augusti 01, 2012

Lunchrast mitt i smeten i Sydney

Lill-Åsa skriver

Just idag har det varit en riktig snoozefest på jobbet. Jag har suttit hela dagen och sparat ner examinationer i pdf-format och sedan delat in dem i grupper. Hela dagen samma sak. Till slut såg jag faktiskt dubbelt, men det blir nog bra det med. Annars är det ju faktiskt mest roligt på jobbet.

Lunchrast är inte ens något jag tog de sista åren i Sverige då det inte riktig fanns utrymme för det. Nu älskar jag min timmes lunchrast som jag brukar ta mellan 13.00-14.00, eller arla morgonstund i Sverige. Det är precis när ni, som är som mest morgonpiggna brukar börja skriva Facebookstatusar. Varje dag brukar jag värma min lunch i mikron och gå till just den här gräsplätten och lägga mig och läsa min bok. Om det är dåligt väder sitter jag under det lilla taket som ni ser på bilden.

IMG_0251

I födesedagspresent fick jag bland annat en bok av min ömma moder, Lärjungen av Hjorth/Rosenfeldt, och det är tydligen den andra boken i serien, så jag var ju tvungen att köpa den första boken först (fast det är ju ingen bok utan på min Kindle). Den var billigare på engelska så just nu läser jag Dark Secrets av samma författarduo. Mycket bra och det är coolt allt läsa om Västerås på engelska :)

IMG_0252

Jag brukar vanligtvis ligga och njuta av solen i 10 minuter efter lunchen och sedan börja läsa min Kindle. Idag gick jag istället en liten promenad i denna fantastiska park, Botanical Gardens.

IMG_0253

Vi har ju varit massor i denna park förut, men den är enormt stor så parkdelen i närheten av jobbet har jag aldrig gått omkring i.

IMG_0254

En rejäl palm.

IMG_0257

Här fanns det något typ av exotiskt centrum. Typ.

IMG_0258

Och en australiensisk regnskog. Det går man ju inte igenom varje lunchrast.

IMG_0259

Min lunchrast började ta slut men jag var tvungen att springa igenom regnskogen.

IMG_0260IMG_0261

Sedan kom man ut vid det exotiska centrumet igen…

IMG_0262IMG_0263

Sedan var det dags att gå tillbaka till mina pdf:er igen…

IMG_0264

Men en liten blomma hann man med att fotografera först.

IMG_0266

Det här trädet heter elefantfot. Mycket passande.

IMG_0267

Nästan tillbaka där jag går ut ur parken. Man ser två statyer nedanför trappan. Han till höger är Herr Vinter. Till vänser ser ni Fru Höst. Vid toppen av trappan står Fru Sommar och Vår. Undrar varför det bara var en herre i sällskapet och varför den stackars saten fick just vinter.

IMG_0269

Nitlott.

IMG_0270

Nu går vi mot fru vår. Det ser jag sannerligen fram emot då jag höll på att frysa ihjäl i morse. 9 grader, burr. Min fru knatar fortfarande iväg till jobbet i typ linne och kofta. Hon är galen. Eller kanske bara svensk…

IMG_0271

4 kommentarer:

Anna sa...

Usch så kallt det var idag. Brrr.

Ser många som läser på sina kindle. Till och med en av mina tanter har en. Lite sugen faktiskt. Ett väldigt enkelt sätt att köpa böcker på.

Undrar så om fladdermössen är kvar i botaniska. De skulle ju flyttas på för några veckor sen.

Ja, nu längtar vi verkligen efter värme och sommar. Vi byter upp oss till 39 grader, vilken chock för kroppen.

Stor kram

Gun sa...

Era vinter bilder värmer oss :-) Vi har nog den tråkigaste sommaren på många år. Solen är förvisso där men alltid med moln, dis eller iskalla vindar. Jag försöker sitta i lä, men tröjan åker på och av hela tiden.
Vad har ni för grader mitt på dagen, det ser ju super mysigt ut och behagligt ut på din lunch rast.
Kram kram

Helene van Rooy sa...

Najs Åsa. Kanske dit man ska flytta som pensionär ? :-)

Birgitta sa...

Tänk att det finns en regnskog mitt i storstaden Sydney,fantastiskt.