juli 15, 2010

Åsmansbo, hänne ä dä fint

Lill-Åsa skriver

Facebook är ju helt fantastiskt. Genom den har mina systrar och jag fått kontakt med våra barndomsvänner från Åsmansbo där vi växte upp. Här står vi alla framför vårt hus typ 1975.

image0

Mamma, Gun, Marie och jag lämnade Södertälje vid frukosttid för att möta upp Pappa vid lunch i Smedjebacken och vidare färd mot Sveriges finaste by, Åsmansbo. När jag var liten hade jag en t-shirt som det stod "Åsmansbo, häänne ä dä fint" på. Jag är än idag en stolt över att ha fått växa upp där.

IMG_0363

Lotta och hennes familj (som i vanliga fall bor i Sundbyberg) har köpt huset som stod precis mitt emot vårt hus. Här sitter vi i den underbara värmen och fikar. Det är inte Lotta ni ser på bilden utan hennes lillasyster Mona.

IMG_0365

Här är då huset som vi växte upp i. Eller i alla fall de först åren.
Vi flyttade härifrån 1980.

IMG_0366

Vi var så sjukt nyfikna på om det var sig likt i byn så vi gav oss ut på en promenad runt sjön, vilket också innebär typ hela byn. Här se ni Mona i täten och Lotta till höger. Gun, Marie, Mamma och Pappa kommer lite efter för de var tvungna att ta lite foton.

IMG_0377

Nu är vi nästan uppe på Åsen där Lotta och Monas mamma Marianne bor.

IMG_0384

En blomma från Åsmansbo.

IMG_0388

Marianne var sig lik.

IMG_0394

Promenaden fortsatte vidare runt sjön i riktning mot byn Matsbo.  På Wikipedia kan man läsa detta : Matsbo, äldre stavning Mattsbo, är en hytta och herrgård i Smedjebackens kommun.

Hyttan togs i drift 1644 och nedblåstes 1907. En av de få kvarvarande, ålderdomliga mulltimmerhyttorna i Dalarna har bevarats där Matsboån rinner ut ur sjön Bersen och delvis restaurerats. Herrgården, tidigare i bl.a. släkten Tersmedens ägo, är uppförd omkring år 1800, vitrappad med brutet, halvvalmat tak och två flyglar.

IMG_0403

Det var en helt fantastisk promenad. Allt var sig faktiskt väldigt likt. Kanske att allt var lite finare nu. Eller så ser man det genom en vuxens ögon och man uppskattar andra saker som man som 5-åring inte såg eller uppskattade.

IMG_0404

Här är Lotta och hennas tre döttrar. Jag tror att de var bland de trevligaste och finaste barn jag någonsin träffat.

IMG_0406

Matsbo Hytta.

IMG_0411

Vi fortsatte…

IMG_0416

Det kryllade av smultron. Gun lärde oss att smultron heter wild strawberries på engelska, så vi lärde oss även någonting under promenaden.

IMG_0420

Sedan kom vi fram till själva badplatsen vid Bersen. Den var sig också lik förutom att det var lite finare. Jag gjorde här året första dopp i svenskt vatten. Till och med Pappa badade. Här har man badat 1 miljon gånger som barn.

IMG_0427

Hela familjen under Åsmansboskylten. Vi lånade även in en utav tvillingsystrarna Alice. Eller Ebba. Det var lättare att se skillnad på dem när de hade olika klänningar på sig.

IMG_0428

Här bodde snälla tanten som man plockade blommor till och alltid fick någonting för det.

IMG_0433

Det här huset har varit till salu i ett år. De ska ha 395.000 kronor för det, men alla i byn tror att man kan pruta ner det till 295.000. Huspriserna är något lägre än i Stockholm.

IMG_0437

Nästan tillbaka efter en 4 kilometer lång runda runt sjön.

IMG_0440

I huset till höger bor Lotta och hennes familj. På kvällen satt vi och tjåla(som man säger i Åsmansbo) , åt och drack.

IMG_0367

I morse hann vi med ännu en promenad längs memory lane. I dag gick vi upp till Hea. Jag insåg att det egentligen inte heter Hea, som det gjorde när jag var liten, utan Heden, men växer man upp och pratar dalmål så blir det så.

IMG_0453

På vägen hem från denna underbara lilla tripp stannade vi till och åt lunch  och passade då på att fira Gun som fyller år imorgon.
Grattis till Gun!!!

3 kommentarer:

Marie KJ sa...

Tack för ett fantastiskt dygn lillasyster. T-shirten hade jag glömt, grymt coolt!

Anna sa...

Wow, vilket dygn!
Vilka sommarbilder och vad allt är vackert. Ni kör verkligen Sverige i 190 denna sommar!
Jättekul att lägga allt detta i minnesbanken!

Trevlig helg

Gun sa...

Ja visst ä dä fint. Jag hade också glömt den t-shirten. Vart fick du den ifrån? Och Lena som kom förbi också, det var trevligt.
tack för presenten, jag tog mig till Viking Line :D ochi morgon ska jag in till centralen....
Kram kram