februari 13, 2009

Fredag den 13:de

Lill-Åsa skriver

Imorse när Åsa gjorde sig i ordning för att gå till jobbet ringde Poppe. Han har idrottsdag och satt på bussen på väg mot Romme, strax utanför Borlänge, för en heldag i slalombacken. Han var på ett väldigt gott humör och efter att Åsa hade lagt på luren visste hon fortfarande inte om det var på grund av skidåkningen eller att han hade både Coca-cola och Ballerinakakor i matsäcken.

Efter samtalet kom Åsa in i sovrummet/vardagsrummet/gymet och bet sig lite oroligt i läppen. Hon undrade om det var så himla klokt att låta Pontus stå på ett par slalomskidor för första gången i sitt liv, just den här dagen…

Fredag-13-röd

I skrivande stund är klockan redan 15.30, och de är säkert på väg tillbaka, då måste det ju ha gått bra, phuuu. Vi kommer garanterat att få höra hela skidhistorien ikväll och förhoppningsvis har han inte varit med om något sådant här.

Fredag-13-Poppe

Första gången jag åkte slalom var jag sex år. Premiäråket var med min Pappa i Uvbergets skidbacke i Smedjebacken. Jag tror inte Pappa heller tidigare hade stått på ett par slalomskidor, men min Pappa kan ju som bekant allt :), så naturligtvis kunde han även åka slalom. Backen är inte särskilt lång och naturligtvis började vi inte i någon fjantig barnbacke. Pappa satte ankarliften under hans rumpa, vilket ledde till att jag fick ankarliften i nacken.

Slalomlift

Första och enda åket den dagen tog mig två timmar och jag hann blöda näsblod två gånger innan jag kom ner. Efter det satte Mamma mig i skidskola.

Idag var jag ju tvungen att gå till Västertorp. Jösses Amelia vad de har byggt mycket där. Vid sidan om skolan låg det förut en fotbollsplan och nu stod det ett tiotal hus där istället. Man ser dem i bakgrunden på fotot. Anna och Micke, ni skulle inte känna igen er. Det var iallafall inga problem att få ett nytt bankID, men jag tänker inte försöka mig på att lösa det problemet själv. Jag väljer det fega och bekväma sättet och väntar därför på att min fru ska komma hem från jobbet. Det måste väl gå under tekniskt ansvar? Jag kokade ju trots allt ris härom dagen.

IMG_4265

Nu ser jag fram emot lite köttfärspaj och sallad med familjen och sedan bänkar vi oss framför den andra semifinalen av “På spåret”. Inte Pontus dock. Han tycker inte om “På spåret”.

Trevlig helg på er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Godmorgon och glad alla hjärtans dag på er!!

Berätta vad Pontus tyckte? Slalom är ju det bästa som finns!!!! Helt övertygad att han tyckte det var kul!
Jag var ju 14 när jag och en kompis började i skidskola. Hade jag inte lärt mig åka skidor den snöfria vintern i Ullnabacken hade jag aldrig sen 3 år senare aldrig träffat Micke....

ja vi kommer nog inte känna igen oss i Västertorp den dagen vi får för oss att åka dit.

Ha en mysig lördag.
stor kram