augusti 11, 2012

Vinterkänslor i Randwick

Lill-Åsa bloggar för den andra Åsan är hos frisören och fixar rakt hår.

Veckan som gått har bjudit på mycket sol och varmt. När klockan slår 13.00 hoppar jag nästan hoppsasteg ut i parken med min matlåda. Tänk att man kan mysa så mycket av 1 timmes lunchrast. Här framme svänger jag till vänster.

photo (7)

Här är jag på väg in i parken. Om det blåser så sprutar vattnet i den här fontänen åt sidan och då kan man få sig en ordentlig dusch. Det fick jag lära mig den hårda och blöta vägen.

photo (2)

På den här bilden lyckades jag till och med fånga solstrålarna.

photo (8)

På tal om lunch så är det här det populäraste lunchverktyget. Folk på jobbet tycker att man är värsta mästerkocken bara för att man har med sig matlåda varje dag. De flesta brukar bara värma upp en macka i detta polulära smörgåsjärn. Man är inte bara mästerkock utan också en kaffetunna. Jag har försökt hålla nere på mitt kaffeintag men tre koppar måste jag få i mig under en arbetsdag. Det är bara jag som dricker pulverkaffe och jag har snart fått i mig halva tunnan som finns på kontoret. Alla andra dricker en kopp dyrt finkaffe om dagen. Sist jag drack en finkaffe (kaffe latte) var det inte ens särskilt gott. Jag är nog mera åt espressohållet.

photo

I torsdags fick vi väderomslag med trist regn och det började blåsa så in åt helvet. Vi har nog fått aprilväder här i Sydney.

photo (4)

Efter jobbet igår träffades vi Åsor upp och tog en öl på stan innan vi åkte hem. Jag glömde ta kort, men jag fotade blomståndet istället utan för Coles här i Randwick. Pontus fick sluta tidigare igår så vi kunde avnjuta våra fredagsnachos i vanlig ordning. Annars blir det ju inte att han äter många middagar ihop med oss.

photo (3)

I natt har vi sovit ganska dåligt då det har blåsit så det känns som att fönsterrutorna ska flyga ut. Tydligen har det inte blåsit så här mycket på sex år och de fick stänga av alla inrikesflyg från Sydney igår. Ett tak i North Sydney där Åsa jobbar flög också av. Men vi kan ju säkert vara trygga i detta fina hus som inte alls tycks vara ett fuskbygge ;)

Mycket skönt väder att hålla sig inomhus i. Min fru går ju och får rakare hår ibland och idag var en sådan dag. Eftersom det regnar och blåser valde jag därför att ha lite filmtid istället. Jag kan ju inte kolla på någonting som Åsa vill kolla på, så då får jag välja något som hon inte ville se. Svårt. Om Åsa ska se på någnting som jag inte vill se kan hon alltid titta på sånna där romantiska kostymfilmer från engelskt 1700-tal, typ Jane Eyre. De kan jag leva utan. Det fick bli Mission Impossible 2. Den utspelar sig i Sydney och det var kul att känna igen sig så pass mycket som man gjorde. Filmen utspelade sig även på Randwick Racecourse (typ Solvalla) och det är ju bara ett stenkast hemifrån. Coolt. Det känns nästan som jag känner Tompa Cruise nu.

photo (6)

Det var också scener från stan och det var väldigt likt där jag jobbar. Nu googlade jag på det och det är precis där jag jobbar. Till höger på bilden här bara. Dessutom är det scener från min lunchpark också.

photo (9)

Nu kom min fina fru med det raka håret hem. Ha en fortsatt trevlig helg.

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Ha en trevlig helg och njut av våren.

Anna sa...

Ja, vi är ju inte ledsna att vi missar detta väder direkt...

Vad mysigt att du kommer ut varje lunch. Måste vara väldigt nyttigt att äta utomhus varje dag.

Jag tror att filmen även utspelar sig i La Perouse.

Ha en fortsatt fin helg. Stor kram