag

Åsa skriver

Frun är på after work med några arbetskamrater så jag tänkte passa på att blogga innan fredagsmyset drar igång på allvar.

Dagen började bra med ett samtal från en bubblande glad Pontus som berättade att han fått VG på religionsprovet! Vi har suttit tillsammans och pluggat på detta under åtskilliga timmar de senaste dagarna och det var så roligt att det gav ordentligt resultat. Provet var på islam och judendomen så nu är både Pontus och jag experter på hur livet ser ut om man är muslim eller jude.
Vi har bland annat lärt oss vad Kaba i Mecka och Klagomuren i Jerusalem betyder för de olika religionerna.

the-kaba-02-500 Klagomuren

Som förälder är det här med att hjälpa barn med läxor kanske inte högst upp på listan över favoritsysselsättningar men faktum är att om han har en 15-åring som ju naturligtvis ägnar en hel del tid på rummet och med kompisar får man försöka göra dessa pluggstunder till något trevligt. När ämnet är något som intresserar en så går det ju självklart dessutom lite lättare. Förra veckans pluggande på radioaktivitet var kanske inte fullt lika roande. Ni har väl förresten koll på alfa-, beta- och gammastrålning?:) Saker som jag nu kan men nog aldrig kommer ha nytta av igen.

Arbetsdagen förflöt utan några större sensationer men alla på jobbet (inklusive jag själv) är alltid på lite bättre humör just på fredagar. Jag fortsätter utvecklingen av våra applikationer i QlikView och tycker fortfarande att det är barnsligt roligt. Känner att jag kommer att sakna att utveckla när jag slutar.

Stannade i Liljeholmen på vägen hem och handlade lite diverse saker. Köpte bland annat en VG-present till Poppe. Klart grabben ska ha en liten sak när han gjort så bra på provet. Paketet får han när vi slår oss ner för att äta och mysa.

Att det sen är På spåret ikväll skulle jag nog säga är som lök på laxen för att citera min kära svägerska Marie :)

Trevlig helg på er!

5 kommentarer:

HemmahosSussie sa...

Solklart att grabben ska ha en VG present. Håller fullständigt med om läxläsningen, man lär mycket (som man kanske kunnat en gång) men har sällan nytta av det man tycker är mindre roligt.

Ha en mysig fredagskväll önskar en gammal bybo i förkingringen som också satt på kammar´n i det lilla samhället i södra Dalarna och längtade bort.
Ni gör helt rätt i att förverkliga er dröm att emigrera.

Jag var för feg. Men lämnade i alla fall samhället. :-)

Stort och varmt Lycka till med allt ni företar er.

Anna sa...

Åh vilken härlig fredag.
Stor grattis Pontus, vad duktig du är!! Vad roligt när man satsat och får så fina resultat!

Hoppas att ni får en helt underbart skön och avkopplande helg!

Stor puss o kram

Hans sa...

Gratta Pontus från oss i Vallentuna. Riktigt bra gjort Pontus!
Vi får komma överens om att sammanstråla innan Jul. Vi har ett paket till Pontus som jag vill lämna.

Ha en riktigt skön helg!

Marie KJ sa...

Bra där med uppskattning. Jag har missat båda På Spåret :o( Ska se om man kan kolla på svt/play, men det blir ju inte lika kul...

Anonym sa...

Grattis Pontus, jattekul att det gick bra pa provet. Jag ser INTE fram emot laxorna Adam kommer att fa i highschool, speciellt om nar det kommer till matte.
Ha det sa gott!
Kram Eva