november 13, 2008

Torsdag kommer efter onsdag och före fredag.

Lill-Åsa skriver. Idag tyckte jag att det var hög tid att lära sig någonting nytt igen. Torsdagen har alltid varit min favoritdag. Man har hela helgen framför sig och bara en enda liten pestmorgon kvar av veckans alla vardagar att kliva upp i ottan. Om man inte jobbar helg förstås.

Torsdag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska guden Tor. Torsdagskvällen och den därpå följande natten var enligt folktro en vanlig tid för handlingar som hade med magi och trolldom att göra. Ville man lära sig att spela av näcken eller tillverka en bjära, så skulle det ske tre torsdagar i följd. Åtgärder mot sjukdomar skulle vidtas under torsdagsnatten osv.

Torsdag kommer efter onsdag och före fredag.

Enjte (Albanska)

الخميس (Arabiska)

Četvrtak (Bosniska)

Πέμπτη (Grekiskt)

Четверг (Ryska)

Khamiis (Somaliska)

חֲמִישִׁי (Hebreiska)

För alla er som verkligen läste texten ovan och sitter och undrar vad en bjära är kan kan jag upplysa er om det:

En bjära (mjölkhare, trollhare, pukhare, puken, trollkatten, baran) var i svensk folktro ett väsen som en häxa använde för att stjäla mjölk från grannarnas kor.

Jag hade varken lust att lära mig att spela med näcken (fy satan för att sitta spritt språngande naken i iskallt forsande vatten, dessutom gnisslandes på en fiol när man är totalt tondöv) eller sno mjölk från kor, så det fick bli en promenad istället.

Julen närmar sig med stormsteg, för alla er som inte visste det. För er utlandssvenskar som kanske börjar sakna Sverige lite extra mycket vid den tiden på året har jag “spajsat” upp en vanlig svensk bild så ni riktigt får gotta er i allt det svenska. Håll till godo!

svenskt

Tyvärr kunde jag ju inte rita in era släktningar och vänner då alla har olika sådana och det då skulle ta en hiskelig tid.

En svensk anslagstavla i november. Tänka sig att “Hajen” nu har kommit till Hägersten! Jag fick aldrig se den på 70-talet så det kanske är dags nu.

IMG_2416

Det ser ut som någon har hängt en påse urin i ett träd.

IMG_2417

Jag tog en sväng förbi Aspudden på promenaden.

IMG_2418

Eftersom det var så förbannat grått och mörkt idag försökte jag fånga de små färgklickar som fanns.

IMG_2420

Här tatuerade jag mig för ganska exakt två år sedan. Det gör jag aldrig om. Herrejävlars så ont det gjorde. Men jag är fortfarande väldigt nöjd med min tatuering

IMG_2421

Här kommer även en svensk flagga nu när vi ändå har varit inne på det ämnet. Bakom hänger den thailändska.

IMG_2425

Här lyckades jag hitta lite färg minsann.

IMG_2426

Lite charmigt klotter! Kan verkligen se de små huliganerna stå där med sina pennor och klia sig i huvudet när ingen utav dem vet hur man stavar.

IMG_2428

Nu tycker jag att det är hög tid för jul. Vi ska ju som bekant åka till Australien om 30 dagar och det känns som om man ska spricka av längtan. Man ska ju även njuta av transportsträckan fram, men det är svårt. Jag tänkte att om det kunde komma en halv meter snö nu och vi kan ta första advent redan nästa söndag, då skulle det vara mycket lättare. Då hinner vi bränna ner alla fyra ljus, lyssna på massor av julmusik och bara julmysa. Naturligtvis får man även under denna tid också äta ton med pepparkakor och lussebullar och dricka julmust och glögg. Är det okej att tjuvstarta med julen?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er
Vad skönt nu har jag lärt mig något nytt, nu kan jag slappa hela dagen ;-)

Jag tillhör inte skaran som längtar till Sverige men det kanske inte förvånar... Däremot längtar jag efter er massor.
Dessutom undrar jag lite om babianen med älgkronan på vägskylten? Är det någon ny varelse som jag missat ;-)
Har stackars dalahästen börjat med skor pga klimatet eller är det bara svarta träskor.
Hur som helst så var det väldigt fint gumman! JAg ser att det fortfarande är löv på träden. Stämmer det eller är det oxå fixat med?

