februari 18, 2009

Fru Progesteron

Lill-Åsa skriver

Efter denna vecka kan jag nog lugnt konstatera att jag inte kommer vinna pris för varken veckans bästa bonusmamma eller veckan trevligaste fru. Efter att man har opererat bort livmodern kan jag också konstatera att PMS inte ändras ett smack i och med det. Tyvärr.

Egg

PMS har tydlingen inget med dessa överblivna organ att göra. Det är den här lilla jävulen, nedan, som förstör hemmafriden i miljontals familjer runt om i världen en gång i månaden. Det är samma lilla djävul som slår sönder tangentbord (bara en gång har jag gjort det) och slänger saker omkring sig. Det är också denna hemska hormon som gör att man gråter till Naturrutan.

Hormoner

Min fru, som också drabbas av denna hemska hormon en gång i månaden, försökte vara lite snäll och ringde och frågade om hon inte skulle köpa med sig en semla hem så att jag skulle bli lite glad. Då började ögonen tåra sig igen på mig. Vill hon att jag ska bli fet, eller? Då blir hon säkert riktigt glad!!! Personlighetsförändring? Jajamensan.

Semla

På tisdag, på den riktiga fettisdagen ska jag äta en i alla fall. Det är ju lag på det, och bryta lagar kan man ju inte göra. Då är jag säkert snällare också. Nu är det dags att lära sig varför vi äter semlan just då.

Fettisdagen (den feta tisdagen) är tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan; dagen mellan blåmåndagen, tidigare ibland även kallad bullmåndagen, och askonsdagen. Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag också ”vita tisdagen”.

På franska kallas dagen för "Mardi Gras", och det är därifrån som Mardi Gras-karnevalen i New Orleans har fått sitt namn. I Finland kallas fettisdagen för "fastlagstisdag". I Österrike heter dagen "Fasching Dienstag" och firas med karneval och festande. I England, USA och många andra engelsktalande länder, kallas dagen för "Shrove Tuesday", en dag då man äter pannkakor till middag. I början av 1900-talet förekom en lovdag, fettisdagslovet, i Stockholms skolor.

Hur det ska uttalas är en aning kontroversiellt, sannolikt för att ordet, enligt svenska stavningsregler, kan ha bildats av antingen fet-tisdagen eller fett-tisdagen, eller möjligen av det franska ordet fête (fest). Vissa kallar även dagen "fettis-dagen". Andra väljer att kalla dagen semledagen eller semmeldagen.

Bara sex dagar kvar…

3 kommentarer:

Marie KJ sa...

I morgon kommer jag på lunch. Då jag är i samma period som du kanske vi ska äta en påse chips och en semla. Kanske en kall pilsner till det? Mmmm ;o)

Anonym sa...

Jag är i samma klubb just nu och är grinigare än grinigast.
Hua.
Trevlig helg till min familj säger jag ;-)

Trist att inte PMSen försvann med operationen.
Stor kram

Anonym sa...

Åh herre gud vad skönt att höra att jag inte är ensam. Igår skrek jag på Adam, är förvånade att inte grannarna kom... Tur att Johan inte var hemma på kvällen, för han hade väl fått en skopa han också...

Men idag är det en ny dag och jag har lovat att försöka (obs försöka) vara en snällare och trevligare mamma och fru.

Kram Eva