augusti 24, 2012

Stavningskontroll

Lill-Åsa bloggar igen.

Sedan vi laddade hem ett nytt Windows Live Writer försvann stavningskontrollen. Bara så att ni vet om ni ser en massa roliga stavningar.

Här om dagen provade jag en ny frukt igen. Tamarillon är stor som en kiwi, men mycket surare.

IMG_0392

Den påminner kanske mer om en passionsfrukt. Jag var tvungen att blanda i lite vaniljyoghurt för att få i mig den sura lilla jäveln, men då blev det jättegott.

IMG_0393

Igår skulle det bli 29 grader, vilket faktiskt är ovanligt varmt på vintern. Helt fantastiskt underbart var det. Varma vindar även när man stod i skuggan och blåste gjorde det rejält. Jag hoppade på 373:an mot stan och Circular Quay. De här fåglarna hade vi på en tavla när vi bodde i Sverige. Jättesöta tycker jag och lite lik pingviner på något sätt.

IMG_0397

En "pingvin" på varje stolpe.

IMG_0398

Det blir så härlig atmosfär i Circular Quay då de sitter aboriginer och spelar på didgeridoo längs hamnen.

IMG_0399

IMG_0400IMG_0401

Jag var sugen på att promenera lite i The Rocks. Här har vi ju varit några gånger, Sydneys äldsta pub.

IMG_0402

Här får vi gå med sjuksyster Marie när hon kommer.

IMG_0403IMG_0404

Många fina gamla pubar.

IMG_0406

Operhuset på avstånd.

IMG_0407

Min fru ringde och berättade att hon jobbade på banken inne i stan och undrade om vi skulle käka lunch ihop. Jag var bara på tio minuters gångavstånd från hennes bank så det passade ju alldeles utmärkt.

IMG_0408

IMG_0409IMG_0410IMG_0411

Jag var lite tidig så jag satte mig i en park i närheten och njöt.

IMG_0412

Det blev lite sushi med Åsa som kände sig lite blek om benen då det akut blev lite för varmt för strumpbyxor en dag som igår.

IMG_0413

Efter lunchen tog jag en lugn promenad mot Hyde Park och bussen hem till Randwick.

IMG_0414IMG_0416

Pitt Street, vilket får motsvara Drottninggatan i Stockholm. Här finns de flesta affärena. På tal om affärer finns det ju många internationella kedjor som inte finns i Australien. På nyheterna härom dagen sa de att h&m skulle komma till Sydney och Melbourne, jippi!

IMG_0417

Framme vid Hyde Park. Det är en fin tunnelbanenergång vid St James Station.

IMG_0418

Det var många som njöt av vädret i parken.

IMG_0419IMG_0420

Vid 17.00-tiden igår blev det riktigt busväder. Precis när Åsa och Pontus skulle sluta jobbet och ta sig hem. Blixtrar, dunder och spöregn. Sedan blev det ganska fort svalare också.

Fredag

Det var betydligt kallare idag. Men himlen är blå så jag klagar inte. Det fick bli en sväng till Bondi Junction igen. Idag var jag på jakt efter ny lampa till fläkten.

IMG_0421IMG_0422IMG_0423

Jag brukar gå en lite kortare sträcka, genom Queens park till Bondi Junction, men den är inte så rolig. I dag fick det bli samma väg som bussen tar. Mycket roligare och det kändes inte direkt längre heller.

IMG_0424IMG_0425

Idag har jag blivit irriterad två gånger. Det första som jag kan störa mig på är folk som måste utala sig som experter fast de inte har någon aning om vad de pratar om. Jag gick in på Bing Lee och frågade om fläktlampan. Nä, då måste jag gå till en specialaffär lite högre på gatan. Jag pinnande upp för gatan och frågade efter lampan i specialbutiken. Fastän jag hade lampjäveln med mig kunde han inte göra någonting om jag inte hade koll på vilket märke det var på fläkten. Sånt här måste specialbeställas serru gumman lilla. Typ. Aldrig i livet! Vilket jävla meck för en liten lampa. Jag googlade på glödlampor i BJ och hittade en affär på Oxford Street med ett stort utbud av lampor och där stod de så fint upraddade. 

Sedan kom irritationsmoment nummer två. Det är ju fredag idag och vi hade inga Tim Tams hemma så jag sprang in på Wollies och köpte ett par paket. När jag skulle betala ville jag bli av med lite småpengar så jag la upp några dollar på rullbandet till kassörska. Jag vet inte riktigt vad som hände om hon fick totalt hjärnsläpp eller vad det var men hon tyckte att det var klokt att trycka på pedalen då. Då åker pengarna ner i ett hål. Inte gjorde hon mycket för att hitta den dollar som jag inte hann att rädda heller. Hon står nog fortfarande där och undrar vad det var som hände. Det blev dyra kakor idag…

IMG_0426

Jag blev snart på bättre humör igen när jag gick in på Typo för att köpa tavlan jag tidigare i veckan spanat in. Idag hade de 30% rea på den så för 17.50 dollar blev den vår.

IMG_0428IMG_0429

Imorgon ska jag och min fru åka iväg och bo en natt på hotell i Cessnock, Hunter Valley. Eftersom det bara är en natt så struntar vi i hyrbil och tar tåget. Det är en del byten och tar lite tid och jag tänkte att man kanske skulle bli lite kurrig i magen. Det vill man ju inte bli så idag bakade jag lite bananbröd.

IMG_0427

Jag lyssnade på en halv sommarpratare, som blev lite väl politisk så jag stängde av, men han spelade en Lill Lindforslåt och då blev jag lite inspirerad. Hur klarade man sig innan Spotify? Sedan insåg jag att min stackars fru blev utan musik när hon satt och jobbade så då testade jag Sveriges Radios app istället. Först blev det ett rakt över disc med Clabbe. Jag tror att han faktiskt körde samma låtar som för 20 år sedan :). Sedan hittade jag något som hette Kajs spellista (nu när inte Tracks finns längre). Mycket bra musik spelade han där. På tal om sommarpratare måste jag rekommendera en som jag lyssnade på igår. Jag har kanske lyssnat på ungefär fem olika sommarpratare från i år och jag tror att jag tycker gårdagens Shima Niavarani var bäst. Jag både gapskrattade och grät en skvätt.

IMG_0430

Nu är bananbrödet klart och det luktar nybakat i lägenheten. Ett perfekt sätt att börja fredagskvällen på. Trevlig helg på er!

6 kommentarer:

Marie KJ sa...

Är bananbröd kaffe eller matbröd? Självklart måst vi gå Nurses Walk när vi kommer :)
Trevlig helg på er!

Anna sa...

Då hade vi kunnat springa på varandra idag Åsa. Jag har också gjort Westfield osäker idag.
Antar att du var på lampaffären bredvid Sven's?

Ha nu ett underbart dygn i hunter!
Vi sitter i soffan nu och njuter att helgen har börjat. Underbar känsla.

Puss till er alla.

Mamma sa...

Du är då så händig! Sommarprataren ska jag nog lyssna på i morgon på jobbet. Det lär nog bli en lugn dag tror jag. Det är så roligt att titta på bilder från eran stad för många av bilderna känner man igen.
Ha nu en trevlig helg.
Kramar

Lotta sa...

Oj som du tar oss med in i din vardag. Härligt. Tack!

Kram och trevlig helg!

Gun sa...

Mums med bananbröd :) Det brukade jag baka till mellis åt barnen när de var små.
Ubbe undrar vart Plumers walk ligger, vi vill gå den ;)
Ha så mysigt i Hunters valley
Kram

Hans sa...

Jag håller med. Shima Niavarani var riktigt bra.