februari 22, 2009

Sociala verksamheter

Lill-Åsa skriver

Torsdag

Min syster Marie kom hit på lite lunch och det är ju alltid trevligt med lite sociala kontakter när man annars mest pratar för sig själv. Eftersom jag på måndag ska börja jobba igen efter min sjukskrivning tyckte jag att det skulle passa med ett besök till den kungliga huvudstaden. Jag vill ju inte heller se ut som en grottmänniska på jobbet, så det fick bli ett besök till frisören. Det blev både klippning och slingor.

Frisören

Jag träffade upp Åsa efter att hon jobbat klart och hon hade redan hunnit med ett besök på Nespresso, så jag slapp stå i den långa långa kö som brukar bildas där. Sedan gick vi vidare till Riche där Åsa hade stämt träff med en massa poolianer (anställda och föredetta anställda på Poolia), på en afterwork. Jag var ju tvungen och se om jag funkade i sociala sammanhang nu inför jobbstarten. Det gick bra och jag konstaterade att jag nog skulle kunna friskskriva mig dagen därpå. Under kvällen (vi var bara där en kort stund för vi hade Poppe ensam hemma, till hans stora lycka) insåg jag att framför allt männen som hängde i baren ser väldigt annorlunda ut på Östermalm om man jämför med Södermalm.

Riche

Fredag

Vid lunch åkte familjen Kilström-Jönsson mot Sälen. Lite avis är man allt. Det var ju meningen att vi tre systrar skulle åka upp under min sjukskrivning och umgås med våra ömma fader, men jag var tyvärr lite väl handikappad för en sådan tur. Dessutom är det ju inte så roligt att bara vara sängliggandes när man är där uppe, så vi ska försöka hitta ett annat datum nu. Här ser ni alla glada på skotern på väg mot Kälfjället.

Skoter

Jag blev istället upphämtad av mamma och vi åkte och för att titta på hennes nya lägenhet som hon har fått! Det är en jättefin 2:a i Stureby. Hon som bodde där nu, led inte av någon form av pedanteri minsann. Hon, hennes snickarman och deras lilla bebis hade bott där i fem år (inte bebisen för den var bara några månader) och jag tror faktiskt inte de har städat lägenheten någonsin.

IMG_4274

Efter lägenhetsbesöket åkte vi mot Tumba för att hälsa på Mormor och Harry. Min mormor blir mindre och mindre för varje besök och snart ser hon ut som teskedsgumman när man kommer. Mormor

Mormor blev så glad att se oss, och när hon såg mig var det första hon sa –Hon är polis! Det lät lite grann som hon manade personalen att sköta sig annars så bussar hon mig på dem. Jag har sedan jag började inom kriminalvården förklarat för mormor att jag inte är polis, men hon envisas med att jag är det i alla fall, så nu tror jag att jag ger med mig. Söt är hon mormor. Mormor har varit lite sjuk sista tiden, men mamma tyckte hon såg piggare ut nu och Harry var inte särskilt pigg han heller. Efter ett tag lämnade vi bacillerna kvar på Allégården och åkte hemåt för fredagsmys på Hammarbyhöjden respektive Hägerstensåsen.

IMG_4279

Lördag

Eftersom det bara är en vecka kvar tills min gullefrus 40-årskalas och jag fortfarande inte har någonting att ha på fötterna, fick det bli en stadstripp till. Vi sprang in i hundra olika skoaffärer och när man var ute höll man på att frysa ihjäl och när man kom in i affärena rann svetten på ryggen under täckjackan. Usch! Jag hatar att handla skor. Speciellt för man måste böja sig ner (vilket fortfarande gör ont) och knyta upp kängorna varje gång man ska prova ett par skor och så på med skiten igen, med svetten rinnandes överallt. Dessutom tycker jag inte om att handla tjejskor, men precis som både Åsa och jag kände för att ställa oss och gråta hittade jag ett billigt par, som kommer att funka bra till festen, tror vi.

Söndag

Vi hade tänkt att börja södagsmorgonen med en promenad, men det snöade (blask) och var plus en grad. Hur roligt känns det? Vi bokade istället boendet till vår Amsterdam-weekends-resa i maj. Det är ganska ont om boende i Amsterdam vilket leder till relativt höga priser, men vi hittade till slut en fin lägenhet till ett bra pris. Efter lite annat småpyssel ska vi senare krypa ner i soffan och kolla på lite film. Precis som man ska göra en dag med skitväder. Imorgon börjar allvaret igen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Pingvinfamiljen,
vilken underbar blogg ni har!

Anonym sa...

Så söt mormor blev. "Och du,du behöver inte dröja så länge till nästa gång, Åsa" sa mormor lite med den gamla glimten i ögat. Roligt att vi hälsade på tillsammans.
Kram mamma

Anonym sa...

HEJ!!

Alltid lika roligt att läsa och se bilder!!

Grattis till Karin!! Så när flyttar du och har du sålt din gamla lägenhet?

Har ni bokat boende till Paris och blev det lägenhet där oxå?
Ni åker ju om 1.5 vecka!!

Trist med Sälen, hoppas att du hinner dit en gång innan våren och sommaren kommer!!

Lycka till på jobbet imorgon, hoppas att dem är snälla med dig!

Stor kram