Ljuvlig stavning!!!!
Det ingår nog ingen spellcheck när man klottrar. Kanske vore bra.

Jag har riktigt börjat komma in i julstämning faktiskt. Ska snart börja med att baka med barnen och jag har lovat att julgranen åker upp den 1:a december så vi hinner njuta av den
Så sätt igång ni. Öppna glöggen i helgen och mys!

Sitter här med en avsvimmad hund som redan hunnit ut på två motionsrundor och klockan är bara 0930.

Ha en supermysig helg
kram Anna

Anonym sa...

http://wetnwild.myfun.com.au/

Hej på er,
har ni tänkt eller pratat något om detta? Vi tror vi kanske vill stanna där på vägen tillbaka till Sydney.

Kram Anna

Anonym sa...

Hej !
Jo börja ni för det skall jag ihelgen, var & köpte pepparkaksdeg på Ikea i går HURRA !
vi har eller vi... Malin har gjort en julkrans & hängt upp över bordet ute & nu skall julsakerna fram !
TIDIGT jo men vi får ju inte fira jul & nyår tillsammans iår, så vi busar till det & startar lite i förskott !
Tjejjerna far ju hem under jul & jag till Thailand med Gun & Co.
så upp med stakar & kulor !
Kramar Lollo

Pingvinfamiljen sa...

Hej syster,

Vattenlandet ser ju fantastiskt roligt ut! Pontus kommer bli alldeles hög!

Hej Lollo och syster,

Vad roligt att ni delar vår uppfattning om att julen måste börja tidigt. Lill-Åsa är inne på att klämma in fyra advent INNAN vi åker...

Kram

Anonym sa...

Hej på er alla fina australiensvenskar,

Jag tyckte inte att den stackars dalahästen skulle ut och springa alldeles barfota i den svenska kylan så jag tillverkade ett par skor. Och nu när du säger det ser det faktiskt ut som trädojor.

Babian???;)Jag tycker det mer liknar en älg med punkfrisyr som håller på att tappa ett ben, men det är det som är så bra när man inte är så bra att rita djur. Har man bara fantasi kan det bli precis vad som helst :)

Lite löv på träden finns kvar, men det är inte många. Det går nästan att räkna dem.

Vad skönt att vi har fått okej på att börja tidigare med julen. Här ska det inhandlas julmust och peppisar. Min fru är annars väldigt bestämd på den här punkten(ingen julmust innan december o.s.v), men jag tror att hon börjar smälta det här nu. Tack för ert stöd :)

Jag är så glad för er skull Lollo som får fira julen i Thailand. Inget dåligt sällskap ni får heller :)Hoppas er jul blir underbar.

Nä nu ska jag kolla vattenlandslänken.

Trevlig helg på er!

Anonym sa...

Oh my god! Vilket vattenland! Jag tror inte ens att en dag räcker där!!! I ärlighetens namn så tror jag nästan att jag kommer tycka att vattenlandet är roligare än Poppe. Jösses så mycket roliga saker det fanns.

Satan så kul!!!

Anonym sa...

Hallojsan!
Jag önskar så att jag kunde få lite julstämning här, men jag får 0, nada! Häromdagen pratade jag med någon i telefon,tänkte mig inte för och sa: Jag gillar verkligen inte julen. Adam hörde det och tittade på mig med en enormt besviken blick... När jag avslutat samtalet och han frågade mig varför jag inte gillade julen, så började jag förklara mig genom att säga att den enda anldningen till att jag inte gillar julen är för att jag tänkers såååå mycket på alla barn som inte får julklappar och bla, bla, bla....Han godtog det faktiskt. Det enda mysiga med julen är att man umgås.

Hörde att vi får äran att träffa er hemma hos familjen Holmström den 20 december, skall bli lajbans. Det är inte långt kvar nu tills ni åker. Det var inga problem för Pontus att vara ledig?

Nehej, nu skall jag stryka en skjorta till maken, snällt va?

Ha det gott!
Kram Eva

Pingvinfamiljen sa...

Hej Eva,

Här snöar det just nu. Första snön för hösten. Jag tror att det finns en regel som heter Första snön - första glöggen :-)
Så nu blir det lite glögg när Lill-Åsa kommer hem från jobbet.

Vad roligt att det är spikat att vi ska träffas den 20 december! Om fyra veckor är vi ute på Arlanda vid den här tiden....