november 06, 2007

November rain...

(Lill-Åsa) Imorse gick jag upp när Åsa gick till jobbet för att inte riskera att somna om och vakna klockan 10.00. Ingen hit på kvällen när man ska somna märkte jag igår. När jag satt och åt frukost imorse smattrade det rejält på fönstret. Då hörde jag någon viska i hallen. Det var mina dödskallestövlar som ropade på mig.

Vid halv tio åkte jag iväg för att byta till vinterdäck, i mina nya stövlar. Det var nog precis i rättan tid om man får tro löpsedlarna. Det ska tydligen frysa till nu och bli riktigt halt. På det här stället är de så himla gulliga och byter våra däck åt oss, så vi slipper ;)

En halvtimme tog bytet för det var några innan mig, men jag gick och strosade på Överskottsbolaget under tiden. Jösses så mycket junk de har där...

Vi provade faktiskt själva att byta däck en gång för några år sen. Bilen snöade nämligen in ett år, så vi hade inte så mycket val. När vi svettiga och andfådda äntligen började få upp bilen i luften så gick domkraften sönder, och det kändes så där lite småjobbigt. Vi fick då låna Björn och Mias domkraft och pumpa upp bilfan ännu en gång. Efter många om och men fick vi äntligen av sommardäcken. När vinterskorna skulle på inåg vi att det fattades sådana där skruvmojänger att skruva fast dem med. Åsa fick då låna B&M’s bil för att köpa nya. Ett antal timmar senare så satt då äntligen däckhelvetena på bilen. När B&M kom förbi för att hämta tillbaka deras domkraft konstaterar de lite lugnt att däcken sitter åt fel håll!!! Det var sista gången vi bytte däck.

Efter bildäcksbytet körde jag till KK för att då äntligen fylla upp vinstället. En liten konstig grej med mig är att jag blir alltid kissnödig av att köra bil. Efter en bredsladd in på parkeringen var inte toan långt bort. När jag efteråt stod och tvättade händerna insåg jag att killen som bytte däck på bilen inte hade tvättat sina innan han rattade vår bil upp från garaget. Jag såg ut som om jag hade meckat med bilen själv, och sedan smetat runt det i ansiktet.

På vägen hem började bensinlampan lysa så då svängde jag förbi på OKQ8 vid Västberga.

Jag kom precis lagom hem så jag hann äta en kesorulle framför ”Hem till gården”. Kesorulle är en perfekt och asgod smal-lunch som har varit en favorit i många år. Man rullar in en halv burk makrill (inte själva burken, bara innehållet) och ca 1 dl keso och gurkbitar i ett tunnbröd som man har brett ett tunt lager med majonnäs med pressad vitlök på. Tar två minuter att göra och är mycket mumsigt.

Efter ”Hem till gården” var det dags för tvättstugan. Med nya tvättmaskiner och nytt torkskåp så går det så smidigt. På två timmar är man klar.

Nu ska jag krypa ner i soffan med Lasermannen. Inte med självaste John Ausonius då, men med boken som handlar om honom. Hua, vilken sjuk prick han är, men det är en bra bok.

Inga kommentarer: