augusti 21, 2012

Not all those who wander are lost

Söndag och Lilla Å bloggar
Solen fortsätter att skina över Sydney. Då är det ju synd och skam att ha slut på gasen i grillen. Det fick därför bli en tur med gasflaskan i dramaten till närmaste bensinstation. Här är kyrkan precis där vi bor. Det ser ut som att vi bor på engelska landsbygden på den här bilden. Men det gör vi inte.
IMG_0377
IMG_0382
Vår dramat fungerar som en bil. Man får plats med så mycket men varken vägskatt eller bensin kräver den. Det var min fru som körde i söndags.
IMG_0386
Bytet gick alldeles utmärkt. Det var första gången vi bytte och vi har ju nästan haft grillen i ett år nu. Många grillningar har det varit men i år ska vi nog grilla ännu mer.
På eftermiddagen blev det bio. Det var första gången vi gick och såg en australiensisk film och jag hade faktiskt inga högre förhoppningar. Men oj så bra den var. Det tog lång tid innan folket i biosalongen slutade klappa händerna efter filmen. Jag ger den en femma av fem möjliga. Gå och se den om den kommer till Sverige. Kärlek, musik, humor och värme. Nu sitter jag och lyssnar på skivan från filmen på Spotify och inser att jag kanske har blivit gammal. Det är ju typ 60-tals musik. Fast lite mordärniserad tror jag. Hoppas jag.
The-Sapphires-poster
Sån här glass har jag förståt tillhör ett klassiskt biobesök i Australien och jag var tvungen att prova. Det finns popcorn också förstås för den som tycker om det lite mer salta i livet.
h
Höga av filmen gick vi sedan hemåt och lagade mat. Pontus fick inviga gasen i grillen och den funkade fint.
Måndag
Jo jag glömde nämna om min sista dag på jobbet i fredags. Jag trodde som inhyrd administratör att man skulle få ett tack och hej och sen var det klart. På fredagseftermiddagen kom chefen och såg allvarlig ut och frågade om hon kunde få en minut med mig. När jag öppnade dörren till konferensrummet hoppade alla tjerna upp och ropade - suprice. Jag tycker sånt här med full uppmärksamhet är lite jobbigt och blev typ lila i ansiktet, men det var ju himla gulligt. Bakelser hade de köpt också. Jag har gått upp i vikt sedan jag började där så det kanske var tur att kontraktet tog slut;). Jag stod högst upp på deras lista och de sa att de skulle fråga efter mig när de behöver mer resurser nästa gång.
Nu tillbaka till min lediga/mellan jobb/måndag. Dagen började med en promenad i parken. Jag älskar den här vyn.
d
Det här blev inte en sådan bra bild, men det var så vackert att jag höll på att bli religiös. Jag blev alldeles tårögd så fint var det. I en skogsdunge var det helt överfullt med svarta fina kakaduor. Jag tror alla fåglar känner att det är vår så de är alldeles till sig. Här mumsade de på något i träden som de tyckte var jättegott. De svarta kakaduorna låter lite mer åt fiskmåshållet, men mycket finare.
A.
På andra sidan parken håller de vita kakaduorna till. Varför kan de inte blanda sig? De vita kakaduorna låter något förskräckligt. Nu låter det som att jag favoritiserar de svarta men de är lika fina och charmiga båda två.
b
Som sagt våren är här. Jag kan faktiskt inte först hur man kan längta till vår och sommar så mycket när det ju faktiskt inte blir direkt kallt och jävligt. Med det gör vi i Pingvinfamilljen. Bara så att ni vet. Och ingen av oss kan förklara det. Man tar väl seden dit man kommer helt enkelt.
c
Jag hade glömt att lämna in mitt passerkort på läkarskolan så det fick bli en sväng in till stan och lämna in det. Jobbet låg ju precis vid Operahuset så jag gick och strosade runt en sväng och bara toknjöt.
ef
Sedan var det meningen att jag skulle åka hem och blogga, men jag hann faktiskt inte konstigt nog. Jag började städa, bädda rent och tokröja. Det är kul det med. Sedan körde vi en klassisk måndagskväll. Korv och makaroner fick det bli. Det funkar bra en måndag.
Tisdag
I morse fick Åsa lite sovmorgon för hon jobbar ett par dagar inne på en bank i stan. Då fick jag också nöjet att äta frukost med henne. En väldig lyx en vardagsmorgon. Sedan fick det bli en sväng till Bondi Junction. Vi behöver ett typ av häfte till huset i Thailand. Ni vet ett sånt där med plastfickor och stoppa i sidor med information i. Jag föddes i stort sett utan intresse för kläder, musik, smink och mycket mycket annat. Men jag älskar att kolla på sånna här saker. Papper, pennor och allt som hör till. Först var jag inne på kicki.k som är den bästa och dyraste papper och penn affären. Där gick jag länge, men jag blir alltid för snål. Sedan gick jag till Typo som är snäppet billigare och där hittade jag inte det jag ville ha men jag blev lite kär i en tavla. Jag vill ju inte impulsköpa någonting även om den var billig men om jag tänker på den imorgon när jag vaknar så går jag och köper den.
photo (10)
Jag blev alltså för snål även på Typo och gick vidare till K-mart. Där jävlar gick jag lös. Nu fick jag också den där extra blomvasen inköpt för 2 dollar. Och en massa andra saker. Jag hittade olika varianter av pärmar och plastfickegrejor och blev nog lite småtokig för jag köpte en hel del. Men det kostar typ ingenting på k-mart. Jag hade fyra påsar när jag kom därifrån så jag måste ju ha köpt mer än plastfickor.
Eftersom det blev lite att släpa på lyxade jag till det med buss på vägen hem. Väl hemma blev det lunch sedan var det dags att gå och veckohandla. Sedan tyckte jag att jag förtjänade att värma upp mig. Ute var det 22 grader men i lägenheten svinkallt. På altanen var det fullt av byggarbetare och det är ju inte långt till närmaste park, så parken fick det bli. Idag blev det shorts och flipflop invigning. Mina bleka spiror och fötter fick en chock.
IMG_0388
Jag låg och njöt i solen i ca 40 minuter sedan var det dags att gå hem och se över dessa pärmar till huset. Jag satt och överatte lite (allt ska ju finnas på både svenska och engelska) och jag är kanske inte jättebra på att översätta men jag gör vad jag kan. Sedan har jag ju en fru som är bra på sånt här. Ikväll blev Åsa utbjuden med delar av jobbet och dricka drinkar. Hon vet inte varför det skulle drickas drinkar på en tisdag, men hon lär nog veta mer när hon kommer hem.

4 kommentarer:

Marie KJ sa...

Köper man glassen upp och ner i plastpåse? Var den god? <Och om man köper popcorn, är de salta? Jag har hört att i många länder har de sockrade popcorn!
Jag skulle faktiskt också kinna tänka mig att vara mellan två jobb :)

Gun sa...

Ska hålla ögon öppna efter filmen.
Jag brukar berätta för vänner jag shoppar med om dina favorit avdelningar i affärerna :) Jag delar ditt intresse i bokaffärer med dess tillbehörs avdelningar, men är inte lika ivrig då det kommer till rengöringsmedel å lik. Men zip påsar de gillar jag. Jag är väldigt rädd om mina zip påsar med gubbarna på :-)
Om du blir tårögd och religiös när du går i naturen så är det nog en gammal indian i dig. De dyrkade ju moder natur :)
Jättefina kort, känner igen mig vid bensin macken med, åkte förbi där med bussen, eller hur?
Puss å kram till er alla

Mamma sa...

Kyrkan liknar den katolska i Lismore tycker jag. Skönt att vara ledig mellan två jobb eller hur. Jag börjar längta till oktober då jag ska börja jobba 75%. Tänk så skönt. Men jag undrar om jag kommer att känna mig rastlösde dagarna! Det visar sig väl.
Kramar från mig

Anna sa...

Vilka bilder!!! Visst längtar man lika mycket till våren fast vintern inte varit jobbig. Älskar de olika årstiderna och allt de för med sig.

Vad härligt att se att du verkligen njuter av dina dagar Åsa! Kikki k är verkligen svindyrt. Office works har faktiskt en hel del fina saker utan att vara för dyra.

Den där filmen ska jag försöka komma iväg och se på bio tror jag. Låter helt underbart.

Vad roligt att de överraskade dig, de måste verkligen ha älskat dig.

Ha en fin dag
Vi har sovit en hel natt!!! Tjoho!!!

Puss