augusti 28, 2008

Maries möhippa | Dag 3

Söndag

Den utsökt goda söndagsfrukosten intogs på Europejska

Krakow 093

Då frukosten intogs något senare än vanligt kurrade magarna ganska rejält vid den här tidpunkten. I Krakow har man tydligen en sed att man ska man dricka upp kaffet innan de kommer in med resten av frukosten. Detta lärde vi oss den hårda vägen vid vårt första frukosttillfälle. Vi svepte därför vårt kaffe och tittade storögt på vår servitris.

Krakow 095

Med svedda tungor tog vi tacksamt emot den enorma frukosten.

Europejska är ett mysigt ställe som Karim hade fått rekommendationer om. Tyvärr hade vi inte nöjet av att ha sällskap av våra UKE*-vänner, då de sov lite längre och sedan var tvungna att checka ut.

Efter frukost blev det utforskning av det stora torget som hade söndagsmarknad. Vi tyckte att Marie och Magnus skulle ha sådana här fina hattar på bröllopet, men det blev lite snopet ett blankt nej på en gång. Varför?

Krakow 096

Efter torget gick vi in i huset på torget där det var ännu mer marknad. Bärnsten i alla former och en massa andra saker som jag tror att man kan leva utan. Vi försöker i alla fall, vi se hur det går.

Meningen var sedan att vi skulle besöka ett köpcenter till men vi tyckte alla att köpcentrum kan vi se i Sverige så någon kom på den smarta idén att åka häst och vagn. 300 kr för oss alla fem i ca 30 minuter runt Gamla stan (och lite till). Det var verkligen värt vartenda öre.

Krakow 097

Vi kände oss som drottningar där vi satt i vår fina vagn. Visst kan man se likheten?

Queen

Krakow 098

Krakow 100

Påven som kommer från Krakow hade kommit hem för att vinka åt oss. Himla gulligt.

Krakow 108

När vi kom i mål stod UKE och väntade på oss. Vi drog sedan vidare mot ett café som, Ulla på en tidigare resa till Krakow, hade besökt och rekommenderade. Det var apmysigt och alla beställde vi in olika saker. Marie och Lill-Åsa tog en öl som lunch, Tok-Åsa tog kaffe och en aceton-bit (det var en hasselnötstårta, men den smakade tydligen aceton), och resten av sällskapet åt glass.

Sedan var det tråkigt nog dags att runda av Krakowresan. När vi gick hem från torget gick vi förbi affären och köpte med oss öl hem till Magnus och Ubbe. Även färdkosten inhandlades, än var inte resan slut :)

Krakow 121

Krakow 123

Här bodde MÅGÅK. Är svårt att uttala när man ska åka taxi, men med lite innanför västen går det rätt så bra.

Krakow 126

Generösa som vi är hade vi köpt med oss lite för mycket öl hem till männen så det skulle bli 2.2 kg övervikt! Vi vägde då en utav de stora ölflaskorna och konstaterade att en flaska vägde 1.1 kg! Med de överviktpriserna som lågpris flyg har så skulle det bli historiens dyraste öl, så det var vi ju tvungna att göra något åt. Här ser ni bevisen på hur vi stackars kvinnor offrar oss, eller i alla fall en utav oss...

Krakow 127

Så här rolig blir man då...

Krakow 128

Sedan var det matdax igen. Många utav oss åt en helt suverän burrito.

Krakow 129

Eva valde korv. Så här äter man tydligen korv i Polen, och vi tar ju sedan dit vi kommer. Lite besvikna var vi då inte Eva fick i sig allt smör :)

Krakow 133

Väl på Skavsta hade en öl exploderat i resväskan så allas nessecärer låg och flöt i öl. Annorlunda upplevelse.

Vilken resa det har varit! Helt fantastisk. Det får vi göra om…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nog ställer jag upp på nästa års resa!Hur kul som helst. Om ett skratt förlänger livet så kommer jag att leva hur länge som helst. Kram mamma

Anonym sa...

Jag har läst och tittat på bilderna flera gånger och det är med ett stort leende på läpparna.
Man kan verkligen känna hur kul ni har haft.
Gillade Karins kommentar här på sista inlägget oxå!!

Oj jag som är så kinkig. Kan inte smaka på kaffet förrens lite av frukosten ramlat in i magen...
Kul med olika seder!

Jag tokdiggar hattarna. En självklar bröllopspresent till dem?

Visst är ni lika drottingen men det saknas helt klart en hatt...Kanske ni skulle ha köpt hattarna i fotot ovanför?

Det ser ut som Marie räknar eller försöker hetsa Lill-löken lite när hon halsar...underbart busigt foto!!

Oh, korvarna ser sååå smaskiga ut!!

Själv ska vi äta skaldjur ikväll. Kräftor och tigerräkor osv. Ska bli så mysigt så!
Tyvärr blossade Tildas infektion upp igen. Medicinen är uppäten och då blossade skiten upp igen. Farbror doktorn undersökte mig oxå och jag fick bannor för att inte tagit hand om mig och sökt hjälp. Det var säkert sex veckor sedan jag insjuknade och jag har inte riktigt tagit mig tiden att vila eller söka upp någon farbror dr. Så idag ligger Tilda och jag. Vi har tv-marathon med varsin medicin i kylen. Känns skönt.
Det innebär tyvärr att vi blir hemma i helgen men vi ska ha mysigt ändå såklart. Huvudsaken är ju att vi blir pigga igen.

Har ni förresten bestämt om ni ska köra GI?
Jag har snart kört fyra veckor. Inga nya viktnedgångar sista veckan men det är så skönt för med GI tycker jag inte ens att jag gör något speciellt. Jag har hittat bröd, tortillabröd osv osv som är GI. Till och med GI godis och GI choklad som är sjukt lik snickers. Mums.
Vitlöksmayo med räkor ikväll känns väldigt GI och rätt!

Vad ska ni göra i helgen? Antar att gullegubben kommer?
Jag vill gärna ha en rapport från Poppes första skolvecka.

Stor stor jättekram
lillasyster som gärna hade varit med i Krakow....